29 July 2004

Ulasan Filem : 13 Going on 30 (2004)

13 Going On 30Oleh Mahhass

Menonton filem-filem 'berat' memang meletihkan. Jadi, saya beralih seketika merehatkan minda dengan menonton komedi pula. Kali ini, genre komedi romantik yang dibintangi heroin siri tv Alias menjadi pilihan saya.

Menonton trailernya, ternyata begitu mudah sekali untuk kita meramalkan ceritanya. Ia adalah cerita tentang si gadis 13 tahun yang bertukar sekelip mata menjadi wanita 30 tahun. Bunyi seakan klise Tom Hanks dalam Big tetapi filem ini ada jiwanya tersendiri.

Si gadis 13 tahun tersebut ialah Jenna Rink (lakonan Christa B. Allen), yang juga seperti kebanyakan anak gadis tipikal lain, suka berangan-angan, memakai mekap untuk kelihatan menarik, ingin digelar 'cool' dalam usaha memikat Chris (remaja popular sekolahnya).

Tahun 1987, sewaktu menyambut hari jadinya yang ke 13, Matt (rakannya yang sedikit 'chubby') yang juga menaruh hati terhadapnya, menghadiahkan sebuah rumah mainan (buatannya sendiri) berbekalkan harapan tinggi agar disukai Jenna. Bagaimanapun, Jenna lebih berminat menantikan kehadiran lelaki popular idamannya di majlis harijadinya. Malangnya, beliau dipermainkan rakan-rakannya yang lain –matanya ditutup dan dikurung di dalam stor (sambil menantikan lelaki idamannya dalam permainanan "Seven Minutes in Heaven"). Sewaktu di dalam stor itulah, setelah tahu beliau dipedayakan, 'doa'nya agar menjadi seorang dewasa (30), bebas dan berjaya dan berkarier, menjadi kenyataan. Maka 17 tahun terlangkau dalam sekelip mata.

Jenna yang baru sebentar dalam usia 13 tahun, kini menjadi seorang wanita 30 tahun (lakonan Jeniffer Garner), seorang editor di majalah Poise (majalah kegemarannya 17 tahun lepas) dan mempunyai teman lelaki yang tinggal bersamanya di sebuah apartmen moden. Transformasi ini membuatkan beliau terpinga-pinga dan keliru akan segala kejutan yang berlaku.

Situasi ini sama keadaannya seperti filem Freaky Friday sewaktu Lindsay Lohan terperanjat menyedari yang beliau telah bertukar menjadi emaknya (Jamie Lee Curtis). Terfikir juga saya akan kenapa setiap kali filem-filem transformasi sebegini (body switching dsb) mesti hanya disedari di waktu pagi (rujuk Freaky Friday, Hot Chicks).

Jeniffer Garner yang cukup-cukup serius dalam Alias, kali ini begitu berbeza sekali untuk 13 Going on 30. Wataknya sungguh riang, romantis, gopoh, lucu tetapi kadang-kadang agak slapstik. Saya sukakan ekspresi wajahnya (walaupun ada kemungkinan peminat fanatik Alias atau Daredevil tidak menyukai lakonannya dalam filem ini).

Apapun, yang lebih mencuri perhatian saya ialah watak Matt dewasa lakonan Mark Ruffalo. Tanpanya, filem romantik komedi ini pasti kosong. Lakonan penuh 'cool' beliau begitu cemerlang, lantaran terbit kekesalan di hati Jenna terhadap perkara yang sudahpun berlalu beberapa tahun sebelum beliau 'menjumpai' semula Matt. Ini ditambah lagi dengan hubungan platonik yang penuh kejujuran terjalin di antara kedua-dua protagonis ini.

Begitu juga dengan watak Richard, majikan Jenna lakonan Andy Serkis (masih ingat Smeagol dalam Lord Of The Rings?). Maka, saya katakan beberapa kelemahan dalam plot filem ini berjaya ditutupi oleh lakonan-lakonan bernyawa watak-wataknya.

Matt & JennaElemen romantis 13 Going on 30, walaupun tidaklah seindah kalau dibandingkan dengan filem-filem cult romantik seperti Love Story (1970), Gone With The Wind, An Affair to Remember, Forever Young atau Ghost, termasuk (genre komedi-romantik) Pretty Woman, There’s Something About Mary, When Harry Met Sally dan juga Sleepless in Seattle, namun keberkesanan (mesej) moralnya tetap ada, dan yang penting, ia 'sampai' pada penontonnya tidak kira apa generasi sekalipun.

SKRIN Rating : B+ (3.5/5)

No comments: