15 July 2004

Ulasan Filem : BULLY (2001)

Oleh Mahhass

Larry Clark, pengarah yang pernah melayarkan kisah realisme keruntuhan moral remaja sekolah dalam filem KIDS, selepas Another Day In Paradise, sekali lagi tampil dengan konsep yang sama. Kali ini, filem yang bertajuk BULLY ini lebih 'voyeuristic', sarat dengan paparan 'explicit sex', homografik, penyalahgunaan dadah dan barangkali, kerana itulah filem ini tidak diklasifikasikan (unrated). Jika diklasifikasikan sekalipun, filem ini sudah pastinya akan dilabel NC-17 (rating yang sangat-sangat 'ditakuti' oleh pengeluar-pengeluar filem!).

Bully adalah kisah yang diadaptasikan dari penulisan Jim Shutze : "A True Story of High School Revenge". Ia diinspirasikan dari kejadian sebenar yang berlaku sekitar tahun 1993 di Florida, ke atas seorang remaja yang bernama Bobby Kent (lakonan Nick Stahl), yang dibunuh oleh sekumpulan 6 remaja yang juga terdiri dari kenalan dan rakan karibnya sendiri, Marty Puccio. Motif pembunuhan? Persoalan ini sebenarnya terjawab melalui tajuk filem ini sendiri – "Bully". (Bukan 'BULI' Afdlin Shauki - yang 'dibuli', tetapi kisah 'pembuli' dan kesan ke atas mereka yang 'membuli')

Bobby Kent (mangsa) digambarkan sebagai seorang yang 'sadis' dikalangan rakannya. Seringkali membuli sahabatnya, Marty, baik dari segi fizikal, mahupun mental, sejak mereka berdua masih kecil lagi. Oleh sebab sifat homoseksual yang ada pada dirinya, Marty tertekan dan akhirnya bertindak merancang untuk membunuh Bobby, juga setelah 'dihasut' teman wanitanya Lisa.

Akhirnya, Bobby dibunuh dengan kejam sekali di penghujung filem ini oleh Marty dan lima rakannya. Spoiler? Maafkan saya, kerana jika anda membaca sinopsisnya, inilah yang terlakar. Tetapi bukan 'kematian' Bobby yang menjadi sebuah 'pengakhiran' filem ini. Sama juga halnya dengan riwayat Aileen Wuornos dalam Monster, watak-watak tragis Gus Vant Sant dalam Elephant dan juga kecekalan wartawan malang Veronica Guerin – kita tahu watak-watak (real life) ini sebenarnya sudahpun 'mati' sebelum filem di'tribute'kan. Maka sekali lagi, bukan itu persoalannya.

Apa yang diutarakan ialah keruntuhan akhlak remaja amerika serta begitu kosong dan ceteknya mentaliti mereka, sehinggakan sanggup bertindak apa saja mengikut kata hati (walaupun Clark sebenarnya cuba membuka mata masyarakat tentang kesan dan akibat pengaruh dadah, arak dan seks liar ke atas remaja).

Larry Clark seolah (sekali lagi) menuding jari ke arah ibu bapa yang terlalu alpa, leka malah langsung tidak peka terhadap persekitaran mereka. Untuk itu, filem ini sebenarnya amat 'cantik' untuk ditonton oleh masyarakat khususnya golongan dewasa Malaysia. Sekurang-kurangnya, kesedaran 'awal' (saya benar-benar maksudkannya 'sebelum terlambat') akan mulai timbul berikutan gejala-gejala negatif yang semakin menular kini (dalam diam-diam). Dengan itu, pengharaman kemasukan filem-filem sebegini sebenar-benarnya perlulah dikaji dan diteliti sebaik mungkin. Jangan kerana ada sedikit elemen seks dan dadah – terus saja "BANNED". Fikirkanlah... wahai 'kalian' yang berkenaan itu.

Mesej dan interpretasi Bully masih seoptimis KIDS. Clark sekali lagi mahu 'bermain' dengan 'indictment' sosial melalui naratifnya, kerana dalam KIDS, kesannya ialah AIDS, manakala untuk Bully – 'Mati'.

Filem ini, barangkali, boleh memperjelaskan sebab-musabab, kenapa terlalu tinggi kadar jenayah keganasan seksual, rogol, hamil luar nikah, pembunuhan di kalangan remaja amerika, sebagaimana tingginya juga harapan kita agar 'penyakit' ini tidak menjangkiti 'adik-adik atau anak cucu' kita.

No comments: