17 February 2009

Gran Torino (2008) : "I'm No Hero"



Kalaulah nama-nama besar seperti sutradara Sergio Leone, Don Siegel termasuk barisan pelakon seperti Charles Bronson, Lee Van Cleef, Jack Palance yang kita kenal dahulu masih lagi hidup di saat ini (untungnya Eli Wallach masih aktif walaupun sudah menjangkau usia 93 tahun), sudah pasti mereka turut sama berbangga dengan seorang makhluk bernama Clint Eastwood (Dalam famili aku, Mak aku adalah peminat No. 1 Clint Eastwood kalau kau nak tahu). Ini kerana beliau barangkali adalah satu-satunya gem Amerika yang berjaya dalam dua karier penting sinema Hollywood yakni sebagai pelakon dan sutradara (ya, aku sedar itu klise, kerana ini telahpun diperkatakan sejak kejayaan Mystic River (2003) sehingga Changeling (2008) baru-baru ini). Malah, filem Gran Torino ini (menurut Eastwood merupakan filem lakonan terakhir baginya) masih menampilkan kehebatan beliau selaku protagonis sekaligus menyutradarainya.

Premis filem ini cukup subtle (sebetulnya sudah menjadi dasar trademark Eastwood sebelum ini). Malah ada suara yang berkata, kalau bukan Eastwood, filem ini tak akan menjadi. Ya, mungkin ada benarnya. Ia seumpama menonton sebuah resureksi Dirty Harry (1971) ke layar sinema (dan sudah tentu maksud aku versi Harry Callahan di saat tua). Sekurang-kurangnya ‘semangat’ karakteristik ikonik “anti-hero” itu masih kuat terasa kalau kau pernah menonton filem itu sebelum ini.

Seperti In Bruges (2008), filem ini membawa gambaran manusiawi, tentang existentialism (karakter manusia sebagai subjek) serta atonement (apabila karakter Walt itu dibayangi dosa silam kesan pos-perang, bersikap rasis serta prejudis terhadap sosial, namun punya pegangan hidup tersendiri). Secara mutual, menyindir permasalahan isu perkauman serta menyindir ibu bapa anak remaja seperti line “...the hell is it with kids nowadays” di Amerika. Kali ini lebih menjurus terhadap orang Asia – sekaligus menampilkan jukstaposisi unik apabila karakter yang dipegang Eastwood digambarkan menetap di daerah kejiranan orang Asia (kaum hmong lebih tepat lagi). Filem ini mungkin parallel ciri-ciri perwatakan sebenar (real life) Eastwood (dalam artikulasi cool, malah kalau wujud satu anugerah orang tua paling cool, sudah tentu tidak ada orang tua lain lagi yang cocok untuk kategori ini. Gran Torino nyata sebuah equilibrium, apabila segala elemen drama, komedi-gelap, dialog-dialog impresif malah emosi diimbangi sempurna, menjadikannya sebuah lagi naskhah masterpiece Clint “I’m No Hero” Eastwood.


“We used to stack fucks like you five feet high in Korea... use you for sandbags”

No comments: