07 February 2009

Gutterballs (2008) : Fiesta Gore




Kali terakhir aku menonton filem nasty over-the-top brutal, ‘splat’stick dan sadistik sebegini ialah filem Poultrygeist : Night of The Chicken Dead (2006) dan juga Tokyo Gore Police (2008) baru-baru ini. Bagaimanapun, Ryan Nicholson (Live Feed) barangkali lebih hebat dari Lloyd Kaufman dari aspek gore serta special effects. Ini kerana memandangkan beliau sebelum ini terlibat secara langsung dengan Make-Up department untuk beberapa filem notable (pereka prostetik, creatures dan sebagainya). Ini sepertimana juga peralihan karier oleh Yoshihiro Nishimura dari Special Effects Designer ke bidang sutradara, khusus untuk filem Tokyo Gore Police. Maka dengan pengalaman itu, sudah tentu memberi ruang advantej besar terhadap apa sahaja (gaya paparan) yang dia mahukan.

Gutterballs merupakan “B-Movie”, sebuah “gomedy” homage atau sebenarnya mengembalikan kegemilangan filem-filem eksploitasi, seksploitasi era 70an, melalui campuran gaya slasher “anti-hollywood” 80an. Filem ini (versi uncut) sebenarnya boleh diklasifikasi hardcore (apabila tiada terdapat sebarang potongan ke atas sekuens seks – ianya eksplisit serta grafik).

Secara dasarnya, Gutterballs (sepertimana produksi Troma Entertainment) dibuat hanya untuk peminat filem gore & violent semata-mata. Filem ultra-violent sebegini ada sasaran peminatnya, (malah tidak semua penggemar horror boleh terima) walaupun ada plot yang memikat, tetapi kau mungkin tak akan ambil kisah itu semua. Ada satu sekuens gang-rape (referens filem The Accused) yang walaupun pada peringkat awalnya tidaklah ketara timbul rasa seru mahupun ngeri (maksud aku kau barangkali akan ketawa), namun, shockingly, ia menjadi getir dan efektif sekali. Efek gore yang realistik menambahkan kegilaannya. Ada babak genitals dipotong, head-bashing, kepala ditembak dengan shot-gun, mata ditusuk pengaruh gaya Lucio Fulci, dan segala macam keganasan ekstravaganza ada terhidang. Twist kecil di konklusi memberi sedikit ruang buat kita sekurang-kurangnya ‘mengingati’ keseluruhan ceritanya.

Ringkasnya, “mesti tonton” untuk semua gorehounds. Sebuah fiesta sex & gore!

No comments: