24 July 2004

Ulasan Filem : House of 1000 Corpses (2003)

Oleh Fadz

Rumah 1000 Mayat Hidup-hidup Mati

"Universal tried to backpedal and somewhat unconvincingly claim that the problems they had with the film were nothing to do with violent content but rather because it had too downbeat an ending."

Sudah lama di Amerika tak keluar sebuah filem yang kontreversi (di negara kita banyak untuk sebab-sebab yang sangat kelakar). Filem The House of 1000 Corpses adalah satu contoh terbaru.

Filem-filem begini hanya berlaku pada zaman 70-an dengan Texas Chainsaw Massacre, The Exorcist, House On the Left, The Hills Have Eyes. Selain The Exorcist, filem-filem lain yang disenaraikan tadi menonjolkan 'orang kampung jinjang' yang membunuh tanpa ada motif yang sah. Dan kerana itu filem-filem itu di 'X-rated' atau 'NC-17' kan. Filem-filem yang disenaraikan itu juga (juga beberapa filem 'budget horror' 70-an hanya dapat ditayangkan di beberapa panggung dan 'drive-in theater' sahaja) dikatakan zaman 'keemasan filem seram' kerana konteks filem-filem itu lari dari kebiasaan filem-filem seram (syaitan harus mati), dan juga lebih pada elemen 'macabre' dan 'carnage' terhadap mangsa dan protoganis filem.

Aku dapat DVD ini dari Spiral, semangat betul nak menontonnya. Dan aku dapati, Rob Zombie, pengarah dan penulis filem ini memang seorang peminat filem seram yang sejati.

Ada watak pelawak yang sungguh seronok (watak cult dari B-movie Sid Haig), si Spaulding yang membenci golongan kelas menengah Amerika. Pembukaan filem ini sungguh 'seronok' dalam 'dark undertone'nya. Kita sedar, filem ini ingin kembali dari membuat filem-filem seram 70-an yang secara tidak sedar menyentuh komentari sosial, dan lari dari filem-filem 90-an pos-modenis ala Scream (yang mempermainkan ironi filem-filem 70-an). Itu sendiri sudah menyeronokkan.

Pembukaan filem ini juga sangat memikat. "Murder Ride" yang 4 orang wartawan itu naiki menaikkan semangat kita untuk ketahui rahsia filem ini (juga satu gambaran perbezaan yang akan dilalui oleh seorang dari watak wartawan itu). Perkara yang menarik dibuat Rob Zombie adalah dengan mencampuri perkara yang sangat teliti, seperti si pekerja Spaulding yang memakai baju "Love" kuning, sedangkan dia baru membanting seseorang di kepala.

Tetapi tiba-tiba harapan aku terkecai, bila pertengahan filem ini, dengan gaya Rob Zombie yang 'bukan biasa', tanpa membawa kita menyukai watak mangsanya tetapi cuba membawa kita menyayangi watak 'orang-orang jinjang'nya yang terlalu 'asing' buat kita menyebabkan filem ini hilang imbangannya. Ia semacam satu permainan oleh Rob. Memang ia 'lain' (perspektif kita menghala pada penjahat) dan menarik kerana kita semacam menyokong penjahat-penjahat itu melakukan jenayahnya (elemen membunuh tanpa makna sama dengan Texas Chainsaw tetapi situasinya tidak sama.

Rob Zombie juga ingin mengatakan, satu-satu keluarga nukleus boleh menjadi 'sexual and violence excessive' bila dihidangkan dengan bahan lucah, ganas dan seram yang berlebihan) yang secara tidak langsung mengkritik golongan pertengahan Amerika yang banyak membuang masa mereka, pelembap, penakut, tidak boleh berfikir untuk diri sendiri, lemah dan senang di'brainwash'. Tetapi 'dakwah' yang dilakukan oleh penjahatnya, terutama si Otis tersangatlah 'mengarut' dengan falsafah 'mumbo jumbo'nya menyebabkan setiap apa yang dia kata semacam kita dalam keadaan sureal, parodi dan terkeluar dari filem ini.

Rob Zombie memang banyak meminjam dialog, efek suara dan teknik dari filem-filem seram 70-an ke 80-an. Ada babak dari Evil Dead, Deliverance, filem John Smith, filem Lucio Fulci, filem Wes Craven dan terutamanya Texas Chainsaw Massacre dalam filem ini.

Idea tentang Dr. Satan dan 'rumah 1000 mayatnya' sangat menarik (imej neraka yang sebenar, di mana neraka berlaku apabila kita sebagai manusia tidak tahu memilih jalan yang kita ingini tetapi hanya mengikut apa yang orang atas inginkan), malah detik si perempuan 'mengunjungi' rumah Dr. Satan sangat menakutkan dan ton seramnya sampai ke tahap yang tinggi dalam filem ini.

Tetapi mengakhirkan filem ini dengan gaya yang dilakukan oleh Rob Zombie, filem ini jadi semacam hanya satu filem eksplotasi yang biasa dilakukan oleh pembikin filem budget zaman 70-an. Ia menyeramkan tetapi tidak akan diperbualkan pada masa akan datang.

No comments: