26 July 2004

Ulasan Filem : The Meaning of Life (1983)

The Meaning of LifeOleh Mahhass

Ini merupakan filem klasik Monty Python pertama yang saya tonton (dipinjamkan oleh saudara Fadz). Apa yang saya dapati, filem genre komedi muzikal ini sarat dengan kiasan, kutukan malah merupakan filem paling sinikal pernah saya tonton. Satirist ini jelas ingin membawa penontonnya 'berhibur dan bergelak ketawa' sambil mendalami erti sebenar kehidupan yang 'kononnya' penuh dengan falsafah ini.

Filem ini menyorot proses kejadian manusiawi dari saat dilahirkan hinggalah ke saat kematiannya. Ia merupakan pandangan 'bebas' penulis skripnya, terhadap realisme kehidupan di mata mereka. Maksudnya, filem ini, walaupun mungkin ada berbaur politikal mahupun keagamaan, namun mesej yang cuba disampaikan jelas : (dan saya melihatnya dari konteks Islam) bahawa "Setiap yang hidup pasti akan mati kelak, dan apa jua 'falsafah duniawi' yang cuba dibawakan ke alam sesudah mati itu sebenarnya, langsung tidak berguna. Hanya dosa dan pahala (amalan) dikira".

Maka, filem ini dari awal hingga ke akhir, tidak habis-habis mengutuk surrealisme, falsafah, profitisme, konsumerisme, keadilan sosial, signifikasi seni dan logikalnya serta mempersoalkan di manakah terletaknya estetikal seni sesebuah filem.

Ia bermula seawal babak pertama, "The Miracle of Birth". Era teknologi canggih perubatan dikontraskan penuh sinikal dengan fahaman 'family planning' katholik. Pendeknya, satirist ini mengutuk fahaman katholik, dengan mengistilahkan "Every Sperm is Sacred" (Setiap sperma (mani) itu adalah anugerah Tuhan, maksudnya jangan sia-siakan!). Babak ini sememangnya menimbulkan kontroversi terutama bagi penganut katolik.

Pembelajaran seks di sekolah di antara guru dan pelajar-pelajar yang begitu terang-terangan tanpa batas digambarkan dalam babak "Sex Education". Adakah ini menunjukkan bahawa sikap terbuka itu penting, dan kita tidak perlu terlalu berselindung dalam membicarakan soal seks dan permasalahannya bagi memupuk generasi yang lebih arif tentang seks?

Paling melucukan ialah dalam babak "Mr. Cresote Sketch" (aksi seorang gemuk yang tidak henti-henti muntah di sebuah restoran ala carte perancis). Babak ini memang memualkan, tetapi ‘muntah’ membuak-buak itu merupakan satu metafora yang begitu sinis meng'satira'kan sikap kesombongan, keangkuhan konsumerisme barat dalam melaungkan keistimewaan makanan mereka.

Dalam babak "Fighting Each Other" memperlihatkan aksi-aksi bodoh beberapa askar di medan perang. Adegan ini jelas mengutuk apa jua peperangan yang berlaku di atas muka bumi. Persoalannya, adakah kita ditakdirkan lahir ke dunia ini semata-mata untuk dibonekakan, diseragamkan lalu dijadikan 'benteng' pemimpin-pemimpin besar dunia untuk mempertahankan kekuasaan mereka sambil berbunuhan sesama manusia?

Juga, babak yang diberi judul "Find The Fish". Babak ini sebenarnya paling lucu (walaupun pada mulanya saya kurang faham maksudnya, sehingga dijelaskan oleh Fadz). Ini merupakan satu tamparan terhadap pengkarya seni khususnya pembikin filem (malah juga pelukis). Penonton diajak 'mencari' atau menghuraikan metafizikal 'ikan' yang tersembunyi. Hakikatnya, memang tiada kelihatan seekor ikan pun sebenarnya. Persis maksudnya sungguh jelas di sini bahawa, tidak perlu kita bersusah payah memerah otak untuk mencari sesuatu yang dianggap 'seni' dalam sesebuah filem mahupun lukisan-lukisan abstrak. Kerana, seni itu, tidak akan wujud jika dicari atau diteliti bersungguh-sungguh, ia akan hanya terbit secara semulajadi (atau kadangkalanya dalam ketidaksengajaan). Maka, dengan itu lebih mudah untuk kita menghayati seni semulajadi ciptaan Tuhan, berbanding kesombongan (prententiousness) manusia dalam memperjuangkan seni mereka. Tidak begitu?

Keseronokan menonton filem ini 'menjadi-jadi' apabila setiap dialog-dialog sinikalnya dimelodikan dan diberi sentuhan muzikal. Ini merupakan elemen penting untuk filem ini dalam membentuk keseluruhan suasana komedinya.

No comments: