25 February 2009

His Name Was Jason: 30 Years of Friday The 13th (2009)



Aku masih ingat, waktu pertama kali aku menonton series Friday The 13th semasa kecil dahulu, aku sering menyumpah-nyumpah akan karakter pembunuh yang sering tampil berseluar jeans compang camping, berbaju koyak-rabak (kadangkala lebih cool dengan jaket), sebilah pedang (kadang-kadang dengan kapak) dan yang paling penting ialah bertopeng hoki. Serius aku benci, sakit hati ya amat terhadapnya. Kau bayangkan sahaja, sudah ditembak berdas-das, ditetak dengan kapak dikepala, err.. di”mati”kan dan ditenggelamkan di dasar Crystal Camp Lake itu, dan segala macam kaedah lagi dibuat ke atasnya (aku mudah sekali menarik nafas lega seraya bangun dan menjerit Yesssss mampus kau Jason!.) Ironinya, dikonklusi pasti si psikotik ini muncul lagi. Ini buat aku selalu terfikir, spesis manusia apakah mamat ini, mana ada orang dah disahkan mati hidup balik? Aah.. ini semua temberang. Aku benci dipermainkan. Tetapi apabila rilisan filem Jason yang seterusnya muncul, kebencian itu bertukar menjadi keterujaan melampau, lalu aku berikrar untuk menjadi (kononnya) orang pertama yang akan menontonnya. Selepas berjaya menonton, De fucking ja - vu – aku menyumpah lagi di penamatnya.

Itu serba sedikit pengalaman aku terhadap francais ini.

Kini, secara paradoks, aku menyanjung pula si mamat bedebah ini selepas bertan-tan makian aku terhadapnya. Ya, aku dah mulai dewasa sekarang. Malah aku sedar bahawa aku telah menikmati sebuah ultimate hiburan melalui sinema horror. Lebih asyik, apabila aku terselamat dan tidak pernah diapa-apakan melalui menonton sebuah filem horror/slasher. Habis menonton, maka habislah. Kata orang, filem horror adalah satu medium paling selamat untuk merasai ketakutan, tanpa perlu merasai secara zahiriah apa yang berlaku di dalamnya. Mudah bukan? Aku juga turut sedar kini bahawa karakter Jason adalah antara yang paling rock-solid pernah dicipta dan semuanya bermula sejak sekuel dan prekuel Friday The 13th (1982) (Part 3) apabila Steve Miner dan Ron Kurz mula mengenakan Hockey Mask terhadap Jason Voorhees – lalu ia menjadi ikonik selain influential untuk segala macam filem tentang serial-killer yang menyusul keluar selepasnya.



Dokumentari yang dihostkan oleh Tom Savini - godfather efek & make up designer ini merangkumi kesemua dua belas filem Jason, termasuklah versi remake baru-baru ini. Menampilkan wawancara hebat lagi informatif dengan beberapa cameo sutradara, penulis skrip, horror-critics (Bloody Disgusting, Dread Central, Shock Till You Drop), para pelakon yang pernah membintanginya (termasuk sutradara filem horror lain, yang sememangnya huge-fan Jason). Lebih menarik lagi, dokumentari ini diselitkan dengan beberapa klip series, di sebalik tabir, trivia (oh, ada satu babak kurang dari lima minit terpaksa dibikin selama dua hari) dan bagaimana Sean Cunningham dan penulis skrip asal Friday The 13th (1980), Victor Miller langsung tidak pernah terfikir karya kecil mereka disekuelkan (kesemuanya gara-gara idea gila Tom Savini di final sekuens – apabila Jason muncul menarik Alice ke dalam tasik) sehingga mendapat sambutan penuh kegilaan pengikutnya, apatah lagi masih galak diperbikin (francais mahupun remake) sehingga ke hari ini.



DVD 2-Disc “Edisi Splatter ini direkomendasi setingginya untuk peminat Jason Voorhees dan sudah tentu juga untuk seluruh peminat subgenre slasher seantaro dunia. Tidak ada sebarang alasan lagi kerana ia mesti dimiliki.

No comments: