17 July 2004

Spiderman 2 Menyengat

Oleh Fadz

Memang silap kalau mau lepaskan peluang menonton filem ini. Pada mulanya aku memang skeptikal, tak mau menontonnya sampai 'demam'nya reda. Tetapi GAIA menceritakan aku 'highlight' filem ini yang buat aku 'gatal' nak menontonnya. Seorang lagi kawan serumah aku pula membencinya: "Bodoh betul. Apa punya isu si Spider-man tu. Buat perangai 'pathethic'. Bodoh."

Kenapa? Sebab Spider-man ini adalah 'average joe' anda yang diberi kuasa 'superhuman' (untuk filem pertama, kita diperkenalkan dengan kuasa ini dan mengikuti Peter Parker memahaminya. Filem kedua, persoalan ini diperkembangkan).

Maka terletak krisis prinsip di sini, samada Peter parker menggunakan 'superhuman strength' untuk dirinya, untuk kebaikan, kejahatan atau langsung tidak menggunakannya. Itu mesej filem ini yang 'lari' dari gaya biasa sebuah filem superheroes yang biasa (hinggakan Leonard Maltin memberitahu, kalau adalah lagi jenis filem sebegini yang mengikut paksi Spider-man, genre ini akan ber'daulat' dan tentu dinaik taraf dari hanya sebuah filem fantasi kepada sebuah filem berisi).

Aku takkan menceceh panjang tentang senarai "oh, pelakon itu bagus, lagu latarnya baik, efek khas lebih canggih dan hidup (walaupun beberapa watak CGI nampak sangat kartun, seperti waktu Kristen Dunst diangkat Doc Ock), bla-bla-bla", sebab aku tahu, kita semua akan katakan perkara yang sama (sebab memang ia bagus!). Apa yang menarik bagi aku ialah cara Sam Raimi mendekati filem blockbuster ini dengan cara yang lain, lain dari Spider-man 1:

1. Kurangnya melodrama yang meleret yang ada dalam Spider-man 1. Didapati, penulis layar filem ini adalah Alvin Sargent yang menulis skrip Ordinary People (menang Best Picture 1980), antara filem drama terbaik tentang keluarga disfungsi yang pernah aku tonton. Semua watak dalam filem punya motif, hantu dan krisis tersendiri. Juga dialog dalam filem ini agak kelakar dan mengikuti semangat komik Spider-man sendiri (saudara aku sendiri yang minat dan pakar komik mengatakan cara Spider-man melayang, melawan sangat sama dengan grafik dalam komik).

2. Babak Doc Ock akan dipotong di wad pebedahan. Babak ini babak 'gem', lebih-lebih lagi peminat Evil Dead Sam Raimi. Di sini kita akan kenal, siapa Sam Raimi yang sebenarnya (lagi-lagi aku yang inginkan dia kembali membuat filem-filem seram). Teknik yang beliau guna dalam Evil Dead ada dalam babak ini (guna 'chainsaw' untuk memotong 'tangan', kamera sebagai mata menuju mangsa, mata mangsa difokus). Ada juga beberapa 'homage' dilakukan oleh Sam Raimi: muka mangsa dicekup semacam 'facehugger' dari Alien, wanita Asia mencengkam kuku ke lantai semacam 'homage' pada filem-filem seram Asia, Doc Ock yang keluar dari hospital semacam watak keluar dari chaos Suspiria. Saat-saat dalam babak ini sungguh 'scary' dan menjadi.

3. Ada ramai perempuan yang menjerit 'tak tentu hala' dalam filem ini. Ini juga elemen Evil Dead Sam Raimi (wanita di luar bank, Aunt Mae, dalam hospital, wanita luar restoran) dan juga 'homage'nya pada filem-filem seram 'budget' 50-an.

4. Penduduk NY jadi lebih majmuk. Mangsa 'suci' terkini adalah wajah-wajah orang Asia (dua kali digunakan dalam filem ini..Oh, adakah bapa pada anak kecil Cina itu adalah Ang Lee? Aku tak suka waktu budak itu selepas diselamatkan, terus boleh tersenyum tengok ibunya. Mungkin ini 'ritma' mainan Sam Raimi dalam memanipulasi emosi penontonnya menyukai anak kecil itu) dan watak kulit hitam masih hanya setakat memberi 'one-liners'.

5. Babak keretapi laju yang mana Spider-Man cuba menghentikan keretapi itu dengan sedaya upayanya. Waktu itu aku tersedar Spider-Man digambarkan sebagai 'Jesus Christ' baru (simbolisme 'salib'nya) kerana 'sacrifice'nya terhadap penumpang dalam keretapi itu. Maka yang menariknya apabila beliau dibawa masuk, dijunjung seperti seorang wira "Oh, he is just a boy" sejati. Menariknya, ini petanda 'pra sedar' yang menaik tarafkan filem ini dari 'hanya sebuah filem wira kepada filem keagamaan'. Agama yang diperkatakan di sini adalah meng"glorify" perwiraan (kerana Amerika memerlukannya waktu ini, ia juga berkenaan prinsip kebaikan dan amal yang dilakukan Spider-Man). Tetapi ironinya, watak 'wira Amerika' di sini adalah wira 'main-mainan', ia tidak wujud. Spider-man juga semacam simbol Hollywood itu sendiri, ia satu ciptaan yang tersiksa untuk penontonnya, maka rakyat Amerika mesti membelanya (tapi dengan kedatangan Doc Ock, tiada siapa dapat menahan..hahaha..Ada satu babak yang agak kelakar, seorang penumpang menjerit tanpa rasa takut, "Keretapi dah makin pelan"..sangat 'awkward').

Spider-Man setentunya menjadi 'benchmark' untuk filem-filem genre sebegini yang seterusnya. Tetapi 'jiwa' sebenar filem ini masih tidak dapat menandingi X-Men, kerana untuk aku, X-Men langsung tidak mempunyai moral 'perjuangan untuk membela manusia' dan lebih pada 'survival' dalam dunia manusia semata-mata. Dan itu sesuatu yang amat susah untuk disentuh.

No comments: