27 April 2004

Ulasan Filem : Taking Lives (2004)

Taking LivesOleh Mahhass

"Ambil Nyawa" – Genre lazim dengan 'rencah' yang berbeza

Taking Lives merupakan filem arahan kedua D.J. Caruso selepas filem The Salton Sea (2002), yang sebelum ini juga pernah menulis serta mengarah beberapa episod siri tv Dark Angel dan juga Smallville (serta siri-siri tv lain). Bagaimanapun saya masih belum menonton filem The Salton Sea yang rata-rata pengkritik memberi 'tabik' kepada pengarah muda ini, malah ada yang memberi jolokan (filem The Salton Sea) sebagai "Pulp Fiction meets Transpoitting".

Taking Lives membariskan pelakon-pelakon yang tidak perlu diperkenalkan lagi seperti Angelina Jolie (Beyond Borders, Tomb Raider, Original Sin), Ethan Hawke (Training Day) dan juga Kiefer Sutherland (siri tv "24", Phonebooth – sebagai 'The Caller').

Filem ini berkisarkan tentang misteri pembunuhan yang berlaku seawal tahun 1983 di Canada hingga ke waktu ini. Kisah pembunuhan bersiri yang penuh sadistik ini masih tidak dapat diselesaikan oleh pihak polis tempatan sehingga terpaksa meminta bantuan pihak FBI amerika berikutan identiti suspek yang seringkali bertukaran. Saya katakan sadistik kerana setiap mangsa dibunuh dengan cara menghentakkan batu ke muka hingga hancur (sehingga tidak dapat dicam wajahnya). Jadi, filem ini ada mengandungi beberapa imej 'brutal' yang boleh 'mengganggu'.

Siasatan yang dilakukan oleh FBI menemui jalan buntu. Apa tidaknya, bagaimana boleh diselesaikan sedangkan orang yang bertanggungjawab ke atas siri pembunuhan tersebut sebenarnya telah lama disahkan mati? Walaupun Amerika 'mendahului' dalam segala jenis bentuk penyiasatan dari segi teknikal atau teori, namun kelemahan pasti wujud, dan yang ketara, kelemahan emosi itu sendiri khususnya jika penyiasatan itu dikendalikan oleh wanita.

Itu sebenarnya tema 'tersembunyi' yang cuba direncanakan dalam filem ini. Apa yang jelas, Angelina Jolie membawakan watak (Ejen) Illeana Scott dengan berkesan sekali. Begitu juga watak James Costa yang dibawa baik Ethan Hawke (walaupun tidak sehebat lakonan dalam filem Training Day).

...satu-satunya paparan aksi dalam Taking LivesKali ini, watak yang dipegang Jolie amat bersesuaian, oleh kerana (sekali lagi) unsur seksualiti yang sebenarnya menjadi medan untuk menghidupkan tema filem ini. Ia agak berbeza dari segi watak seorang penyiasat seperti mana watak Amelia Donaghy yang dipegangnya dalam The Bone Collector, kerana watak-watak penuh 'cinta' terluah dalam filem ini. Bagaimanapun, saya masih menggangap lakonannya sebagai Julia Russell dalam filem Original Sin masih lagi yang terbaik.

Filem-filem yang berkonsepkan pembunuhan lazimnya mengandungi twist yang agak tipikal, namun, Taking Lives saya boleh katakan agak menarik kerana saya sendiri 'ditipu' dengan tidak disangka-sangka pada minit-minit akhir kesudahannya. Ia menggarap sebuah twist dalam plot yang dimanipulasi dengan baik hasil adaptasi novel yang ditulis sendiri oleh Michael Pye (yang juga selaku screenwriter filem ini).

Ada satu adegan yang berjaya 'memeranjatkan' saya ke tahap maksimum, iaitu sewaktu Illeana memasuki 'bilik rahsia' Martin. Pun begitu, saya agak pelik kenapa beliau tidak dapat mengecam watak 'Martin' tersebut. Apatah lagi pistol sudah berada di genggamannya ketika itu.

Sebenarnya, saya mengukur sesuatu filem itu bukan sekadar dari sudut 'cerita' yang dipersembahkan, tetapi lebih kepada 'style' dan juga tekniknya. Sejauh mana filem itu berjaya mewujudkan rasa cemas atau sekurang-kurangnya membuatkan kita terlonjak-lonjak dalam menantikan kesudahannya.

Ini termasuklah juga dari sudut penguasaan fotografi, kesan khas serta mis-en-scene menarik yang boleh memberikan respon baik penontonnya. Maka, filem Taking Lives saya kira ada mempunyai ciri-ciri yang saya sebutkan itu. Namun, ia tidaklah sebaik siri tv CSI kalau dibandingkan.

Filem ini agak teruk dihentam oleh sebahagian besar pengkritik, namun seperti biasa, ia tidak mempengaruhi rating saya. Saya kira Taking Lives masih di tahap baik.

Sutradara : D. J. Caruso
Lakonlayar : Jon Bokenkamp & Michael Pye
Genre : Thriller/Drama/Jenayah
Barisan Pelakon : Angelina Jolie, Ethan Hawke, Kiefer Sutherland, Gena Rowlands, Olivier Martinez, Tchéky Karyo, Jean-Hughes Anglade
Novel Adaptasi : "Taking Lives" oleh Michael Pye
Durasi : 1 jam 43 minit
Distributor : Warner Bros.


SKRIN Rating : B+