24 December 2008

TOP 10 Filem Horror 2008

Sebenarnya, 2008 adalah tahun paling 'suram' untuk produksi genre horor. Ya aku serius. Kalau menoleh semula ke tahun lepas, kita ada beberapa buah filem yang telah masuk ke dalam 'carta' antara filem terbaik/pilihan era modern-horror (1980-to-date) seperti Inside (French), [REC] (Spanish) serta The Mist arahan Frank Darabont oleh satu-satunya adaptasi Stephen King tahun ini.

Tidak, tahun sudah aku tak ada senarai 10 filem pilihan aku. Bukan aku malas, tetapi sememangnya aku tak layak menulis tentang itu berikutan kurangnya aku menonton horor. Malah, kali terakhir aku menyenaraikan Top 10 aku ialah 5 tahun sudah iaini pada tahun 2003. Itupun bukan semua filem horor.

Walaupun tidak banyak filem horor (dalam ertikata) “baik” untuk tahun ini, ironinya ini adalah tahun yang paling banyak aku menonton filem horor dari bermacam produksi luar dari Hollywood. Jadi aku agak beruntung kerana dapat mencuba pebagai jua(dar)ah yang dihidangkan.

Sebagai penulis blog filem SERGA (istilah yang aku cipta sendiri dari kombinasi seram + ganas) pertama wujud di Malaysia (ya, waktu itu aku sudah gelintar semua blog Melayu dan aku tak jumpa sepertimana kegilaan aku terhadap genre ini), untuk semua peminat Horor serta pembaca setia SKRIN sejak 2003 (i fucking luv u guys!), berikut adalah hasil filem horor pilihan 2008 aku :-

10. Otis

(dir. Tony Krantz)

Semestinya aku lebih memihak kepada produksi kecil yang menonjolkan ide baru. Filem versi direct-to-video ini tentang drama yang disadur elemen komedi-gelap tentang penculik dengan mangsanya. Yang menjadikan ia lebih getir ialah apabila babak balas dendam keluarga mangsa tersebut terhadap penculik itu.

Tersalah orang adalah kemuncak keseronokannya.

Rebiu Otis @ SKRIN


9. Doomsday

(dir. Neil Marshall)

Oleh kerana homage filem ini terhadap Mad Max serta berkonsepkan sai-fai karya John Carpenter Escape From New York, ditambah lagi beberapa death scene yang cukup getir dibikin Neil Marshall, maka filem ini turut aku senaraikan. Walaupun ada beberapa plot yang sangat tidak perlu, tetapi aku terpaksa maafkan juga.

Antara filem distopia pos-apokaliptik terbaik tahun ini.

Rebiu Doomsday @ SKRIN

8. Dance of The Dead

(dir. Gregg Bishop)

Antara puluhan subgenre zombie yang muncul, ini antara yang terasli dalam konteks satira yang dibawakan secara literalnya, anak-anak muda amerika ramai yang sudah “mati” dengan muzik, dadah, alkohol dan sebagainya. Masih terselit komentar sosial dalam temanya, malah apa yang lebih ketara ialah meneruskan wit zombie serta keseronokan subgenre ini.

Prom Night (dir. Nelson McCormick) patut rasa malu dan boleh pergi mampus.


7. Splinter

(dir. Toby Wilkins)

Toby Wilkins meneruskan ‘legasi’ subgenre creatures yang dibawakan sejak filem influential The Thing from Another World (1951) (dir. Christian Nyby) filem yang menjadi pengaruh besar buat John Carpenter untuk membikin The Thing (1980). Splinter membawa kesegaran, apabila creatures yang dipertonjolkan tidak lagi membunuh secara langsung, bahkan menggunakan manusia sebagai medium. Juga tidak salah jika ditakrifkan zombie.

Produksi kecil yang sangat boleh dibanggakan.

Rebiu Splinter @ SKRIN

6. Outpost

(dir. Steve Barker)

British-Horror ini sebenarnya tidaklah terlalu hebat untuk dijulang.  Sekadar boleh diletakkan antara yang harus ditonton tahun ini, berikutan ide atau mesej bobrok fasisme sewaktu perang dunia ke-2 yang dibawa dalam temanya. Juga menyentuh tentang belenggu kemusnahan yang bakal terjadi akibat nuklear suatu ketika nanti.

Pendeknya, kita tidak lagi mahu berperang. Cukup sudah.

5. Eden Lake

(dir. James Watkins)

Antara subgenre slasher terbaik tahun ini produksi British. Walaupun segalanya (struktur plot) boleh kita takrifkan sebuah repetitif, namun ia masih punya originaliti, khususnya di fragmen konklusinya yang penuh provokatif, shocking dan memilukan.

Sebuah true-horror yang mengutuk sekeras-kerasnya kedisfungsian sosial, sepertimana yang kita dibuahkan rasa perit dalam filem-filem Rob Zombie kebelakangan ini.

4. Rogue

(dir. Greg McLean)

Sebuah produksi Australia yang sebetulnya rilisannya ialah pada akhir tahun lepas di Australia. Tetapi oleh sebab teatrikal rilis globalnya ialah awal tahun ini, maka aku terpaksa kompilkannya untuk tahun ini. Sebuah filem 'true-monster', meneruskan heritaj Jaws, Rogue antara filem yang menitikberatkan penggunaan kamera, sinematografi bagi mewujudkan mood serta horor secara semulajadi tanpa perlu memaksa.

Sederhana, mudah, seronok, cantik dan segalanya ada untuk subgenre ini.



3. Trailer Park of Terror

(dir. Steven Goldmann)

Ada alunan musik Rock & Roll, Blues, Country, berlatarbelakangkan kisah white trash amerika di trailer park. Punya beberapa karakter yang menggegarkan, unik, menguja, sadis, brutal, haunting. Serius, filem ini sangat underrated. Diringkaskan, ia seolah percantuman subgenre slasher, supernatural, komedi, musikal ke dalam satu.

Sesungguhnya filem ini tidak harus dibiarkan begitu sahaja untuk peminat horor.

Rebiu Trailer Park of Terror @ SKRIN

2. The Signal

(dir. David Bruner, Dan Bush, Jacob Gentry)

Sepertimana Rogue, filem ini juga dibuka tayangannya hanya di festival filem akhir tahun sudah dan teatrikal rilis hanya bermula awal tahun ini. Bagi aku, filem ini bukan sahaja terbaik tahun ini, bahkan antara pilihan sepanjang zaman aku. Menggarap tentang kegilaan manusia, metafor pra-kiamat apabila manusia tidak lagi ‘perlu’ percaya pada sesiapun lagi sebaliknya diri sendiri. Malah ide yang paling gah dalam filem ini ialah masing-masing harus membunuh untuk menyelamatkan diri, walhal ia adalah mainan halusinasi.

Sebuah horor-komedi gelap yang sangat berkesan menjadikan ia sebuah gem tahun ini.

Rebiu The Signal @ SKRIN

1. Let The Right One In

(dir. Tomas Alfredson)



Produksi Sweden ini menjadi pilihan pertama aku. Ini kerana sudah lama filem horor tidak diberi suntikan emosi yang sangat menyentuh, subtle dan penuh dengan ruang sentimentalis. Sebuah kisah poignan tentang **cinta sang vampir. Berstruktur melodrama namun punya skrip yang solid, dijukstapos dengan elemen gore di level tinggi, menjadikan tontonan lebih edgy. Sebuah permata eropah yang sudah tentunya bakal dijahanamkan Hollywood suatu hari nanti.

Jadi, saranan aku, filem ini wajib ditonton sebelum penjahanaman itu berlaku.

Rebiu Let The Right One In @ SKRIN

_____________________________________________________________


Seperkara yang aku amat kesalkan ialah sampai ke saat ini aku masih belum berpeluang menonton Martyrs, dan aku percaya semestinya filem itu akan turut sama tersenarai.

Nota tambahan:

Lain-lain filem yang tak masuk senarai di atas ialah filem-filem notable seperti The Happening, Cloverfield, Zombie Strippers (kenapa? haha), filem medical-horror seperti Pathology dan Awake, filem yang terlewat dua tahun rilisannya iaitu The Strangers (ya, atas dasar pengaruh majoriti sebahagian besar masih belum menonton Them, jadi aku maafkan), Teeth (walaupun produksi 2007 tetapi rilisan teatrikalnya awal tahun ini) dan SAW V (yang aku akan lengahkan lagi tontonan aku).

Ini termasuk juga kredit yang patut diberikan terhadap filem produksi kecil seperti Insanitarium, Scarce, Philosophy of A Knife (sebuah mokumentari yang masih belum sempat aku habiskan berikutan total 4 jam durasinya), mahupun luar Hollywood seperti Frontiers (French), Eskalofrio (Spanish), Vikaren (Denmark), Rovdyr (Norway), Zibahkhana (Pakistan), Semum (Turki) dan Phoonk (India).

Oleh kerana aku sayang dan menghargai semua filem-filem Horor yang ditonton, maka aku mengambil keputusan untuk tidak menyenaraikan “Worst Horror 2008”. Cukup sekadar yang terbaik sebagai rekomendasi sebelum tirai tirai 2008 ditutup.

**See? Siapa kata aku seram ganas sampai tak kenal cinta? Hahahaha

No comments: