28 July 2004

Ulasan Filem : Visitor Q (2001)

Oleh Mahhass

Visitor Q adalah filem kontroversi Jepun. Ia hasil garapan penuh provokatif pengarah muda, Takeshi Miike. Namanya mungkin terlalu asing di Malaysia, (tidak sepopular Takeshi Kitano) tetapi beliau cukup-cukup popular di kalangan peminat filem-filem khususnya filem 'cult' Jepun. Filem-filem kontroversi beliau sebelumnya adalah Dead or Alive, Audition dan yang terbaru Fudoh.

Visitor Q (atau "Bizita Q" dalam istilah Jepunnya) menceritakan tentang keluarga disfungsi (dysfunctional family). Paparan awal (yang memeranjatkan) : Si Ayah melakukan hubungan seks dengan anak perempuannya di sebuah hotel. (sebelum itu, Miike bertanyakan penontonnya di skrin : "Pernahkah anda menjalinkan hubungan seks dengan ayah?"). Maka, saya faham kenapa ia dibuat sebegitu rupa kerana jelas sekali Miike sangat-sangat inginkan filemnya dikontroversikan.

Sejurus kemudian, persoalan kedua terpampang di skrin : "Pernahkah anda memukul ibu?" Lantas paparan Si Ibu dibelasah oleh anak lelakinya pula. Si ibu pengsan seketika. Habis adegan si ibu dipukul, kemudian giliran si anak pula dibuli rakan-rakannya dengan dilemparkan mercun bertalu-talu ke biliknya. Si anak menyorok ketakutan seolah-olah sudah biasa atau sudah menjangka (bersiap sedia) yang beliau akan diperlakukan (diserang dengan mercun) sebegitu rupa. Selepas tersedar dari pengsan, si ibu kembali ke biliknya, lantas membakar, menyedut lalu menyuntik heroin di celah kelangkang pahanya. Perasaan tenang tergambar seketika. Itu sebahagian dari gambaran awal keluarga ini yang boleh saya ringkaskan.

Bermula dari paparan awal, Miike mula menyerapkan elemen surrealisme ke dalamnya. Ini dikuatkan lagi dengan misteri tetamu yang mengunjungi rumah mereka. Tetamu itu membawa seketul batu. Batu itu jugalah pada mulanya dihentakkan ke kepala si Ayah sewaktu beliau menunggu di stesen keretapi. Hentakkan batu di kepala Si ayah tersebut adalah sebagai metafora pembalasan atau 'hukuman' terhadap kejahilannya, dalam usaha 'menyedarkan'nya.

Keadaan Si Ayah semakin menggila. Anak lelakinya dibuli rakan-rakan semakin menjadi-jadi. Oleh kerana beliau adalah seorang wartawan, maka pembulian anaknya itu cuba dijadikan satu bahan untuk disensasikan. Si Ayah melihat 'kecantikan' di sebalik siksaan anaknya dibuli. Sebenarnya, beliau juga dibuli oleh rakan-rakan sekerjanya. Maka inilah sebenarnya titik tolak gangguan emosinya tambahan lagi beliau seringkali diejek 'cepat tewas' dalam hubungan seks (apatah lagi ejekan itu datang dari anaknya sendiri!)

Emosi beliau semakin tertekan sehingga sanggup membunuh teman wanitanya (perempuan simpanan). Bukan itu sahaja, mayatnya dirogol (necrophilia) seterusnya dikerat-kerat. Apabilan keadaan semakin tidak terkawal, maka si tetamu itu memilih pendekatan kasih sayang. Tetamu itu memeluk Si Ibu lalu memerah susu di dadanya. Si Ibu 'keasyikan' (dalam kehairanan) melihat begitu banyak susu yang terhasil akibat perahan tersebut.

Akhirnya, Si Ibu mula 'mencuba' (memerah) sendiri. Filem ini, oleh kerana mengandungi elemen surreal maka ia sebenarnya sarat dengan maksud. Perhatikan sahaja perahan susu ibu yang membanjiri ruangan dapur, yang menggambarkan alangkah baiknya jika rumah itu dilimpahi dengan kasih sayang ibu bapa sejak dari dulu lagi. Ini dilihat sewaktu anak lelakinya mula 'menikmati' susu ibunya dengan penuh rasa istimewanya. Si Anak perempuan pelacur jalanan itu juga akhirnya pulang malah turut sama menikmati susu ibunya itu.

Saya melihat filem ini bukan dari sudut keganasan atau juga paparan explicitnya, (walaupun filem ini tergolong dalam filem paling disturbing Jepun pernah saya tonton). Tetapi kerana keberanian serta kesungguhan lakonannya. Filem dan watak-wataknya sememangnya boleh diletakkan sebaris dengan filem-filem 'cult' alaf baru Asia.

Menyentuh dari segi teknikal, kebanyakan teknik fotografinya menggunakan hand-held camera bagi menampakkan realiti tv. Suntingannya yang cukup teliti dan berhati-hati juga memberikan kekemasan yang sempurna dalam struktur perjalanan plotnya (yang penting tidak memeningkan kepala!).

Jika dinilai secara kasar, filem ini boleh senang-senang dibawa masuk ke festival filem antarabangsa (sepertimana filem-filem dark-violence-explicit eropah khususnya Perancis, Sepanyol dan Itali). Barangkali juga filem ini lebih sesuai jika diberikan genre surreal alaf baru, menyusul selepas filem-filem surrealist David Lynch, Robert Downey Sr., Jacques Rivette, Barry Shils, Jodorowsky (The Holy Mountain – nota : siapa ada boleh pinjam?). Maka dengan keberanian itu, saya turut merasa bangga kerana pengarah Asia sudah boleh membuka mata dunia melalui unsur surrealisme ke dalam filem.

Jika Kinji Fukasaku begitu bijak menampilkan idea pelik 'menghapuskan' remaja bermasalah dalam Battle Royale, dendam keluarga disfungsi (hantu) terhadap masyarakat sekitar dalam Ju On, Korea pula dengan kisah keluarga 'Neraka' untuk A Tale of Two Sisters, maka Miike juga menampilkan satira yang sama terhadap sosial Jepun. Pun begitu, seperti yang saya katakan, oleh sebab filem ini tampak 'terlalu berusaha' untuk dikontroversikan, menjadikan ia sedikit 'tersasar' dari mesej yang cuba disampaikan.

Sedang negara lain sibuk 'membuka pekung' keruntuhan sosial mereka, maka persoalannya, bilakah lagi agaknya pengarah kita akan tampil dengan beraninya, memaparkan kisah keluarga disfungsi dalam kehidupan sosial kita pula? (kisah "haruan makan anak", dadah, gejala seks atau apa saja). Adakah kita terlalu malu ataupun masyarakat kita terlalu sempurna untuk itu?

Terdahulu : Visitor Q review by Ash.Ox

No comments: