23 April 2004

Ulasan Filem : KILL BILL Vol. 2 (2004)

Oleh Mahhass

PERHATIAN : Jika anda berasa ragu-ragu atau khuatir ulasan ini akan 'memudaratkan' keterujaan anda untuk menikmati kesudahan filem ini, saya sarankan agar anda tidak membacanya. WALAUBAGAIMANAPUN, perlu saya tekankan bahawa ulasan ini lebih bersifat informasi atau previu sebelum anda menontonnya (jika belum menonton). Apapun, jika anda lebih teruja untuk membacanya juga, saya juga turut teruja untuk mengucapkan SELAMAT MEMBACA!

"Kesumat Si Pengantin Malang"


Filem yang paling dinanti-nantikan untuk tahun ini. Misi dendam Si Pengantin diteruskan dan apa yang pasti, filem ini berakhir juga. Jika kita rujuk kepada tajuknya, sememangnya nama Bill (David Carradine) berada di dalam senarai terakhir Si Pengantin malang itu (lakonan Uma Thurman) atau juga dikenali sebagai "The Bride" (Black Mamba nama kod kumpulan gelapnya) dalam melampiaskan kesumatnya.

Dalam Kill Bill Vol. 1, dua daripada lima bekas rakan sekumpulannya (O-Ren-Ishii dan Vernita Green) telahpun tersungkur di tangan beliau. Begitu banyak sekali pertumpahan darah dalam melangsaikan dendamnya ke atas bekas ahli kumpulannya itu. Namun, perlu saya katakan di sini bahawa 'pesta gore' sebagaimana dipertontonkan kita dalam Vol. 1 tidak lagi boleh dinikmati dalam 'grand finale' ini.

Tetapi, itu sebenarnya tidak memberikan sebarang impak ke atas kesinambungan filem ini. Filem ini masih boleh berdiri megah dengan tema, falsafah serta genrenya. Malah, Tarantino kali ini dilihat lebih memberi penekanan dalam membangunkan watak-watak seperti Budd (lakonan Michael Madsen) – yang berada dalam senarai ketiga Si Pengantin, watak Bill (lakonan David Carradine) termasuk Si Pengantin itu sendiri.

Filem ini dibuka tirainya dengan membawa kita kembali ke gereja tempat berlangsungnya upacara raptai perkahwinan Beatrix (nama watak sebenar Si Pengantin) dengan Tommy, di mana di situlah terpalit titik hitam Si Pengantin dalam kisah penuh keganasan ini. Di sana, pertemuan Bill dengan Beatrix yang pada mulanya disaksikan penuh melodramatis, akhirnya bertukar (seperti mana kita diperjelaskan dalam Vol. 1). Ungkapan "Bill... It’s your baby…" dan BANG!! - masih lagi diimbas kembali dalam saat-saat awal filem ini.

Pembunuhan beramai-ramai di Texas Untuk sambungan kisahnya kali ini, Tarantino tidak lagi memilih untuk memaksimumkan aksi-aksi lawan pedang - potong-memotong seperti mana kita tonton koreografi pertembungan hebat The Black 88, Vernita Green (Copperhead) dan O-Ren Ishii. Tarantino tidak lagi menggunakan acuan yang sama berulang kali.

Adegan Si Pengantin ditanam hidup-hidup oleh Budd, saya pasti ia benar-benar berkesan dalam menerbitkan rasa klaustrofobia penontonnya. Watak Budd juga sebelum itu dikembangkan dengan baik. Seperti mana Vernita dalam Vol. 1, Budd juga telah membuat haluan hidup masing-masing iaitu bekerja di sebuah bar tetapi masih lagi berhubungan baik dengan abangnya, Bill.

Bagaimanapun, penonjolan watak Elle Driver (lakonan penuh sadistik Daryl Hannah) agak minimum. Beliau cuma diimbaskan kepada kita kisah kehilangan sebelah matanya iaitu sewaktu beliau berguru dengan Pai Mei, seorang Kung-Fu Master (Elle merupakan murid seperguruan Si Pengantin itu juga).

Jika sebelum ini (Vol. 1) kita dihidangkan dengan kehebatan seni kepahlawanan samurai Jepun, tetapi kali ini, Tarantino memilih seni Kung-Fu sebagai pendokong filem ini. Anda pasti akan merasakan seperti menonton filem Kung-Fu era Jackie Chan suatu masa dahulu.

Saya agak terkejut kerana terdapat adegan Pai Mei (lakonan lagenda filem Kung-fu Hong Kong, Gordon Liu) secara terang-terangan mengutuk Samurai – katanya, "Saya benci Jepun…Semua orang Jepun bodoh!" sambil memperlihatkan serta melaungkan kehebatan seni Kung-Fu yang beliau miliki. Saya kira kutukan ini mungkin boleh menimbulkan kontroversi.

Pada hemat saya, pertembungan Elle Driver dengan Si Pengantin boleh dikategorikan sebagai acara kemuncak filem ini. Benar, kerana anda mungkin tidak percaya jika saya katakan dalam setengah jam sebelum filem ini berakhir, Tarantino memilih untuk menggarap sebuah twist yang agak menarik dan beremosi. Masih ingat lagi yang Si Pengantin telah kehilangan anaknya sewaktu empat tahun koma?

Keseluruhannya, tiada perbandingan yang boleh saya buat antara kedua-dua filem ini kerana masing-masing ada tema serta nilai artistiknya tersendiri. Tambahan lagi, pada hakikatnya Kill Bill merupakan 'sebuah' filem yang dipisahkan menjadi dua berikutan durasinya yang jika disatukan boleh saja mencecah empat jam lebih (1 jam 50 minit + 2 jam 15 minit).

Dan saya boleh katakan bahawa Kill Bill boleh sahaja mencapai status filem aksi paling menghiburkan untuk tahun ini jika tidak disenaraikan dalam kategori terbaik sekalipun.

Untuk Perbadanan 'Pengharaman' Filem Nasional Malaysia aka FINAS : "Bang! Bang! Here Comes The Bride... again"

Sutradara & Lakonlayar : Quentin Tarantino
Genre : Aksi/Adventure/Thriller/Drama
Pelakon : Uma Thurman, David Carradine, Michael Madsen, Daryl Hannah, Gordon Liu, Samuel L. Jackson
Durasi : 2 jam 15 minit
Distributor : Miramax Films


SKRIN Rating : A- (4/5)

Terdahulu : Ulasan Kill Bill Vol. 1