20 July 2004

King Arthur - Tanpa magik dan spektakular

King ArthurOleh A. Wahab Hamzah

Hollywood mempunyai kecenderungan baru. Menghasilkan filem-filem epik yang bertolak daripada kisah tokoh silam atau dari kisah zaman silam. Baru sahaja berlalu ialah kisah epik dan lagendaris Troy. Dan kini ialah kisah lagenda King Arthur.

Kisah pahlawan meja bulat atau misteri pedang terpacak di kuburan telah menjadi sebahagian daripada kisah lagenda Raja Arthur, raja British yang paling terkenal. Maka apabila kisah seseorang tokoh itu terlalu dimitoskan atau dilagendakan sudah pasti cerita sebenar berdasarkan ketepatan sejarah sukar untuk dibuktikan. Siapa sebenarnya Raja Arthur yang menjadi raja dan seterusnya menukar terus sejarah negara Britain? Ahli sejarah mempunyai pelbagai pendapat dan teori tentang kebenaran Raja Arthur dan segala misteri dan mitos yang melingkarinya. Kisah Raja Arthur telah ditulis dalam berbagai buku dan telah begitu banyak difilemkan yang kebanyakkannya tertumpu kepada elemen kehebatan dan misterinya.

Antara filem Raja Arthur yang dianggap paling berhasil ialah Excalibur arahan John Boorman (1981). Berdasarkan daripada berbagai sumber buku sejarah yang digali, penulis skrip filem ini David Franzoni dan pengarah filem ini Antoine Fuqua cuba membuat tafsiran bebas tentang siapa sebenarnya manusia Raja Arthur ini dan kisah kepahlawanannya yang menyatukan Britain selepas tentera Roman berundur dari Britain. Tentu sahaja tafsiran ini cuba menggali kebenaran Raja Arthur secara realistik jauh daripada elemen spektakular dan lagenda misteri yang menyaluti lelaki bakal raja Britain ini. Tentu sahaja David dan Antoine Fuqua perlu menyaring dan memotong berbagai kisah yang tidak munasabah yang sejak sekian lama melingkari Raja Arthur ini.

Apa yang cuba ditunjukkan ialah pendekatan realistik bagaimana Arthur (dilakonkan oleh Clive Owen) mengetuai pahlawan-pahlwan meja bulatnya di dalam misi terakhir berhadapan dengan kaum Woads (yang berasal daripada kawasan tanah tinggi yang mewarnakan tubuh mereka dengan warna biru yang diambil daripada pokok Woads) untuk bersatu menentang Saxons. Untuk itu kita dibawa kembali ke abad kelima ketika Britain berada di zaman kegelapan. Arthur bersama kumpulan pahlawannya yang berasal dari Samartia berhampiran dengan Iran menjalankan usaha lebih daripada 15 tahun untuk mengusir tentera penakluk Rom di Britain. Bersatu bersama kumpulan Arthur ialah kumpulan pemberontak Woads yang diketuai oleh Merlin (Stephen Dilane) yang dikatakan juga seorang pagan yang mempunyai kuasa sakti dan anaknya Guinerve (Keira Knightley).

Arthur, Guinerve dan LancelotFilem ini tidak memberikan unsur romantis yang pastinya tentang hubungan Guinerve dengan Lancelot pahlawan dari kumpulan Arthur yang bertanggungjawab menyelamatnya, tidak ada juga kisah Holy Grail (mangkuk yang dimitoskan sebagai mangkok menadah darah Jesus yang disalib), tidak ada kehebatan magis pada Merlin dan juga kisah pedang keluarga Arthur tercacak di atas kubur. Malah kisah meja bulat yang bertanggungjawab memberikan testament Arthur sebagai raja Britain juga tidak ada. Yang ada ialah kumpulan musuh Saxon dan tentera penakluk Rom. Yang pastinya tentera dan empayar Rom ketika ini telah berada di zaman merosotnya.

Di tangan Antaoine Fuqua (Training Day) dan produser Jerry Bruckheimer (Pirates of the Carribean), yang dikenali sebagai pembikin filem yang tidak menggemari naratif yang kompleks tetapi menghasilkan filem-filem yang mengutamakan kesan ledakan dan efek visual sepertimana filem Black Hawk Down, maka King Arthur juga mempermudahkan aspek naratifnya. Aspek perwatakan tidak diberi perincian sepenuhnya, watak Arthur tidak lebih daripada ketua tentera yang memberikan pelbagai arahan tanpa memberikan justifikasi perwatakannya yang sebenar, Guinerve kelihatan lebih seksi dengan kostumnya yang lebih sesuai dengan imej wanita hari ini dan watak-watak pahlawan dan tentera yang terlibat dalam pertempuran tidak jauh berbeza dengan perlukisan dan adegan-adegan dalam komik.

Yang menjadi tumpuan Antoine Fuqua adalah adegan pertempuran dan adegan perlawanan pedang yang mana dengan bantuan kamera dan efek ICG kita dipersembahkan dengan pertempuran yang hebat melibatkan ribuan tentera dan kemudian kemusnahan kepada tentera yang terkorban. Memang dari aspek visual filem ini cemerlang terutama yang melibatkan adegan kemusnahan selepas pertempuran dan juga ketika pasukan tentera berada di atas lapisan air batu yang merekah dan pecah. Bagaimanapun disebabkan aspek naratif filem ini tidak memberikan keseimbangan, dialog-dialog sebaris yang tidak diberikan kekuatan dan autentiks dan memperincikan watak-wataknya, kita akhirnya melihat filem King Arthur ini tidak jauh bezanya dengan filem-filem aksi pertempuran yang biasa dengan aksi peperangan yang hebat serta kesan visual dan kemudian dilupakan. Itu sahaja.

No comments: