27 February 2009

Red Victoria (2008) : Sebuah "gem" Horror Indie



Kalau bercakap tentang horror indie, filem ini adalah pemenangnya. Ya, aku cukup positif kerana akhirnya muncul juga sebuah filem bajet kecil yang benar-benar memikat malah aku berani katakan antara yang TERBAIK pernah dibuat (diukur dari sudut bajet peruntukan), setelah sekian lama sudah jenuh aku menonton B-Movie (aku lebih serius menonton filem independent berbanding filem mainstream kalau kau nak tahu). Oh yes, you heard me right – TERBAIK.

Red Victoria punya sentuhan skrip yang original (dan sudah tentu skrip yang solid sebegini biasanya menjadi mangsa plagiarism sebelum produksi gigantik Hollywood mula imitate), membawa lakonan yang sangat efektif (terutamannya dari Tony Brownrigg sendiri yang juga merangkap sutradara, penulis skrip dan juga produser sekaligus), sinematografi yang smart sehinggalah ke elemen komedi melalui acuan dialognya yang classy.

Filem ini tentang seorang penulis skrip (genre romance) bernama Jim, yang seringkali menemui kegagalan dalam hasil karyanya. (Pretty much a ‘loser’ scriptwriter, ringkasnya). Sejak karyanya tidak lagi boleh dijual, produser pula mahu kan sebuah skrip horror (ya, horror ternyata lebih tinggi permintaan), sedangkan horror bukanlah genre beliau. Justeru kisah kecil ini bermula, dan Victoria, sang zombie itu muncul dalam hidupnya tatkala beliau hampir sekali pasrah. Ok, mudah kata, Victoria itu menolongnya (sebagai ‘editor’ skripnya, lebih kurang begitulah). Tetapi, bukan itu sahaja, kerana Victoria juga bertindak ‘menjaga’nya – jadi, barangsiapa messed up dengan Jim kau sendiri mahu faham lah.

Initially, aku skeptikal. Aku fikir filem ini sekadar saduran (atau cuba meniru) Zombie Honeymoon (2004). Tidak, sangkaan aku silap sama sekali, kerana kedua-duanya langsung tiada kaitan dari sisi plot. Red Victoria adalah sebuah kisah segar, tentang densiti mahupun dilema seorang penulis skrip. Pun begitu, garapannya masih tetap upfront, hip dan penuh clever sehingga mencuit hati, dan setentunya di amalgamasi secara unik dengan jittery komedi gelap. Pendeknya, segalanya tampak seimbang. Ia sebuah homage terhadap filem notable (subgenre zombie), termasuk penulis skrip horror sebelum ini, malah lebih menarik lagi apabila watak Carl (yang dipegang Edward Landers) merupakan tribute terhadap horror-fans - Ya, sudah tentu karakter fantastik itu mewakili kita, bukan? Haha.

Rekomendasi tinggi. Jadi, sekarang kau boleh order DVD ini yang sudahpun dirilis lebih kurang dua minggu sudah.

1 comment:

Anonymous said...

I am now not certain where you are [url=http://www.saclongchamppliagefr.eu]sac longchamp[/url] getting your information, but great topic. sac pliage longchamp pas cher [url=http://www.saclongchamppliagefr.eu]sac longchamp pas cher pliage[/url] , I must spend some time finding out much more or figuring out more. Thank you for great info I was looking for this information for my mission.