16 December 2008

Knife Edge (2008)



Filem ini punya savour daripada filem-filem notable seperti Don’t Look Now (1973), Rosemary’s Baby (1969), Amityville Horror (1979) dan juga The Shining (1980) yang berjaya bertindak sebagai pembuka selera. Malah, di fragmen awal tontonan aku seakan sudahpun mulai terbit semangat retro klasik pre-moden horror itu.

Ia tentang sebuah keluarga kaya, (tiga beranak) berpindah ke sebuah rumah besar bak istana. Integral pembawakan kisahnya masih ketara serupa, apabila konflik suami isteri mula membelenggu, si anak pula menjadi ‘korban’ berikutan sejarah gelap di sebalik jukstaposisi rumah besar tersebut yang bakal terselak melalui putaran plot (twist) di justifikasi akhirnya (yang sebenarnya tidaklah memeranjatkan pun).
Secara jujurnya, tiada apa hidangan yang istimewa walaupun punya beberapa babak yang agak merengsa didekonstruk. Manakala selebihnya, sudah tentu kita pernah ditakutkan dengan teknik penyeraman sebegitu.

Malah aku turut sedar, apabila filem ini (atau mungkin aku) ada satu keinginan yang tidak mungkin dicapai pembikinnya. Tidak ada benchmark yang dicipta pengarahnya, Anthony Hickox, apatah lagi ciri-ciri groundbreaking. Walaupun agak efektif di awalannya, tetapi sedikit demi sedikit filem ini merudum kelam di akhirnya.

Cuma, barangkali ia hanya berjaya memberikan sebuah notifikasi, ataupun imbauan nostalgia (khususnya bagi pencinta filem-filem yang aku nyatakan di atas), ataupun ibarat menyiram air lalu memberi kesegaran (yang cuma sedikit) akan subgenre ini, yang sudah agak lama tidak 'berbunga' lagi. Sayangnya, bunga itu kembali layu di saat ia mula mekar.

No comments: