07 July 2004

Filem 'Sepet' & tontonfilem

tontonfilem.blog-city.comMinggu ini saya agak kurang menonton filem, jadinya, tidak banyak ulasan yang boleh saya terbitkan selain menerbitkan ulasan-ulasan filem yang ditulis oleh sahabat saya, Fadz.

Nota : tontonfilem.blog-city.com ada 'disebut atau diiklankan' di majalah KLUE terbitan 1-15 July 2004 - di ruangan Boleh Blogs). Saya turut berasa bangga atas penghargaan ini apatah lagi kebanyakan karya-karyanya turut diterbitkan di blog ini.

Awal bulan Mac tahun ini, saya bersama-sama rakan weblog lain iaitu Ted (dan rakannya), sultanmuzaffar, fairulnizam, vovin, Oca dan juga Nazim Masnawi telah dijemput oleh saudara Nizam Zakaria untuk menonton 'rough-cut' sebuah filem karya serta arahan Yasmin Ahmad (untuk itu saya harus merakamkan ucapan terima kasih untuk Nizam).

Agak malang kerana saya tidak berkesempatan untuk memberikan 'gambaran' tentang filem ini dalam bentuk ulasan sejurus selepas menontonnya. Pun begitu, salah seorang rakan weblog saya, Ted, yang turut sama dijemput untuk menontonnya sempat mencoretkan sesuatu tentang filem Sepet ini melalui ungkapannya : "Jujur Sejujurnya". - Klik sini untuk baca ulasan 'Sepet' oleh Ted atau juga boleh dibaca di sini (ulasan Ted yang juga diterbitkan di weblog ini).

Kini, setelah filem ini melalui berbagai proses editing, di tapis di sana sini, sekali lagi ia dipertontonkan (juga dalam bentuk rough-cut) namun katanya ia tidak seperti versi asal. Saya benar-benar berharap agar 'nyawa', keaslian serta kejujuran yang sememangnya menjadi tunjang besar untuk filem ini tidak dipersia-siakan. Bagi menguatkan lagi kata-kata ini, saya terbitkan ulasan filem Sepet oleh saudara Fadz.

Bagaimanapun, harus saya katakan bahawa ulasan ini mungkin mengandungi 'spoilers'. Untuk itu saya sarankan anda membacanya sejurus selepas menontonnya.

Sepet akan dikeluarkan sekitar bulan September 2004 nanti. Sekali lagi, jika anda teruja (untuk menontonnya), saya juga pasti teruja untuk menonton untuk kesekian kalinya, sebuah filem yang memberi 'nafas baru' industri perfileman tanahair. Tahniah Yasmin Ahmad!

.....................................................................................

Sepet oleh Yasmin AhmadSepet- Filem Cinta Yang Bukan Cinta Biasa

Oleh Fadz

Pertama kali- Yasmin seorang 'romantis'.

Kedua. Seperti yang aku sudah beritahu, filem ini akan ditayangkan dahulu di Singapura bulan September ini. Aku sangat-sangat menginginkan orang kita pergi, secara rombongan bas atau kapal terbang atau kereta ("macam rombongan cik kiah lah"-Bintang Hati, hahah..aku teringat satu komik Lat menggambarkan Persatuan Para Ibu Kampung Xx Johor pergi melawat Singapura untuk membeli belah") untuk menonton 'the full version' filem ini di sana. Kerana filem ini, walaupun mungkin sarwajagat pendekatannya, filem ini sebenarnya adalah 'kita'. Dibuat untuk kita sebenarnya.

Menonton filem ini, dengan secara tidak sedar, ada sesuatu yang 'peribadi' yang anda akan rasa menggarap diri anda. Dan 'peribadi' ini, hanya anda sahaja yang tahu ada dan rasa. Filem ini juga 'lebih senang' ditonton dari Rabun (Yasmin sendiri mengaku, Rabun memang 'demanding' untuk menontonnya. Beliau menyimpulkan kata-kata Noor Azam Shairi yang bagi beliau amat benar tentang perbezaan kuasa 'grasping the audience', "Rabun mempunyai watak-watak yang kebanykannya dipinggirkan, dan lebih mengfokuskan pada Mak Inom dan Pak Tam, sedangkan Sepet, semua wataknya 'bulat' dan di'rasai' kewujudannya".

Yasmin sendiri memberitahu, Rabun dibuat secara tergesa-gesa kerana ia dibuat untuk ayahnya sebelum pulang ke Rahmatullah sedangkan Sepet mempunyai lebih banyak masa dan ditatang dengan lebih baik oleh Yasmin. Tetapi bagi aku, baik Rabun atau Sepet, filem-filem itu sendiri berlainan pembawaannya dan semangatnya. Maka bagi aku tidak salah 'supporting cast' dalam Rabun, kerna filem masih filem, ia tidak berkuasa dan tidak seharusnya perlu seperti satu novel) tetapi tidak pula meminggir kaum 'film buff' seperti aku (such freaks we are).

Ketiga. Filem ini juga sebenarnya ada kuasa meenggoyah penontonnya (lebih-lebih lagi kita orang Malaysia). Filem ini agak provokatif (dan bagi aku, lebih merbahaya dari The Big Durian. Mak aku sendiri, aku percaya, kerana isu-isu 'sensitif' yang diujakan dalam Sepet, akan meng'haram'kan filem ini), sama tahap seperti filem Farenheit 9/11 atau Passion of Christ, di mana anda akan sedar- "You'll love it, or you'll hate it". Aku berani berkata, dengan filem ini, kita akan sedar (kebenaran) diri kita sebagai seorang Malaysia (atau manusia) dengan apa yang kita percaya selama ini (hehe, boleh siap buat pilihanraya), atau kita berani menukar kepercayaan kita itu, atau ia lebih menguatkan semangat kepercayaan yang kita ada itu.

Filem ini bermula dengan frasa Basmallah "Dengan Nama Allah Yang Maha Kasihi Lagi Maha Mengasihani" sepertimana filem-filem Iran, memberitahu kita, kita bermula sesuatu selalunya bersama Tuhan (sangat Islam elemen ini, ia lagipun satu ibadah untuk apa-apa yang kita lakukan untuk mulakan dengan Basmallah, maka secara tidak langsung Yasmin seakan memberitahu menonton juga harus secara beribadah, kita ambil perjalanan mengenali itu dengan hati dan fikiran dan bukan hanya untuk mainan. Frasa ini juga memberi makna kejujuran, keikhlasan dan 'sayang' Yasmin ingin taburkan pada penontonnya) dan juga akhir bersama Tuhan (di akhir filem ini, sesuatu yang 'divinity' akan berlaku, bagi aku ia seakan Tuhan amat dekat dengan kita saat itu).

Sememangnya filem ini juga satu 'perjalanan' minda, rasa dan roh. Aku boleh katakan, aku menangis beberapa kali menonton filem ini (Yasmin, i hate u for this), bukan kerana genre 'weepies' atau 'tearjerker' yang diutarakan (memang ada melodramatiknya) tetapi penonjolan manusia-manusia yang melalui permasalahan mereka dengan penuh senyap, biasa dan kasih sayang yang tidak pernah aku tonton selama ini. Sepertimana waktu Jason menangkup mukanya waktu ibu peranakannya membelainya, memberi dia pengharapan dan kebenaran. Hati aku benar-benar 'berkecai' waktu itu.

Sepet bolehlah dikategorikan sebagai sebuah filem cinta seperti yang kita tonton dalam Ada Apa Dengan Cinta (ada orang mungkin akan samakan, kerna plot akhir filem ini juga unsur romantisme Jason seakan Rangga..kalau kau orang sedar, memang kebanyakan filem romantik ada berkenaan 'pemergian', satu entiti itu pergi meninggalkan, ikut darat, udara, air ataupun mati, dan si kekasihnya selalunya perlu mencarinya sebelum dia terlambat) di mana ia cerita cinta dua budaya (seperti Sejoli, Hujan Pagi, Talumpok, Paloh) yang berlainan (Jason seorang Cina, Orked seorang Melayu) maka plot dan motifnya beransur dan berkembang dari situ.

Kalau filem pertama dalam 'siri filem mata' Yasmin, Rabun boleh kita namakan, filem 'Mata Kesedaran', filem kedua ini bolehlah dinamakan filem 'Mata Pengenalan'. Ada pepatah mengatakan, "Tak kenal maka tak cinta" (sama seperti falsafah filem Central Station). Tetapi dalam filem ini, falsafah Yasmin menukarnya. Yasmin mengajak kita kenal bahawa "Cinta tak perlu kenal, tapi rasa kewujudannya" (dengan kita merasai cinta, kita juga merasai kewujudan Tuhan yang Memberinya. Apakah kita perlu kenal bagaimana dan apa Tuhan itu? Yang penting kita rasa Tuhan ada dan rasa cintaNya).

Ini dilihat dalam babak-babak filem ini waktu ibu Jason (yang dilakonkan dengan sangat baik sekali, penuh ketelitian, derita, pathos dan tenteram oleh seorang pelakon yang aku tidak kenal) menyukai puisi mandarin yang dibacakan padanya, tetapi diberitahu Jason, ia diterjemahkan dari puisi India (aku tak tahu siapa) sebenarnya. Dan lain seperti ibu Orked (yang dilakonkan dengan segar, bijaksana, seronok dan empati oleh Ida Nerina) yang menyindir suaminya (dilakonkan dengan bersahaja dan juga empati oleh Harith Iskandar) yang tidak memahami kaum wanita, "You don't have to undertand us, you just have to love us".

Maka filem ini juga menyuruh kita, meletak prejudis dan stereotaip kita terhadap budaya lain (di sini, Cina dan Melayu) ke tepi dan membuka mata kita seluas-luasnya dan mula merasa cinta terhadap insan lain, walau bagaimana lain kepercayaan, tingkah laku dan perasaan mereka.

Keadaan ini lebih dirasai apabila kita lihat, bagaimana 'harmoni'nya dunia keluarga Orked menerima Jason sebagai kekasih Orked. Walaupun di akhir filem ini, ayahnya berkata "Dia membuat seseorang mengandung luar nikah, terlibat dalam gangsterisme, dia tidak sesuai dengan kau" (Jason seorang penjual VCD haram yang dijaga oleh satu 'keluarga' atau kongsi gelap), kita sedar, bukan perbalahan agama, budaya, darjat (unsur biasa dalam filem sebegini untuk filem Melayu dan Hindustan) dan bahasa yang berlaku di sini (walaupun sebenarnya Orked agak pandai berbahasa Cina.. di sinilah filem Love Actually lebih seronok, kerana watak seorang Inggeris perlu 'mengenali' bahasa Portugis untuk melamar wanita Portugal yang dia sayangi) tetapi hanya 'tingkah laku' yang tidak betul dipersoalkan oleh ayah Orked.

Yasmin telah kembali mencipta (atau mengharapkan) satu 'dunia' untuk kita sedar, ada dan boleh wujud (yang sebenarnya kita sedar, ada di Malaysia)- polarisasi kaum dan bagaimana manusia boleh benar-benar hidup 'bersama' di bawah satu bumbung. Dengan unsur ini sahaja, aku berani kata Yasmin 'dare to go to the edge'.

Kerana lukisan perkauman yang Yasmin lukiskan amat 'real' garapannya. Masing-masing Cina dan Melayu saling tidak mengenali (tapi di sinilah persoalannya, perlukah kita kenali dan baru menyintai?), tetapi masih dapat bersegel bahu di tepi jalan yang sesak. Maka si buta dalam satu babak filem ini sahaja yang ber'contemplate' dan sedar bahawa kita sebenarnya semua serupa dan tidak berbeza sebenarnya, masing-masing boleh mencurigai, merasa cinta dan membuat segala tingkah seorang manusia ditabalkan untuknya (dengan ironi, ini dapat dibezakan dengan kata-kata si buta dalam Minority Report, "In the world of the blind, the one-eyed man sees all"). Maka di sini, aku menjumpai satu perumpamaan, sebenarnya tidak ada bezanya antara kulit kita, seksualiti, perkataan-perkataan yang kita guna. Masing-masing boleh memilikinya dan mengatakan, itu kepunyaan mereka juga. Hingga tidak perlu bezakan makna filem Malaysia dengan filem Melayu (atau Bahasa Malaysia dengan Bahasa Melayu) kerana yang penting, kita menggunakannya, menyayanginya dan 'menyimpannya' dengan penuh kesedaran.

Sepet juga adalah bukti kenapa Yasmin seorang auteur. Menjadi seorang auteur, perlu 'tandatangan' pengarahnya pada filemnya. Kalau Alfred Hitchcock, beliau akan menyelinap menjadi 'orang lalu lalang' dalam satu babak filemnya (yang dibuat juga oleh Peter Jackson dan kini Aziz M. Osman tetapi Aziz 'masuk campur' dalam filemnya). Steven Spielberg pula akan bermain dengan cahaya yang melimpah satu-satu ruang gelap dan tertutup sebelumnya. Wim Wenders selalunya menyukai tema 'road movie' dalam filemnya. Bagi Yasmin, kita dapati (adakah ini secara kebetulan?) dalam kedua-dua filemnya, seorang watak baru sahaja habis sembahyang, seorang watak bernama Orked (diri pengarah dalam filem) dengan ayah dan ibu yang agak 'eccentric', 'open-minded' dan penuh gelak ketawa, watak bernama Yam yang dekat dengan keluarga itu, shot yang tidak berganjak (GAIA memberitahu aku, filem-filem belah Timur Asia banyak menggunakan gaya ini), bulan penuh yang mengambang (GAIA bersembang dengan menarik bersama aku tentang ini. Bulan bagi orang Itali adalah 'Lunar' yang secara 'literal' juga bermakna 'gila'.

Lagenda Serigala Jadian banyak bersangkut pada bulan penuh kerna mereka dianggap 'orang-orang gila', malah ada peristiwa yang berlaku di Peranchis pada abad 17 tentang seorang 'gila' yang mengaku dia seekor serigala. Dalam filem Moonstruck, juga bersangkut dengan budaya Itali, bulan penuh dianggap 'waktu bercanda' di mana persaan manusia menjadi tidak tentu dan berkecamuk waktu itu. Bulan penuh juga mempunyai simbol romantik dalam filem-filem barat dan juga filem Pendekar Bujang Lapuk P. Ramlee) dan ciri 'pengharapan' dalam filemnya.

Sepet juga banyak bermain dengan ritma filem. Unsur-unsur penyambungan minda kita terhadap objek dalam mis-en-scene yang terdahulu dan kemudiannya berlaku dan wujud pada mis-en-scene selanjutnya, seperti yang selalu dilakukan oleh Stanley Kubrick dan Krysztof Kieslowski ataupun yang dilakukan oleh 'orang lama' seperti Griffith dan Wiene, wujud dalam Sepet. Seperti bagaimana patung mainan yang kaku mula bernari-nari (rentak cinta bermula, berputik), titi dua pasangan duduk dan di babak lain seorang sahaja, dan handphone yang berdering. Simbol handphone di sini sangat 'subtle' (dan bukan sahaja menyindir penonton kita), ia menandakan satu perhubungan 'intimacy' secara 'within the innerself' atau dengan seseorang. Unsur ini akan berlaku dengan banyak kali dan paling efektif pada akhir filem ini.

Lakonan, seperti biasa, filem Yasmin berjaya sekali lagi menemukan satu kumpulan pelakon yang sangat berbakat dan hidup lakonan-lakonan mereka (dari kedua-dua bangsa yang digambarkan dalam filem ini), terutamanya yang melakonkan watak Orked (aku diberitahu, dia adik Syarifah Aleya, betul ke?). Adibah Noor yang berlakon sebagai 'kakak dan kawan' ibu Orked "Yam suka dengar lagu Siam" juga sungguh bersahaja dan 'shine' dalam filem ini (a bit scene stealer too).

Aku suka babak Ida Nerina dan Harith di katil, lalu mereka betukar-tukar kata tentang Orked dan bagaimana Ida ketahui tentang 'cinta' anaknya melalui Kak Yam tetapi masih bersahaja saja. Satu babak klasik dalam sebuah filem Melayu. Jason yang dilakonkan oleh seorang yang aku tak kenal juga, walaupun agak kaku dalam beberapa babak, sangat baik pembawaan wataknya. Kawannya Keong juga agak lancar melakonkan wataknya. Kawan pada Orked juga agak baik sebagai 'side kick' Orked.

Penggambaran dan pemilihan lagu filem ini juga berada ditahap yang cemerlang (aku tidak boleh berkata apa-apa tentang suara dan 'grating' filem ini kerana ia masih dalam tahap rough-cut), mengikut benar ritma suntingan dan emosi babak yang diperlukan. Hanya mungkin beberapa babak sahaja, kalau kita tidak teliti, kita mungkin akan menganggap filem ini membosankan.

Hanya satu saja 'rosak' filem ini (ini memang 'hobi' aku kalau menonton filem Melayu), dalam penggambaran orang lalu-lalang, terdapat anak kecil memerhati terus kanta kamera filem ini. Memang inilah budaya filem Melayu, mesti ada, antara satu (seperti Berlari Ke Langit baru-baru ini. Perkara ini sangat pandai dipusingkan dalam Buli) 'pak pacak' yang tidak melakukan tugas 'memacak'nya. Tapi aku rasa, itu memang sudah sebati dalam mana-mana filem Melayu. We are never tired of looking at ourself I guess.

Sepet akhirnya, seperti yang aku kata, secara tidak langsung sebuah filem untuk kita, dan juga untuk kita 'menentukannya'. Di sini, anda akan lihat pelbagai persepsi yang berlaku apabila kita tonton klimaks akhir filem ini. Penutup filem ini menentukan segalanya. Mungkin ada orang akan kata, ia semacam tergantung, tetapi sebenarnya Sepet mengajak kita melepasi sempadan ruang dan masa, sepertimana yang 'mungkin' dilalui Orked, untuk mencari inti filem ini (unsur mainan ruang dan masa ini juga berlaku dalam Three Colours: Red dan The Exorcist). Kalau perkataan "rosebud" dalam Citizan Kane mengarah kita mencari 'misteri' ini dalam lipatan cahaya filem itu, akhir kata Orked di Handphone pada Jason (mis-en-sene sebelumnya, Jason ditunjukkan terlantar di jalan, berlumuran darah dan handphonenya terpelanting) pula mengarah kita menjawab kesimpulan tentang apa yang kita sudah lihat dalam sejam lebih filem ini.

Babak sebegini pernah dilakukan dalam filem Talk To Her (si lelaki dan perempuan saling bertemu mata dan tersenyum sepi di antara barisan penonton), Indochine (Catherine meninggalkan anak angkatnya lalu melihat ke tebing sungai), dan Tsu Feh Sofiah (Rahim Razali melihat pantai dan lalu pergi, matahari masih mekar belum terbenam di belakangnya).

Menarik apabila Yasmin menanya penontonnya, apa yang mereka 'dapati' dari babak akhir Sepet. Pelbagai jawapan yang diberi, termasuk aku. Di sinilah, kita sedar, jika kita benar-benar mahu perubahan, atau sangsi dengan perubahan ini atau mahu biarkan 'cinta' ini tanpa perubahan. Kita sedar bahawa, yang bercakap sekarang bukan kita lagi, tapi ketidaksedaran kita mengambil tempat, maka segala norma dan kemahuan kita akan terpancar dalam persepsi kita itu:-

1. Orked kerana ingin benar mendengar suara Jason, dia menciptakan ilusi Jason supaya dia dapat berhubung dengannya- penyedaran bahawa 'cinta' hanya orang-orang seperti Orked sahaja yang faham. Psyche kita tidak dapat menerimanya. Di sini kita percaya 'romantisme' sudah mati. Ini boleh disamakan dengan filem Dr. Rushdi P. Ramlee yang mana filem itu menggambarkan 'kelupusan' romantisme (dari watak-wataknya yang mempercayai isme ini) dan juga satu makna 'subtle' dari P. Ramlee bahawa unsur filem Melayu lama 'berakhir' di situ atau kerjanya sendiri akan 'berakhir' dalam ketidaktentuan.

2. Keong yang menjawab handphone Jason, berlakon sebagai Jason bila bercakap dengan Orked- 'Cinta' tetap ada bila ada orang-orang yang disampingnya masih mempercayainya. Psyche kita masih berdolak dalik tentang 'penyatuan' ini tetapi masih inginkan ia berlaku, tetapi kebenarnnya tetap menerangkan 'cinta itu hanya ilusi'.

3. Orked mendengar 'suara roh' Jason- 'Cinta' ini akan hanya berlaku di luar fizikal manusia (di sini, alam roh) kerana cinta itu terlalu suci, ia melangkaui dimensi dunia, maka roh dan alam disatukan untuk satu kali terakhir. Ini jawapan aku, malah ada beberapa pengkritik luar negara memberitahu Yasmin perkara yang sama. Ini adalah jawapan seorang romantis, yang inginkan dan percaya pada perubahan itu, 'cinta' itu yang disampaikan dan mahu ia berputik tapi masih tidak tahu bagaimana ia boleh berlaku. Maka psyche kita sanggup 'melangkaui' logik ruang dan masa untuk menyatukan 'cinta' ini.

4. Jason tidak mati. Untuk kali terakhir bercakap dengan Orked yang mula menangis, dia bercakap dengan tenang, tidak mahu menggoyah perasaan Orked, memberi Orked harapan yang sepenuhnya- Pendirian tentang 'cinta' ini yang paling optimistik. Bukan sahaja psyche kita gagal menerima Jason sudah mati, dia bercakap dengan tenang pula, seakan tidak ada apa-apa yang akan berlaku, menyatakan realiti ini dipercayai memang berlaku.

Bayangkan apa yang telah filem ini buat pada aku, dan aku juga ingin menanti saat ia menggoyah penonton lain (dan kita akan lihat, korang ingin mempercayai 'cinta' itu atau tidak). Seperti yang Nizam Zakaria katakan pada aku, apabila beliau bertemu dengan sebuah filem kita yang sempurna pembuatannya, terbaik antara yang terbaik, Sepet adalah jawapannya. Aku juga mengatakan yang sama sepertinya.

No comments: