19 April 2004

Ulasan Filem : Capturing The Friedmans (2003)

Capturing The Friedmans (2003)Oleh FADZ

"Menangkap Suku Friedman - Tragedi Keluarga & Kajian Retorik"

Seperti dalam filem Blue Velvet, American Beauty atau siri cult Twin Peaks, setiap rumah di kawasan anda, atau keluarga anda sekalipun, sudah tentu ada 'rahsia' yang tersembunyi di setiap pintu bercat putih dan berpagar besi. Apa yang orang kata, satu keluarga seharusnya begini, sudah tentu ada yang 'begitu'.

Kehebatan filem dokumentari Capturing The Friedmans adalah, bukan sahaja membawa persoalan pada penontonnya bahawa adakah ahli keluarga dalam keluarga nukleus ini bersalah dari segi undang-undang dan di mana keadilan dalam undang-undang, tetapi adakah salah untuk satu keluarga 'dysfunctional' untuk menjadi 'dysfunctional'.

Filem dokumentari ini berdasarkan kepada kes keluarga yahudi Amerika, Friedman di mana ayahnya, Arnold dan anak bongsunya Jesse diberkas dan dituduh oleh polis daerah Great Neck bahawa mereka mencabul dan merogol anak-anak lelaki jirannya yang datang belajar komputer di rumahnya.

Dari saat itu, filem ini membawa kita melihat, satu per satu tragedi dan 'disillusion' yang dilalui oleh keluarga Friedman, juga kecaman dan tekanan yang mereka tanggungi atas hebohan media dan masyarakat di sekelilingnya. Apa yang menarik lagi, David, anak sulung dalam keluarga ini (yang 100% di belakang ayahnya) merakamkan kesuraman, riang dan konflik yang berlaku antara ayah-ibu-serta adik beradiknya sebelum ayah dan adiknya dibicarakan dan dipenjara. Percayalah, tangkapan-tangkapan 'real drama' ini walaupun kadangkala agak sureal, tapi lebih 'real' dari realiti TV.

Yang membuat persoalan 'realiti' ini lebih mengerikan ialah, kita sedar, keluarga ini amat minat merakam diri mereka di depan kamera (seperti filem keluarga yang biasa anda tengok dalam American Funniest Home Video).

Maka persoalannya apabila mereka merakam diri mereka pada waktu krisis ini berlaku dan mula memporak perandakan keluarga ini (seperti yang David kata, dia merakamnya kerana dia tahu, selepas itu keluarganya tidak akan jadi satu keluarga lagi..), apakah yang kita lihat itu benar-benar mereka (kebenaran) atau itu juga satu lakonan?

Apa yang benar ialah, kerana mereka sudah terbiasa di depan kamera, kadang-kadang perkara benar itu kelihatan seperti satu lakonan. Ini dapat dilihat, apabila David menghantar adiknya ke mahkamah. Lalu David menyoal adiknya, "Adakah ia benar?" Dan Jesse, seakan cuba menyimpan sesuatu, terus terang, "Memang tak benar.."

Keluarga FriedmanCapturing The Friedmans cuba tidak membawa penontonnya menuduh keluarga pelik ini, apakah yang mereka buat ini salah, atau apa yang sebenar berlaku di sebalik kelas tusyen komputer Arnold Friedman, tetapi ia telah membuka banyak persoalan tentang kepincangan masyarakat Amerika itu sendiri.

Persoalan-persoalan seperti, apakah kita perlu menghalalkan 'mass histeria' (atau 'mass witchhunt'), apakah media berguna dalam mencari kebenaran dan menyampaikan kebenaran pada masyarakatnya, apa pengaruh generalisasi dan akibatnya pada badan-badan tertentu yang diwujudkan untuk menjaga khidmat masyarakatnya, apakah 'pedophille' itu salah dan bagaimana masyarakat seharusnya diperlihatkan tentang bentuk sebenar seorang pedophille, dan apa definisi 'individual privacy' atau paling penting, apakah itu hak kebebasan sebenarnya dalam satu masyarakat.

Apa yang lebih menyeramkan apabila kita tahu, persoalan-persoalan ini benar dalam realitinya dan masih mencacak tanah di sekeliling kita, walaupun di Malaysia.

Filem arahan pertama Andrew Jarecki ini amat pandai 'memutar-belit'kan emosi dan minda penonton. Kita dihidang dengan satu keluarga yang tidak mungkin seperti keluarga kita tapi kita sedar, secara tidak sengaja ia menduga bahawa kita juga ada rahsia-rahsia kita yang tertentu. Jarecki dalam gaya 'duduk atas pagar' seperti The Big Durian dan bukan seperti Bowling For Columbine membuatnya antara pengarah dokumentari yang pandai dalam memanipulasikan intelek dan roh penontonnya, juga kutukan kerana mendiskriminasi perjalanan mencari kebenaran hakiki; kerana dalam proses pembuatan filem ini, dia sudah menjumpainya tetapi tidak menunjuknya (sila lihat artikel ini).

Itu tidak penting (sekurang-kurangnya untuk falsafahnya bagi filem ini, kerana dia mahu melihat reaksi dan pandangan penontonnya, apa itu benar dan salah bagi mereka), kerana yang penting, perkara-perkara itulah yang membuat filem ini sangat 'dark' dan cantik sebagai sebuah filem yang menceritakan sebuah keluarga yang menarik (atau 'dull' kalau keluarga anda juga begini) yang melalui satu situasi yang menarik dalam hidup mereka.

Dua adegan yang menghantui aku; satu, Elaine ibu Jesse apabila mendapati anaknya di depan pintu, pada pertama kalinya dia akan bertemu dengan anaknya selepas 13 tahun di penjara, terkeluar "Oh Shit.." dari mulutnya. Dua, Howard, adik pada Arnold yang bermati-matian menyebelahi abangnya tidak bersalah, juga menafikan dia pernah ditiduri abangnya sewaktu kecil, dengan tiba-tiba ditunjukkan sedang duduk gembira bersama 'pasangan'nya, menyamarkan lagi pandangan jujurnya tentang aktiviti 'minor' abangnya.

Adegan-adegan ini sudah tentu tidak begitu menjadi jika Jarecki memilih gaya 'penghakim' Micheal Moore dalam Bowling for Columbine, yang membuat filem ini, antara dokumentari yang akan diperkatakan dan dikaji kerana provokasinya untuk masa akan datang.

Judul : Capturing The Friedmans
Sutradara & Penerbit : Andrew Jarecki
Genre : Dokumentari/Jenayah
Pelakon : Arnold Friedman, Jesse Friedman, Seth Friedman, Elaine Friedman, David Friedman...