29 July 2004

Ulasan Filem : Beautiful Boxer (2004)

Beautiful BoxerOleh Fadz

"Si Perawan Peninju"

"Lebih tebal mekap aku, lebih kuat terajang tumbuk lawan aku pada aku. Dan kerana itu, aku jadi lebih kuat membalas tumbukan mereka". - Nong Toom

Tiba-tiba filem begini masuk ke pawagam Malaysia. Malaysia mungkin sudah mula mahu membuka pintunya. Kill Bill 2 yang aku akan tontoni esok malam (haha, camne nak ulangkaji ni) adalah sebuah contoh. Tetapi dengan kemasukan filem ini (tidak bermakna kemasukan Iron Ladies untuk tahun lepas tidak dikira), aku agak gembira kerana kita sudah faham dan sedar, filem adalah filem, filem adalah pelbagai budaya dan kita harus terbuka dengan kepelbagaian ini, walaupun ia sebuah cerita seorang lelaki yang ingin menukar jantina pemberian Tuhannya.

Beautiful Boxer adalah cerita tentang riwayat sebenar seorang jaguh peninju tomoi di Thailand, seorang mak nyah yang ingin menukar dirinya menjadi seorang wanita 'sejati' dengan terpaksa bertomoi untuk mendapatkan cita-cita itu. Walaupun filem ini 'simple' dan beberapa detik filem ini agak lembap dan elemen melodrama dimainkan dalam babak-babak tertentu, filem ini bukan sebarang filem yang sama seperti Rocky atau Karate Kid. Filem ini lebih dekat pada Raging Bulls (penonjolan budaya tomoi dan orang Siam, persoalan psikologi Toom dan kecelaruan kemahuannya) dan semangat 'kalau Tootsie benar-benar mahu jadi seorang perempuan'.

Permulaan filem ini agak pantas dan bertenaga (juga pertunjukan 'girl power') apabila seorang wartawan dibuli di sebuah pasar seakan Petaling Street ditolong oleh Toom (si jaguh itu, lakonan amat berkesan oleh pelakon siamnya..amat-amat mengejutkan kerana dia boleh bertindak lembut pada satu ketika dan tiba-tiba jantan habis di tengah gelanggang!) dengan tendang dan terjang yang membuat filem-filem aksi Hong Kong pun kalah (sememangnya aku sedar, dengan Nang Nak, Suryothai, Moonkrit, 69, Ong Bak, filem-filem Thai lebih hebat dari filem-filem Malaysia).

Ini adalah semangat filem ini, seorang watak yang mungkin bukan mudah untuk didekati tapi mencuba untuk mendekati kita agar mengenalinya dan menyayanginya. Ini dibuat secara beransur dengan temuramah yang berlaku antara wartawan yang ditolong itu dengan Toom, yang mana Toom menceritakan riwayat hidupnya, dari mula dia berasa 'cantik' hinggalah perlawanannya di Tokyo (yang membuat sesetengah rakyat Thailand membencinya kerna membuat malu. Tomoi seakan Sumo Jepun, ia adalah sukan 'sacred' bagi orang Thailand yang mana 'hanya lelaki' yang dibenarkan bertanding).

Filem ini penuh peluh, darah dan lip gloss. Juktaposisi ini menggegarkan, menyentuh sekaligus menyeronokkan. Filem ini juga agak dekat dengan mak nyah di Malaysia dan Asia (yang mana Bukak Api juga telah melakukannya) yang mana ia menonjolkan taboo dalam konsensus masyarakat Asia pada budaya mak nyah (walaupun di Thailand) dan bagaimana golongan-golongan ini berdepan dengan taboo-taboo ini. Toom yang mulanya pemalu, selalu rasa berdosa (dia berasa dia 'ingin' begitu kerana karmanya; mengikut ajaran Buddha, dia melakukan sesuatu yang sangat berdosa dalam kehidupan sebelumnya) dan tiada semangat tiba-tiba menjadi tekun, tegas, 'lelaki' dan akhirnya berdepan dengan dirinya yang sudah lama mempersoal : apa keinginan sebenar dalam dirinya. Ini dibuat dengan penuh teliti oleh pengarahnya, dengan suntingan yang mantap, laju dan cepat bertukar babak. Tak sedar filem ini berjalan dua jam lamanya. Akhirnya juga amat penuh dengan elemen pathos dan kemartabatan.

Ada satu babak yang amat menyentuh perasaan aku. Walaupun ia kecil, ia amat bermakna. Ini adalah sewaktu Toom mencium dengan bibir lipstiknya pada para lawannya yang sudah tumbang. Maka ditonjolkan di sini bagaimana orang melihat perkara ini sebagai satu 'sindiran' pada lelaki biasa. Yang sebenarnya dalam jiwa Toom (yang disuarakan dalam Voice Over), Toom ingin meminta maaf terhadap si lawan, kerana dia tidak pernah mahu menyakitkan sesiapa.

Filem ini mungkin tidak sesuai untuk sebilangan penonton, juga boleh membuat mereka mempersoalkan kenapa filem ini berani ditayangkan (kerana filem ini berani berdiri dan berkata bangga: saya ada hak untuk hidup sebagai seorang mak nyah) berdasarkan semangat dan pekikan yang filem ini ingin laungkan. Mungkin Toom yang mempunyai jawapan terbaik apabila dia memberitahu di akhir filem ini: "Mahu jadi seorang lelaki memang susah, seorang perempuan pun susah. Hanya jangan kau lupa asal usulmu."

Antara filem 'gem' yang patut ditonton tahun ini. Mata anda akan 'terbuka luas' selepas menontonnya.

No comments: