20 February 2009

Friday The 13th (2009) : Kau boleh melakukan yang lebih SADIS dari ini, Jason!


Sebetulnya, kebanyakan filem-filem genre horror yang muncul lewat saat ini bukan dibuat sekadar hiburan secara harfiah semata-mata. Sudah banyak remedy dari beberapa horror filmmaker kontemporari (melalui remake mahupun skrip asli) yang dilihat cuba mengubah persepsi obsolete ini. Karyawan ini mula menyuntik elemen satira-sosial, pos-perang malah ada yang memberi sindiran terbuka terhadap pemerintahan politik negara masing-masing. Bagaimanapun, untuk remake Friday The 13th, barangkali dibikin sekadar sebuah “feel good slasher” sahaja. Tidak lebih dari itu (kalau ada sekalipun, tidak ketara sangat dan terlalu ordinari apabila bercakap soal sekumpulan remaja bangang yang horny).

Sebenarnya, kalau dibandingkan kembali filem asal Friday The 13th (1980), aku berani katakan bahawa remake oleh Marcus Nispel ini agak “sukses” (dalam konteks hiburan seperti yang aku sebut tadi). Ini berikutan bajet serta ke”cheesy”an yang terdapat dalam versi 1980, maksud aku tidak ada salah kalau kita recycle atau mengolah semula suatu yang tidaklah terlalu hebat (sepertimana pertama kali Halloween (1978)muncul di sinema), dan untuk menyokong pendapat ini, kau boleh tonton semula versi Part 1 – serius, ia tidak sebagus yang kau fikirkan malah Part 2 baru muncul sang Jason yang sebenar). Lebih menarik lagi, apabila versi remake ini TIDAK hanya terhad kepada versi asal malah lebih “dekat” kepada Part 2 sehingga Part 4. Berita baiknya ialah death scenes masih kekal serupa kebanyakannya (sleeping bag, throat, arrow, hardware tools, body thru window) dan beberapa homage besar terhadap efek master Tom Savini serta efek-efek francais Friday The 13th sebelum ini.

Dua puluh minit pertama, filem ini mengimbau kembali saat-saat terakhir ibu Jason dibunuh (kepalanya terputus) oleh Alice - karakter utama dan satu-satunya yang terselamat dalam fragmen akhir versi 1980. Jason divisualkan muncul, mengambil mayat serta sebuah kalung yang mengandungi foto ibunya. Kemudian kita dibawa terus ke “present day”. Berbeza dengan versi Cunningham, babak awal menyaksikan dua pasangan yang sedang berhubungan seks dibunuh (dan jawapan siapa yang membunuh itu barangkali terjawab di akhir).

Di sini (melalui remake ini), timbul satu persoalan menarik untuk dikupas iaitu, adakah budak yang pernah lemas di Crystal Lake yang bernama Jason itu sebuah realiti (pembunuh bersiri yang memang wujud sebagai “watak nyata” dalam fiksi – maksud aku memang dia tak pernah mati lemas) ATAU supernatural (iaitu roh yang bangkit semata-mata kerana mahu balas dendam atas kematian ibunya)? Maka, (menurut plot awal, Jason sepertinya tidak pernah mati) adakah ini satu percubaan penulisnya Damian Shannon dan Mark Swift (yang juga penulis skrip Freddy vs. Jason (2003)) untuk “membawa” Jason ke realiti disamping menjustifikasikan semula plot supernatural sebelum ini?

Barangkali kedua-dua penulis ini ingin memberitahu kita bahawa Jason bukanlah dongeng supernatural, malah cukup sedar bahawa audiens lebih takut dengan realisme true-horror berbanding supernatural. Justeru memberi harapan bundar penonton, kerana protagonis (ok, ya aku tahu Jared Padalecki memang cool gila dalam filem ini, puas?) masih menentang “manusia” (sedikit luarbiasa barangkali), dan bukanlah suatu makhluk yang tidak boleh tewas di alam nyata sepertimana karakter ikonik Freddy Kruger (yang sudah tentu sukar ditentang dengan “tangan kosong” orang kata). Maka, idea baru ini sebenarnya lebih “realism-friendly” dalam etika slasher kontemporari), tampak memikat walaupun sedikit tempang/tersasar dengan plot asal pembukaan serta versi original 1980, kerana kita mula mempersoalkan “ Your fucking son Jason is still fucking alive out there somewhere, Mrs. Voorhees... Why so serious and killed so many people then?”.


"Lifeguard On Duty"


(Ataupun sebenarnya kita boleh mempersalahkan Alice sejak hampir tiga puluh tahun lalu kerana memenggal kepala ibu Jason itu, kalau tidak, tak akan wujud sejumlah dua belas filem fiksi tentang Jason Voorhees sehingga ke hari ini, duh!)

No comments: