12 April 2004

Ulasan Filem : Dawn of The Dead (2004)

Ulasan ini lebih menjurus kepada perbandingan versi klasik Dawn of The Dead karya/arahan Romero dengan versi baru arahan Zack Snyder hasil adaptasi lakonlayar oleh James Gunn. Saya terkejut kerana beliau (James Gunn) pernah terlibat untuk screenplay filem komedi ganas Tromeo & Juliet! (terima kasih saya ucapkan kepada saudara 'P' untuk info filem ini).

Pertama sekali, (bagi yang belum pernah tonton versi klasik) harus saya jelaskan di sini ialah Dawn of The Dead sebenarnya ialah salah sebuah filem dari trilogi karya George A. Romero tahun 1978, filem kedua selepas hampir 10 tahun Night of the Living Dead dikeluarkan. Maka, idea untuk menerbitkan semula 'sebahagian' trilogi ini agak tidak 'kena' akibat ketiadaan Night kerana sudah tentunya trilogi ini akan jadi tidak lengkap. (Bayangkan memfilemkan semula The Two Towers tanpa Fellowship… bla bla)

Baiklah, mari kita imbas semula trilogi 'Dead' Romero ini serba sedikit…

Dalam filem Night of the Living Dead, Romero telahpun memperjelaskan segalanya tentang kewujudan fenomena mayat-mayat hidup ini (yang sebenarnya tidak perlu diperjelaskan lagi dalam Dawn) jadi Dawn cuma 'sambungan' kekecohan atau kemusnahan dunia (atau 'kiamat main-main' seperti kata Fadz). Lihat saja babak awal Dawn versi Romero iaitu sewaktu media-media sudahpun kecoh memperkatakan tentang kewujudan zombie-zombie tersebut.

Jadi apabila Zack Snyder cuba mencetuskan atau menghidupkan kembali zombie ini pada bahagian awal remake Dawn ini, apa yang saya lihat, ia seakan menjadi tak kena dengan versi Romero.

Secara tidak langsung, Snyder seolah-olah cuba 'menenggelamkan' versi Night malah menjadikan versinya kali ini satu gabungan untuk dua filem tersebut walaupun sememangnya banyak Night di’remake’kan namun saya kira tak salah jika Snyder sekurang-kurangnya buat satu imbasan (kalau tak banyakpun) walau 5 minit sekalipun tentang fenomena original yang dihasilkan oleh Romero. Itu sudah cukup untuk tidak memesongkan maksud 'Dawn' (fajar atau subuh – satu simbolik yang bermaksud 'kebangkitan' atau 'kelahiran semula' selepas 'Night' berlabuh… (atau ada maksud lain?)

Konsep dan Penceritaan

Snyder masih mengekalkan tagline "Apabila Neraka Sudah Tiada Ruang Lagi, Maka Si Mati Akan Merayau-rayau Di Bumi". Tagline ini sudah cukup memberi satu kutukan kepada 'dosa' dan 'kejahatan' manusia itu sendiri. Di awal babak yang memperlihatkan paparan 'riot' atau rusuhan ganas saya lihat lebih cantik dan kemas (tetapi bukan suatu yang baru dalam pembikinan filem yang berkait-rapat tentang satu kepercayaan terhadap 'kemusnahan akhir zaman' kerana jelas Snyder 'mencuri' paparan awal 28 Days Later!).

Sekali lagi filem berbajet-besar ini menjadikan 'Shopping Mall' sebagai latarbelakangnya. Mereka yang terselamat, menyembunyikan diri atau menjadikan shopping mall sebagai tempat berlindung (dari zombie 'karnivor' yang berkeliaran di luar). Kali ini, Snyder menggandakan bilangan zombie berbanding versi klasik – ini satu pembaharuan yang bolehlah dipuji. (Perhatikan lautan zombie sewaktu shot dari atas bumbung bangunan serta adegan cemas di dalam bas.

Versi remake ini banyak 'mengenepikan' karya Romero. Jika Romero ada menggarapkan ketakutan terhadap ancaman luar selain zombie (watak kejahatan serta ketamakan manusia seperti 'geng motor' yang rakus), Snyder pula agak tidak mempedulikan aspek tersebut. Beliau lebih memfokuskan 'perjuangan' atau 'peperangan' manusia menentang zombie. Watak-watak 'pengawal keselamatan' tidak dilihat sebagai ancaman mereka yang terselamat di bangunan tersebut. Tetapi, James Gunn menggantikan ancaman tersebut dengan hubungan emosi. Hubungan 'kejiranan' di antara dua tempat (dua 'survivor' di atas bangunan berhubungan melalui isyarat) dijadikan sebagai satu elemen jiwa yang saya kira baik dalam menonjolkan kesedihan untuk versi ini.

Idea menggunakan bas (berbanding helikopter dalam versi Romero) lebih berkesan dalam memberikan elemen cemas walaupun ianya akan berakhir jua di laut. Tidak salah rasanya jika saya katakan bahawa versi Snyder lebih logik dan realistik.

Humor 'Gelap'

Romero sememangnya ada menyelitkan elemen dark-comedy (dengan begitu hati-hati) tetapi ia tidak 'menenggelamkan' unsur seram dalam Dawn, tetapi versi Snyder sememangnya 'mengikis' terus keseraman yang sepatutnya menjadi tunjang Dawn (atau 'terpelanting' seperti kata Fadz). Bagaimanapun, saya tidak pula nafikan yang kita tidak akan tertawa langsung. Adegan zombie 'Burt Reynolds' merupakan satu adegan yang berjaya membuatkan saya ketawa terbahak-bahak!

Watak dan Senilakonan

Filem ini menampilkan hampir keseluruhan watak-watak baru. Malah watak hero (Steve) dalam versi klasik ditukar menjadi heroin (Ana lakonan baik Sarah Polley) pula. Mekhi Phifer juga paling ketara baik (mungkin inilah lakonan beliau paling baik selepas filem I Still Know What you Did Last Summer, filem 8 Mile bersama Eminem serta filem Honey menjadi kekasih gelap Jessica Alba.) Adegan paling 'bernyawa' serta penuh 'nilai-nilai kemanusiaan' ialah sewaktu isterinya ingin bersalin.

Penggunaan bahasa? Sememangnya lebih keras, lucah dan kasar berbanding versi klasik. (Sekali lagi) dialog-dialog komedi yang membuatkan filem ini ada potensi bertukar ke genre komedi/seram! Saya tidak faham kenapa terlalu banyak ia dikomedikan (atau adakah ini merujuk kepada suatu 'ketakutan' yang amat sangat dalam watak-wataknya sehingga segala dialog akan kedengaran lucu?). Terlalu komedikah versi klasik?

Kesan Khas dan 'Gore'

Versi Dawn Snyder lebih mengapresiasikan efek CGI (sememangnya itu merupakan trend mana-mana remake sekalipun) namun 'jiwa' Romero seakan tidak kelihatan dalam filem ini (walaupun konsep asal masih lagi dikekalkan). Bagaimanapun, saya boleh memuji Snyder kerana beliau banyak memperbaiki beberapa kelemahan Romero dari pelbagai sudut. Paling ketara saya lihat ialah 'chaos' di Wisconsin yang boleh dianggap lebih hebat. Penggunaan wide angle shot sememangnya cantik. Perhatikan sewaktu pertembungan dua buah kereta di satu simpang (walaupun CGI) tampak berkesan dalam menghidupkan kehuru-haraan pekan tersebut.

Jika diteliti, zombie versi Snyder agak tidak konsisten. Kadang-kadang tampak bijak (dimodenisasikan) seperti tangkas (speed-zombie ala 28 Days Later atau Resident Evil), tetapi kadang-kadang kelihatan bodoh, lembab dan sesekali boleh 'tewas' akibat ditembak walau bukan di kepala (otak). Maka, sekali lagi falsafah Romero masih lagi boleh dianggap 'relevan' (pergerakan klasik zombie ala-perlahan). Jangan bandingkan dengan Danny Boyle (28 Days Later) kerana beliau ada falsafah atau teori virus aslinya sendiri!

Apa yang pasti, elemen 'gore' yang memang sudah sinonim dengan trilogi Dead, diberi suntikan baru oleh Snyder. Walaubagaimana ganas sekalipun, jika dinilai, elemen gore versi baru tidaklah ganas sangatpun. Mungkin Romero hanya sekadar menggelengkan kepala dalam ketertawaan. Kemana pergi adegan-adegan seperti menetak kepala, menikam, isi perut terburai, adegan zombie memenggal anggota badan dan lain-lain (yang meloyakan tekak) itu semua pergi?? Haha! Romero tetap mengungguli genre gore untuk dekad 60an dan 70an… gore ala Snyder? Maaf. Saya belum jumpa lagi filem dekad 90an dan alaf baru yang betul-betul 'gore' selain Cannibal Holocaust (walaupun sebuah doku-realiti - itupun sudah masuk dekad 80an).

Apapun, versi Dawn of The Dead baru ini walaupun boleh saja dianggap 'berjaya' (maksudnya 'tidak gagal') dari sudut cemas, seram, shock, saspen, ‘gore ala baru’, interpretasi serta semangat ‘Living Dead’ yang pada hemat saya agak kurang digemari oleh rata-rata penonton Malaysia, ternyata tidak dapat menandingi impak seperti mana impak yang telah Romero berikan pada audiennya sehingga tercetus pula Day of The Dead (1985) yang lebih berkisarkan teori serta falsafah kewujudan makhluk zombie ini. Maka, persoalannya adakah Zack Snyder berani me'remake'kan Day of The Dead pula selepas ini?

Rating : B-

Ulasan DAWN OF THE DEAD oleh rakan blog yang lain :
Fadz - tontonfilem.blog-city.com
Taufiq - fiqarash.blogspot.com