01 February 2009

Hit and Run (2009) : I Dont Have to Wait for Next Summer (to Kill You), bitch!




Satu perkara positif tentang Hit and Run, ialah seolah memberi lebih kesan horror serta klaustrofobik sebenar yang kurang dalam Stuart Gordon’s Stuck (2007) disamping memberi sebuah mesej “Fuck You” besar terhadap I Know What You Did Last Summer (1997) (apabila bercakap tentang aspek true-horror, gore dan brutaliti, apatah lagi ini hanyalah sebuah filem versi DTV).

DTV (direct to video) rilis sememangnya banyak melahirkan debut pembikin baru. Dari sudut teknikal, kesan sinematografi - filem ini banyak menggunakan shot angle yang baik, hasil kerajinan editing serta penggunaan bilangan kamera yang banyak selain membangkitkan edge tontonan. Mudah kata, pembikinnya sedar akan semua kepentingan ini. Tapi mungkin itu sahaja yang baik tentangnya.

Ya, filem ini punya ide persis Stuck (tetapi hanya konsep sahaja yang diceduk), membawa sebuah gambaran moral tentang bagaimana singkatnya akal seorang (pemandu) wanita apabila berada dalam situasi kecemasan (maaf, aku bukan sexist, tetapi ada beberapa perkara yang benar-benar mencerminkan sikap wanita, tetapi bukan semua – dan kalau kau seorang wanita sekalipun, kau tidak harus merasa offended), dan yang lebih penting ialah kenapa larangan pengaruh alkohol sewaktu memandu itu patut dipatuhi. Ok, itu dari sisi moral.

Sekarang kita bicara tentang plot pula. Barangkali, kita boleh ketawa besar apabila memikirkan bagaimana seorang manusia normal (di sini, kita bukan bercerita tentang kesaktian Jason Voorhees mahupun Benjamin Willis, nelayan ‘kebal’ dalam I Know What You Did Last Summer (1997)) yang telahpun dilanggar, terlekat di bumper kereta dengan berlumuran darah (maksud aku cedera parah), seterusnya ditanam hidup-hidup, akhirnya boleh bangkit menuntut bela. Benar, secara fizikalnya, beliau masih tidak sempurna – itu suatu yang baik, tetapi, oh.. come on man, are you serious?



Sebetulnya aku menjangkakan sebuah twist besar akan berlaku dalam struktur ceritanya (sekurang-kurangnya di penutupnya). Tetapi malangnya tidak pula ada (spoiler? maaf, aku tidak tahu bagaimana cara terbaik untuk bangkitkan perkara ini). Malah, filem ini sebenarnya MAMPU menjadi antara filem horror yang sangat baik lagi efektif jika wujud akan putaran plot tersebut. Ketiadaan ini mengakibatkan ianya ‘tercampak’ jauh dari jangkauan logikal minda. Ya, aku benci bila orang mengeluh akan ketidaklogikan elemen dalam filem horror. Tetapi untuk filem ini, aku terpaksa angguk seraya bersetuju, walaupun rata-rata pasti membicarakan tentang sekuens penutupnya, yang sudah pasti original, yang juga barangkali sedikit-sebanyak menutup segala flaws dalam skripnya

Ya, aku tahu, kau tak perlu tanya. Sutradara veteran Stuart Gordon sudah tentu lebih hebat, malah Stuck lebih baik kalau dibandingkan. Tetapi, seperti yang aku katakan awal tadi, ada beberapa perkara cantik di dalam Hit and Run, yang tidak ada dalam Stuck, lebih-lebih lagi ini filem debut sutradara baru Enda McCallion. Jadi, mahu atau tak, aku maafkan juga, kerana aku percaya naskhah beliau seterusnya pasti jauh lebih baik dari yang ini.

No comments: