14 February 2009

Feast 3 : Happy Finish (2009)




Ini adalah rentetan Feast 2 : Sloppy Seconds (2008) tahun sudah. Bagaimanapun, Feast 3 lebih baik berbanding sekuelnya malah punya kesan velositi sebaik Feast (2005) pertama. Ia lebih seru, lebih tinggi skala gore (berbanding sekuel) malah merupakan kemuncak ketiga-tiganya.

Bagi yang belum tahu, Feast merupakan gambaran kisah “pra-akhirat” olok-olok. Apabila munculnya makhluk (beast) (sebuah metafora Dajjal ‘main-main’) yang muncul membunuh, memakan apa jua makhluk lain di atas muka bumi. Secara satira, bersadurkan komedi splatter tentang bagaimana manusia tidak lagi peduli sama sendiri (oh ada yang bertelanjang sudah) tatkala makhluk super-duper sex freakin maniac itu mengganas, membunuh malah merogol apa sahaja makhluk lain tanpa sebarang belas kasihan. Feast juga ‘menolak’ dasar formulaik protagonis, kerana filem ini hampir sekali tiada protagonis. Biasanya, satu persatu karakter baru yang diperkenalkan (ala Pulp Fiction), muncul tiba (dipertaruhkan audiens) sebagai ‘penyelamat’ (malah, ada satu karakter “Rasul” olok-olok), akhirnya kecundang, malah ada yang tidak sampai seminit pun, sepertimana watak gah, kononnya hero di awal Feast (2005).

Dalam Feast III, juga muncul dua karakter baru, kononnya hero. Nasib mereka sudah tentu sama, ironinya, yang mati tidak mati-mati (masih ingat adegan bayi dicampak? Lelaki itu masih hidup lagi meskipun sebatang besi tertosok di kepala, oh lebih melucukan lagi – dia kesal atas perbuatan membuang bayi itu, jadi bingung, sehinggakan si dawrf itu sering dianggap bayi tersebut – how funny is that?). Oleh sebab itu, kelucuan filem ini menjadi lebih terasa, lagi-lagi apabila “Life Expectancy” dipaparkan kepada setiap karakter, menjadi dasar lampoon, sebuah gaya unik splatter “anti-hollywood” oleh John Gulager.



Ya, benar. Feast 3 barangkali tidak sehebat porsi acuan pertamanya kalau hendak dinilai (kerana sudah tentu gusto finale ini, sedikit sebanyak terjejas teruk dengan nonsensical episod keduanya sebelum ini). Barangkali juga John Gulager sedia maklum berikutan reaksi negatif (significantly) diterimanya berbanding dua tahun sebelum itu. Biarpun tidak hebat, namun segalanya masih kekal ekstrim, penuh keseronokan dan segala macam kegilaan, atau orang sering kata “So Bad It’s Good”. Sebuah gambaran jenaka apokaliptik dengan pesta gore, yang (walaupun “Happy Finish”) sebetulnya masih tak punya sebarang konklusi.


"Bye bye Honey Pie"

No comments: