06 February 2009

Red Sands (2009) : Horor Hollywood Yang Sudah Lapuk




Teknologi fast-forward yang direka khas pada pemain DVD, telah dipergunakan sewajarnya aku untuk filem ini. Serius, ini semua kerana masalah kelembapan pacing, walaupun ada intensi membawa mesej bundar tentang moral, sebuah filem pos-911, anti-republikan membawa tema anti-perang (khususnya terhadap penjajahan Amerika di bumi Afghanistan), initially, tampak meyakinkan, bagaimanapun lama kelamaan menjadi siksaan harfiah terhadap segala pancaindera aku (di sini, maksud aku mata yang makin lama mengantuk, telinga sudah berdesing dengan runut bunyi klise (kununnya menakutkan sangat), termasuk pinggang sudah mula naik lenguh dek kerana lama menunggu apa benda yang menguja dalam filem ini). Filem Outpost (2008) produksi British baru-baru ini lebih meyakinkan berbanding supernatural versi DTV berjudul Red Sands ini, di tangan Alex Turner yang barangkali kau kenal melalui Dead Birds (2004) sebelum ini.

Sebenarnya, Hollywood tidak lagi mampu membikin filem tentang hantu (ghost/spirit/haunting story). Filem ini adalah contoh terbaik apabila pendekatan tema supernatural yang cuba dibangkitkan, malangnya ia menjadi kacau (atau kita bilang annoying). Lebih memalukan lagi ialah ia tidak berjaya mewujudkan atmosfera ‘ngeri’ sejati (pure adrenalin) walaupun beberapa kali percubaan menyuntik elemen jump-scares dibuat ,namun sangat tidak efektif. Malah, sebaliknya filem ini menjadi bosan-sebosannya. Maka benar sesetengah pendapat mengatakan bahawa filem seram pasca-moden Asia ternyata lebih efisi dalam konteks hantu atau supernatural. Ini barangkali berlaku sejak J-Horror mula rancak di persada global, yang menyaksikan Hollywood (selagi boleh) recycle apa yang ada. Thailand juga rapat mengekori di belakang buat masa ini (rujuk bagaimana tingginya level keseraman yang dicapai See Prang (2008) baru-baru ini, yang kabarnya bakal di remake Hollywood tidak lama lagi).

Ok, secara ringkas, kisaran ceritanya tentang sepasukan tentera Amerika yang bertugas di Afghanistan dalam misi mereka mencari dan menghapus teroris (Al-Qaeda). Paling best, tidak ada sebarang teroris yang muncul, tetapi seorang perempuan. Burka? Tidak pula. Dia tidak berbahasa inggeris (ok, itu logik), namun apa signifikan karakter perempuan itu aku pun tak tahu. Ok, sebelum itu, tentera ini ada menemui sebuah patung di awal plot, dan salah seorang dari mereka menembak pecah patung itu (konon sebuah simbolik Jin padang pasir – how funny is that?). Jadi?

Sekali lagi, aku simpulkan bahawa Hollywood tidak lagi boleh/mampu membuat filem subgenre supernatural lagi. Jelek sekali jadinya. Mereka seharusnya ‘kembali’ ke medan realisme (atau kekal) dengan konsep true-horror (ini biasa kita jumpa dalam subgenre slasher) mahupun “gorror” (gabungan istilah gore & horror) atau horror yang disadur elemen komedi menjadi “gormedy” haha!. Serius, itu lebih meyakinkan lagi menghiburkan.

No comments: