28 July 2004

Ulasan Filem : Hingga Hujung Nyawa (2004)

Hingga Hujung NyawaOleh Fadz

Mati, mati dan mati sekali lagi

"Ia sebuah cerita Si Tanggang Moden...sesuai untuk pelbagai lapisan masyarakat" - Profesor Madya Razak Mohideen tentang Hingga Hujung Nyawa.

Orang selalu anggap filem sedu sedan atau 'weepies' selalunya akan ditakdirkan dengan mati. Kematian selalunya bermakna akhir dalam hidup (dan kadang-kadang akhir filem tu)- waktu itu, selalunya watak hidup yang disamping si mati [juga penonton] akan melalui satu perubahan psikologi, dari segi penyesalan, kesedihan, dan tafakur terhadap diri, maka dari situlah, elemen 'sedu sedan' akan dicernakan oleh watak yang mengiring si mati..in other words, it's uncool to be dead or waiting for death).

Rahsia sebuah genre weepies atau mengimbuhkan elemen 'weepy' dalam filem-filem sebegini (Razak Mohideen memanggilnya melodrama-tragis) sebenarnya bukan terletak pada merayakan nihilistik (atau proses ke arah mati itu) tetapi lebih pada merayakan kehidupan (walaupun dalam takat menuju kematian).

Aku masih ingat waktu bapak aku bawa aku menonton (selain Star Wars, haha, aku dari generasi ini) filem pertama aku di Malaysia, E.T., aku menangis tak habis apabila E.T. "Be good" meninggalkan Elliot pada akhir filem itu.

Dalam Titanic, waktu Jack memegang Rose, kata-kata Rose, "I'll never let go" adalah perayaan hidup 'cinta' antara Jack dan Rose. Dalam Not One Less arahan Zhang Yimou, si budak yang dulunya nakal dan dijumpai kembali oleh si gadis, telah mencoret "CIKGU" di papan hitam untuk si gadis. Dalam sebuah filem Melayu 70-an yang aku lupa namanya, Aziz M. Osman yang menjumpai balik adik beradiknya dibawa bekas tuan arwahnya, Yusof Haslam lalu mereka tersenyum riang kerana mendapat pengganti ayah mereka.

Dalam The Elephant Man, sewaktu John Merrick menyusun bantal-bantalnya di akhir babak filem itu, kebanyakan penonton terkecai hatinya. Dalam Cinema Paradiso, si pengarah berlumuran air mata bila montaj 'ciuman' pelbagai filem lama di'suap'kan padanya. Dalam Braveheart, Mel Gibson tidak mahu mengalah walaupun dibedah perutnya, menjerit lantang, "Freedom!". Dalam Under The Moonlight, si qadi memeluk si budak pencopet di sebuah bangku lalu dia tersenyum tenang dan budak itu terus menerus menangis.

Malah dalam filem hindustan Khabi Khushie Khabi Gham (i don't know how to spell it right, i've never watch it actually, haha), ramai yang menangis bila si ibu menyatukan kembali Shah Rukh Khan bersama si ayah dan si adik dan si itu dan si ini. Ini semua adalah 'rai' kehidupan sebagai manusia.

Razak Mohideen telah melakukan perkara yang sama dalam satu babak yang amat efektif dalam Hingga Hujung Nyawa apabila Nora tua (lakonan Erra Fazira pertengahan muda) mendapati Yusry KRU adalah anaknya dan bukan suaminya (apabila potret suaminya dilihat). Mereka berpelukan dan saling melepaskan kerinduan.

Satu lagi adalah waktu Khatijah Tan tersendeng ke tepi, dengan mata sayu, menadah tangannya, lalu berdoa "Ampunkanlah anak aku, berilah dia petunjuk" (At last, they got this one right right. Aku selalu percaya seorang ibu akan sentiasa mendoakan yang baik untuk anaknya. Waktu ini, Ina yang bersama aku menonton sama teringat akan filem Dia Ibuku lakonan Sarimah yang mana motivasi plot di sini agak sama..aku dapat lihat memang filem ini ada elemen-elemen Si Tanggang, Ibu, Ibu Mertuaku dan Dia Ibuku). Maka filem ini adalah tentang kemaafan dan pencarian kemaafan dalam hidup. Razak berjaya dalam itu.

Razak banyak menggunakan 'deep focus' dalam penggambarannya, yang mana perkara ini memang biasa dengan filem-filem Melayu. Ada satu babak yang agak 'berfungsi' apabila kita lihat secara 'detail' perkara-perkara yang berlaku di sekitar watak-watak utama sedang berlakon (budak-budak tengah terjun contohnya). Tetapi kerana 'durasi' penggambaran itu agak malas, ia kelihatan lembap (ini biasa dalam filem Melayu).

Ini semacam disengajakan oleh Razak kerana kebanyakan elemen weepynya (kita tahu ini bila gendang tiba-tiba berdentum, hasil kerja Edry KRU...masalahnya filem ini masih menggunakan 'soundtrack' filem-filem Hollywood untuk menghidupkan suara latarnya..well, at least it's not synchonized sounds) bergerak dengan suntingan pantas, dan kamera kadang-kadang tiba-tiba boom ke atas. Gaya ini ada dalam filem-filem Hindustan dan filem-filem lama Ampas. Arahan seni dalam filem ini juga baik dan terkawal.

Satu lagi elemen lama yang masih digunakan untuk filem ini adalah hujan iaitu elemen kehibaan (yang aku agak serik, sebab aku selalu lihat hujan sebagai rahmat Tuhan dan keceriaan. Ini pernah ditonjolkan dengan cantik dalam The City Of Joy, Monsoon Wedding, Magnolia dan Three Colors:Red) yang agak biasa dalam filem Melayu lama (Anakku Sazali, Dia Ibuku, Azura, Berlari Ke Langit).

Filem ini juga (mungkin ia akan sentiasa mempengaruhi Razak) mempunyai unsur romantis ala hindustan (maknanya dibuat-buat dan terlalu-lalu, ini biasa dalam filem hindustan kerana menonjolkan rasa seseorang dengan penuh mekar dan tanpa batasan), lebih-lebih lagi di satu babak waktu Yati (Yati kelihatan seperti aktres hindustan, lakonan Zanita) melihat gambar-gambar Yusry dilekatkan di seluruh bilik tidur Erra. Erra dipertonjolkan mempunyai 'semangat' ini (yang agak kabur jika dilihat, dan agak pelik), maka perjalanan hidupnya juga berkenaan dengan 'hidup dan mati hanya untukmu' ini (seperti tidak warasnya Majnun mencari Layla).

Ramai penonton yang ketawa juga bila Nora tua berjumpa dengan Yusry pertengahan umur (yang amat teruk bentuk perut 'belon'nya. Macam badut sarkas, serius! Dah tu, kaki, pinggul dan punggung dia mampat pulak, apa ke jadah tu?), bukan kerana line filem itu janggal (yang sebenarnya agak poignant dalam 'kemanjaan'nya) tetapi kerana mereka sedar ini lakonan suami isteri dan bagaimana Nora boleh marah "Apa ni, kenapa panggil makcik?" tiba-tiba dan manja tiba-tiba berserta Yusry sebelum dia tahu 'rahsia'nya.

Agak menarik perkara ini digunakan, Konsep si Tanggang yang digunakan juga 'agak' menarik. Aku teringat dengan satu persembahan drama masyarakat yang dibuat oleh kawan-kawan aku pada malam orentasi. Mereka mementaskan cerita Tanggang Moden. Pementasannya teruk, tetapi maknanya ada sesuatu yang baru. Kawan aku, Azlan cuba menggambarkan bahawa Tanggang zaman moden adalah manusia korprat yang cuba menyelesaikan masalah bersama generasi lamanya kerana dia mungkin sudah 'melupakan' generasi akarnya kerana kemodenan (dalam dalam pementasan itu, segala stereotaip yang anda tahu tentang 'budak bandar' ada diluahkan). Maka Hingga Hujung Nyawa juga adalah tentang ini, dan agak dekat dengan kesan transfomasi yang berlaku pada orang Melayu.

Filem ini dipecah-pecahkan, selang-seli zaman kini ke zaman dulu (proses 'hitam putih-bleach-warna' untuk gambaran masa silam agak menarik dan lebih menjadi dari Paloh, dan kita sedar juga ini 'gambaran' Nora pada kita, si tua yang pernah gila dan pernah mengecapi kebahagiaan dan kesusahan. Patutlah sampai negara Mat Salleh nampak macam Bukit Fraser dan Mat Salleh nampak macam Mat Salleh celup) sekaan sebuah novel Faisal Tehrani.

Kita sedar bagaimana 'siksa' untuk orang Melayu melalui proses perubahan ini (dari ekonomi agraria pada ekonomi baru), dan bagaimana ada orang-orang Melayu (simbol watak Nora) yang cuba 'menghilangkan' identiti akarnya dan gopoh untuk diasimilasi menjadi Melayu Baru. Ini menjadi lebih menarik apabila dipertonjolkan watak Cina dan India yang mana, mereka menjadi faktor sampingan yang tidak menukar apa-apa jiwa dan tindakan orang Melayu tapi orang Melayulah yang menyebabkan diri mereka sendiri disiksa atau dimajui.

Razak juga sinis apabila menonjolkan (walaupun Erra nampak bodoh dalam lakonan gilanya, hanya babak anak di tepi stesen keretapi itu agak menyentuh) si Nora yang gila yang 'hilang' dalam dunianya (kerana diwasiatkan 'binatang' oleh ayahnya) apabila proses transfomasi ini menemui paradoks, dan mengejutkan kita bila, orang seperti Nora juga diberi peluang kali kedua.

Aku teringat sebuah novel yang aku baca, Hatimu Aisyah terbitan DBP yang mempunyai elemen transfomasi yang sama seperti dalam Hingga Hujung Nyawa. Kalaulah buku ini dapat difilemkan, alangkah baiknya kerana buku ini adalah antara buku 'coming of age' yang terbaik yang pernah aku baca dalam Melayu. Di dalam buku ini, Aisyah diriwayatkan pada zaman mudanya, dan peristiwa-peristiwa yang berlaku di sekitarnya, waktu dia kahwin, berkeluarga sendiri dan menjadi antara Melayu Baru di Malaysia, lalu melihat anak-anaknya membesar dan dibawa oleh arus kemodenan dan perubahan zaman. Dan waktu tuanya Aisyahlah mana novel ini benar-benar menjadi. Aisyah mula mempersoalkan, apakah semua perubahan yang dilihat di depan matanya menyenangkan hatinya sebagai ibu, perempuan dan manusia? Aisyah akhirnya sedar bila dia hanya dapat mendidik dan memerhati, maka ia terletak pada generasi anak-anaknya untuk meneruskan didikan, penjagaan budi dan 'mencari hidup'.

Walaupun babak akhir filem ini dirasakan perlu, aku agak tidak menyukainya, mungkin kerana ia merayakan nihilism yang terlalu (filem ini ada tiga orang ditunjuk mati di depan mata kita, dengan penuh tragis yang amat sangat. Nasib baik kematian kedua watak sebelum itu dilakonkan dengan cemerlang oleh Khatijah Tan dan Abu Bakar Osman.

Vadina Imran juga bagus dalam satu babak di mana di 'memerap' emosi cemburunya apabila Yusry memberitahu dia mempunyai banyak 'peminat'. Erra agak baik dalam babak-babak Nora tuanya, berlakon penuh sayu, siksa dan terganggu. Ini dipertolongi dengan baik apabila kita sedar [mungkin kerana muka 'prosthethic'nya juga] wanita-wanita tua di rumah warga tua dilukiskan agak muda sedikit dari Nora sedangkan Nora dilukiskan sebagai tua yang amat tua, seakan sudah kehilangan segalanya yang dia tahu dan pernah rasa dan bersama).

Kenapakah Love Story dilupakan sekarang walaupun menang Best Picture? Kenapa tidak ada sesiapa yang menangis bila melihat Nicole Kidman mati dalam Moulin Rogue? Aku selalu percaya, "There is more to life". Kalaulah watak-watak filem Melayu cuba berhenti berpesimis kerana tindakan mereka sendiri dan melihat ke cahaya baru (seperti dalam Berlari Ke Langit), insyaAllah, tempurung "Inikah nasib kita Amran?" akan senang dirodoki.

Lagi satu, bila lagi kita nak letak sari kata?

Kredit poster : filemkita.com

No comments: