07 April 2004

Ulasan Filem : The Human Stain (2003)

The Human StainOleh Mahhass

The Human Stain merupakan filem arahan Robert Benton yang diadaptasi oleh Nicholas Meyer dari novel seorang penulis terkenal berketurunan Amerika-yahudi, Philip Roth.

Walaupun saya belum pernah lagi menelaah sebarang novel-novelnya, namun melalui autobiografi jelas menunjukkan bahawa beliau gemar menulis tentang tentang kehidupan dari sudut sosial, politikal termasuk segala macam konflik psikologi khususnya sewaktu sebelum perang dunia kedua. The Human Stain merupakan novel keempatnya selepas hampir 20 tahun 'The Ghost Writer' (1984) dibawa ke layar.

Filem ini membariskan pelakon-pelakon terkenal seperti Nicole Kidman (sebagai Faunia Farley), Anthony Hopkins (sebagai Coleman Silk), Ed Harris (Lester Farley) serta Gary Sinise (Nathan Zuckerman).

Ia menampilkan sebuah drama 'gelap' yang agak berat untuk ditonton. Ia agak kontroversi berikutan unsur perkauman dan seks yang menjadi latarbelakang filem ini.

Filem ini menampilkan sebaris tema atau 'tagline' berbunyi How far would you go to escape the past?. Jadi dengan melihat tagline tersebut, saya sudah menjangkakan filem ini pasti digarap dengan imbasan. Maka sekali lagi untuk pembukaan filem ini, adegan dramatik sebuah jip terbabas dan terbalik meninggalkan seribu persoalan (walaupun saya sudah bosan dengan cara 'penipuan' seumpama ini).

Seterusnya kita dibawa mengenali protagonisnya iaitu Coleman, seorang guru sastera dan falsafah di sebuah universiti, dikecam akibat terlalu memperjuangkan falsafahnya yang berbaur perkauman. Berikutan itu, beliau meninggalkan kerjayanya (juga setelah kematian isterinya) dan berkawan baik dengan seorang penulis iaitu Nathan Zuckerman. Namun, sebelum itu, Coleman telahpun menjalinkan hubungan dengan Faunia Farley dan kisah hubungan ini dikongsi bersama dengan Nathan. Hubungan baik mereka ditonjolkan melalui melodrama yang agak menarik walaupun watak Zuckerman tidak dikembangkan sebaiknya.

Sebenarnya, tema filem ini agak kabur. Adakah ia soal perjuangan seorang warga kulit putih yang beribu-bapakan kulit hitam (African-American)? Atau kisah percintaan seorang warga tua dengan orang seorang janda yang takutkan bekas suaminya? Beberapa kali kita diimbas kisah sejarah tragis percintaan Coleman yang lampau (sewaktu beliau muda remaja). Oleh kerana filem ini terlalu banyak menampilkan subplot lembab yang bercabangan, jadi agak sukar untuk saya memberi fokus tentang apa sebenarnya yang cuba disampaikan dalam filem ini (walaupun saya faham keseluruhan ceritanya).

Dari sudut lakonan, Hopkins agak baik. Konflik dalaman yang tersarang dibenaknya seolah boleh kita 'nampak'. Namun ini sebenarnya banyak dibantu oleh 'watak muda'nya lakonan Wenworth Miller. Ada satu babak akhir sewaktu Faunia berinteraksi dengan seekor gagak (dalam sangkar) saya kira gagal mewujudkan interpretasi yang jelas malah cara ini dilihat terlalu lapuk dan konservatif.

Apa sekalipun, jika bercakap pasal filem 'gelap' yang begitu sarat dengan falsafah dan tema konflik psikologi, politikal, moraliti dan seksual, saya boleh katakan filem Peranchis I Stand Alone (arahan Gaspar Noe) masih jauh lebih baik.

Rating : C+