12 July 2004

Ulasan Filem : Godsend (2004)

GodsendOleh Mahhass

Sinopsis

Godsend menceritakan tentang pasangan suami isteri yang kehilangan anak lelakinya, Adam akibat kemalangan ngeri sewaktu berumur 8 tahun. Di upacara pengkebumian, mereka didatangi oleh seorang doktor (saintis), yang menawarkan untuk 'mengembalikan' semula anak mereka yang telah mati itu melalui kaedah pengklonan. Oleh kerana terlalu sayangkan anak mereka itu, mereka yang pada mulanya membantah, akhirnya bersetuju. Sel DNA anaknya (yang telah mati itu) diambil seterusnya disemadikan melalui kaedah genetik ke atas si ibu yang akan mula mengandungkan anak keduanya itu.

Setelah tiba masanya, maka si anak 'klon' yang juga dinamakan sebagai Adam itu lahirlah ke bumi. Dan seperti yang dijangka, memang sahlah rupa paras si anak 'baru' tersebut saling tak tumpah dengan yang telah mati suatu ketika dahulu. Kegembiraan pasangan tersebut tidaklah terperi, dan seolah-olah meraih kembali cahaya yang satu ketika dahulu pudar dalam kehidupan mereka.

Namun segala-galanya tidak seperti yang diharapkan. Malang sekali, si anak klon nyata tidak mempunyai persamaan berbanding Adam yang asal. Si klon seolah-olah dikembalikan semula 'memori' lama yang menukarkannya menjadi seorang pembunuh. Kebahagiaan pasangan ini akhirnya bertukar menjadi igauan ngeri.

GodsendUlasan keseluruhan

Membaca sinopsisnya barangkali, boleh mendorong kita untuk mengetahui lebih lanjut tentang apa yang berlaku dalam plotnya. Bagaimanapun, ia tidaklah sehebat apa yang dilayarkan ke skrin, kerana filem ini, secara keseluruhannya begitu mengecewakan. Dari segi arahan, lakonan (kecuali watak Adam), elemen cemas serta garapan emosi yang direncanakan begitu lemah sekali.

3 kali saya menonton filem ini, 3 kali jugalah saya tertidur. Struktur plot yang 'merangkak' (bukan lagi bergerak) perlahan, jelas menghasilkan satu 'beban' menontonnya. Barangkali usaha Nick Hamm untuk meletakkan filem ini sebaris (atau cuba mem'parody'kan) filem-filem seperti The Sixth Sense, Darkness atau The Shining bagi mewujudkan suatu distopia baru era klonisme. Malangnya, tema 'noir' yang digambarkan, jauh tersasar dari apa yang kita harapkan dari sebuah genre yang sebenarnya cuba mengutuk kejadian atau fahaman klonisme ini.

Robert De Niro yang memegang watak saintis yang bertanggungjawab sepenuhnya mengklonkan Adam, mungkin memberikan sedikit 'sinar' ke dalam filem ini. Pun begitu, penghayatan watak 'gelap'nya itu saya kira gagal memberikan sebarang makna ke atas filem ini. Barangkali, kemunculan aktor ini hanyalah sebagai satu 'hiasan' untuk cuba menutup seribu kegagalan skripnya.

Pernah saya katakan dahulu bahawa sesebuah filem yang baik, sebenarnya memudahkan kita menulis (ulasan)nya. Jadi, filem ini agak 'susah' untuk saya mengulasnya, ditambah lagi dengan kehambaran mood saya pagi isnin ini. Jadi, saya tutup ulasan (filem) ini dengan menyarankan agar anda menjauhi hasrat untuk menontonnya. Bagi mereka yang mengalami masalah kesukaran untuk tidur (insomnia dsb), filem ini mungkin boleh menjadi penyelesaiannya!

Sutradara : Nick Hamm
Lakon layar : Mark Bomback
Genre : Drama, Fantasi, Seram, Cemas
Tagline : Adam Duncan. Born: December 11, 1987. Died: December 12, 1995. Born September 23, 1996.
Durasi : 1 jam 42 minit
Pelakon : Greg Kinnear, Rebecca Romijn-Stamos, Robert De Niro, Cameron Bright
SKRIN Rating : D+ (0.5/5)

No comments: