16 February 2009

Dark Reel (2008) : Sebuah Slasher Riang & "Delightful"



SCENE 1

INT. BAR (visual stark hitam putih - 1950an)

Situasi tenang di sebuah bar. Musik retro berkumandang. Seorang lelaki melangkah masuk. (Kamera merupakan penglihatannya). Pandangannya tertumpu terhadap seorang wanita cantik sedang meneguk segelas martini sambil menyedut sebatang rokok. Wanita itu dirapati. Mereka saling tidak mengenali. Perbualan bermula. Lelaki itu memperkenalkan diri sebagai seorang sutradara filem. Dialog mereka ringkas. Perbualan pendek itu berakhir apabila si lelaki itu mempelawa wanita tersebut untuk satu screen test. Bukan esok atau lusa, tetapi waktu itu juga. Teruja dan tidak mahu terlepas peluang keemasan, si wanita itu bersetuju mengikut sang sutradara itu ke sebuah studio filem. Tanpa diduga, wanita itu dijerut lelaki itu tatkala screen test bermula. Dalam separa sedar, tangan dan kakinya dipotong dan akhirnya wanita itu disembelih hidup-hidup.

OPENING CREDITS
(Torture masih divisual)

CUT TO :

TITLE CARD : 53 Tahun Kemudian.

SCENE 2

INT. ROOM (Adam Waltz - horror fan sedang menonton sebuah cheesy B-Movie horror)

Aku tak dapat bayangkan betapa penatnya kerja seorang penulis skrip (Lyna, sesungguhnya aku kagum). Apa yang aku tulis di atas itu hanyalah bayangan skrip eksperimental aku semata-mata, tetapi scene itu memang WUJUD di awal pembukaan filem ini. Samada teknik itu betul atau tidak aku tak tahu. Aku bedal sahaja.

Ok, Dark Reel adalah sebuah filem kecil (sememangnya aku lebih suka filem kecil atau B-Movie yang punya ‘sesuatu’ berbanding produksi besar yang hanya “hiburan” secara harfiah – monotonous tanpa ada apa-apa kesan yang boleh difikirkan) membawa mikstur ramuan slasher 80-90an, bertema komedi gelap (menyindir industri filem Hollywood), bersama sedikit komponen supernatural di dalamnya. Ia bukanlah sebuah filem gigantik, hebat atau apa sahaja, cuma premisnya minimalis, edgy atau aku boleh kata “a delightful slasher flick”, dan yang lebih terasa ialah keunikan skripnya, walaupun eksekusi tetap klise kalau dinilai dengan mana-mana slasher konvensi yang pernah wujud sebelum ini.

Ia sebuah film-within-film. Gambaran pembukaan itu (seakan homage filem Flowers of Flesh and Blood (1985)) membawa sebuah subplot lain (yang berkesinambung dengan plot awal), terus ke masa kini. Seorang horror-fan (Edward Furlong) telah berpeluang untuk turut sama berlakon dalam sebuah produksi filem, setelah memenangi sebuah peraduan kecil. Bagaimanapun, beberapa siri pembunuhan telah berlaku ke atas satu demi satu para pelakon filem tersebut. Secara logiknya, sudah tentu dia menjadi suspek utama.

Filem underrated ini sebenarnya tidaklah hebat, tetapi aku suka. Lebih bingung, kerana aku sendiri tidak tahu kenapa aku boleh terima segala yang ada. Ya, twist di akhirnya juga terlalu natural kalau dinilai, tetapi aku terima. Barangkali kerana sentuhan komedi serta dialog ‘bersahaja’ itu sangat efektif, sekaligus membuatkan aku menyukai keseluruhannya.

Dark Reel terpilih dan ditayangkan ke beberapa festival filem horror Amerika 2008 seperti Shriekfest, Fright Night, Chicago Horror Festival dan juga beberapa festival filem horror di England.

No comments: