13 July 2004

Ulasan DVD : The Texas Chainsaw Massacre (1974)

Oleh Mahhass

Ini adalah salah satu di antara koleksi klasik 'cult' mesti tonton/dimiliki oleh peminat genre 'horror/slasher'.

Bagi saya, filem ini merupakan 'IBU' kepada segala filem-filem 'slasher' yang muncul dewasa ini, seperti watak tenang, bertopeng (juga), penuh gelap Jason yang bermula pada tanggal 'sial 13' - hari Jumaat, dendam Freddy Krueger di Springwood, 'psychopathic killer' yang menggusarkan dalam Silence of The Lambs, trilogi Scream yang sarat dengan jerit-jeritan, igauan ngeri Halloween, 3 'mutant' yang cukup 'liat' dalam Wrong Turn, klise Rob Zombie untuk House of 1000 Corpses yang terangan berkiblatkan Tobe Hooper, serta tidak ketinggalan juga 'reincarnation' Leatherface oleh Marcus Snipel (yang 'menjual' tagline - Inspired by a True Story) dikeluarkan di penghujung tahun 2003, yang dikritik hebat pengkritik filem Hollywood.

Walaupun saya menonton versi remake terlebih dahulu, namun setelah menonton versi original, maka memang ketara sekali perbezaannya, dan juga kenapa versi remake dianggap gagal oleh sesetengah pengkritik (walaupun sebenarnya versi 2003 juga saya minati).

Apa yang dapat saya perhati atau bandingkan, versi 1974 lebih sarat dengan unsur artistik dari segala aspek lebih-lebih lagi sinematografinya (walaupun masih di tangan Daniel Pearl). Perjalanan remaja-remaja tersebut yang berlatarbelakangkan sebuah pekan Texas yang sunyi, penuh misteri lantaran dari traumatisme penduduk sekitarnya cukup membuatkan kita turut sama resah.

Penggunaan teknik wide-shot angle (perhatikan sewaktu van mereka berhenti setelah ditahan hitchhiker), adegan kejar-mengejar yang saya kira lebih 'frankness', straight-forward, cemas, walaupun versi baru lebih 'gory' namun ia penuh 'jiwa ketakutan' yang lebih asli. Berbanding versi remake yang terlalu bergantung kepada efek CGI serta banyak mengenepikan sentuhan sebenar Hooper. Barangkali, juga tanpa sentuhan (mendiang) Robert Burns (art director), merupakan salah faktor kenapa versi baru di tangan Marcus Snipel dikritik hebat.

Watak Leatherface, walaupun jika dibandingkan (dengan versi remake), ia agak 'kartunistik', tetapi segala-galanya seakan masih 'segar' malah masih berjaya menimbulkan rasa trauma penontonnya.

Apa yang menarik tentang DVDnya adalah adunan audio DTS dan Dolby Digital yang seolah-olah 'menafikan' bahawa ia sebenarnya difilemkan hampir 3 dekad lalu. Juga dimuatkan beberapa deleted scenes, alternate footage – antaranya sewaktu opening scene, yang idea asalnya merupakan paparan seekor (bangkai) anjing, dan bukannya bangkai tenggiling )serta banyak lagi paparan 'bloody & gory').

Keseluruhannya, antara kedua-dua versi, secara peribadinya tidaklah ketara bezanya. Versi remake saya anggap masih memberi homej versi aslinya. Cuma, memanglah, seperti juga saya (sebagai penggemar Romero) menidakkan versi Zack Snyder untuk Dawn of The Dead (walaupun bagus), begitu jugalah kiranya bagi peminat-peminat Tobe Hooper yang gigih 'menafikan' segala macam remake filem (Texas)nya.

Nota : Fadz, terima kasih

Sebelum : Ulasan Texas Chainsaw Massacre (2003)

No comments: