28 May 2004

Ulasan Filem : The Day After Tomorrow (2004)

... Amarah BumiOleh Mahhass

Apabila amarah bumi tiba di kemuncak, maka tiada siapapun yang dapat mengekang amukannya. The Day After Tomorrow merupakan produksi Hollywood terbaru yang menceritakan tentang kemusnahan dunia yang berpunca dari fenomena pemanasan global.

Bermula dengan penurunan suhu secara mendadak di beberapa kawasan seperti di New Delhi, India yang mengalami ribut salji, Tokyo pula menghadapi ancaman hujan batu (ketulan ais sebesar penumbuk) jatuh menimpa buminya serta taufan puting beliung gergasi yang memusnahkan bandar Los Angeles dalam sekelip mata (paparan mercu tanda Hollywood juga musnah seperti lazimnya).

Kesemua paparan ini menggunakan teknik CGI terkini, dan saya kira ia berjaya memberikan keterujaan baru dalam tontonan walaupun kita tahu itu semua adalah mainan 'olok-olok' Hollywood. Muzik latar belakangnya juga begitu sesuai dalam membentuk suasana kemusnahan. Debaran serta deruan adrenalin juga dapat saya rasakan ketika ini.

Seterusnya kita dibawa ke New York. Di sana, kemusnahan megalopolis ini juga agak menarik ditonjolkan. Paras air laut yang meningkat beratus kali ganda, akhirnya menyaksikan gelombang besar memukul serta menenggelamkan kota besar itu. Kota New York bertukar menjadi sebuah bandar air dalam jangka masa yang tak terduga. Tiba-tiba pula membeku. Pendek kata, kesemuanya terjadi dalam sekelip mata.

Filem ini menampilkan Dennis Quaid sebagai Profesor Jack Hall, seorang klimatologis (pengkaji dan penganalisa perubahan cuaca dunia) yang mewujudkan teori kewujudan 'Zaman Ais' akan bermula dalam jangka masa 100 tahun akan datang.

Bagaimanapun, ramalannya silap kerana perubahan ekstrem itu telahpun dicatatkan kini. Sebagai penasihat cuaca untuk kerajaan Amerika, beliau memberi amaran dengan menyarankan kepada presiden supaya memindahkan penduduk Amerika di bahagian utara ke selatan. Kawasan yang agak selamat ialah di Mexico.

Maka, dapatlah kita saksikan ribuan pelarian Amerika cuba memasuki sempadan Mexico sehingga memaksa kerajaan Mexico untuk menutup sempadan. Kem pelarian diwujudkan di sempadan tersebut. Ini merupakan suatu ketidaklaziman dalam produksi Hollywood kerana gambaran ini seolah 'mengutuk' dasar amerika sebelum ini yang begitu angkuh dalam menangani isu kemasukan pendatang khususnya dari negara-negara Amerika Tengah.



Malas rasanya untuk saya berbicara tentang plot, kerana ianya agak lesu bagi saya. Banyak unsur ketidaklogikan serta kebodohan yang boleh saya senaraikan. Bayangkan, Sam (anak lelaki Jack lakonan Jake Gyllenhaal) yang terperangkap di sebuah perpustakaan di New York bersama beberapa lagi rakan, cuba diselamatkannya. Perjalanan Jack bersama dua orang rakannya dari Philadephia ke New York sekitar 300 kilometer dalam usaha menyelamatkan anaknya dengan merentasi ribut salji itu seolah-olah terlalu mudah (walaupun salah seorang rakannya terbunuh).

Begitu juga sewaktu usaha Sam dan rakan-rakannya menyelematkan diri dari di serang sekumpulan serigala yang terlepas. Kenapa serigala pula yang dijadikan elemen bagi mewujudkan rasa cemas?

Tiada sebarang babak emosi yang sepatutnya dijadikan impak bagi memberkesankan lagi filem tentang 'survival' ini. Penulis lakon layar yang juga pengarahnya Roland Emmerich perlu lebih teliti dengan tidak mewujudkan adegan yang mencacatkan.

Pun begitu, filem ini masih boleh memberikan keterujaan kerana paparan efek CGI yang menjadi tulang belakangnya memberi imbangan terhadap plot yang agak kurang dramatik. Lantaran itu, saya masih boleh menganggap filem ini sebuah blockbuster yang menghiburkan.

Jadi, jika anda berhajat untuk menontonnya di pawagam, saya sarankan agar beli popcorn banyak-banyak untuk menikmati filem paling 'dingin' tahun ini.

Sutradara: Roland Emmerich
Lakonlayar : Roland Emmerich dan Jeffrey Nachmanoff
Barisan Pelakon : Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Sela Ward, Ian Holm, Emmy Rossum
Durasi : 1 jam 29 minit
Genre : Sains fiksyen/Drama/Cemas
Distributor: 20th Century Fox
SKRIN Rating : B (3/5)

27 May 2004

Pelajar Akademi Fantasia II

dari kiri...anding, mas, zarina, nurul, bob, kaer, edlin, adam, zahid, farah, linda, fitri...(ehsan cik wai em)


Oleh Sultanmuzaffar

Ahmad Zahid Baharuddin ZAHID 23, Kuala Lumpur
"Rapper" yang bermula dengan dikir barat dan nasyid ini merupakan satu-satunya anak lelaki di dalam keluarga 4 beradik. Seorang yang peramah, periang, mudah bergaul dengan sesiapa sahaja. Seorang ahli muzik yang pernah menganggotai 'live band'. Hadiah harijadi paling ideal untuknya adalah seekor iguana.

Mohd Aizam b Mat Saman ADAM 21, Kota Kinabalu, Sabah
Sekali pandang, mungkin akan dianggap sebagai ‘playboy’ atau sombong. Namun, realitinya beliau seorang periang, penyayang dan berjiwa sentimental. Merupakan peminat fanatik KRU. Mempunyai kumpulan muzik sendiri yang diberi nama “Es d CO”, dan bercita-cita tinggi untuk berjaya dalam dunia hiburan. Anak pertama daripada 4 orang adik beradik.
Berketurunan Bajau. Tidak mempunyai kekasih dan sedang mencari cinta sejati. Pandai menari dan menyanyi. Dia gemar penampilan yang segak dan ingin sentiasa nampak kemas.

Yusrizan Usop BOB 23, Limbang, Sarawak
Anak pertama daripada 2 orang adik-beradik. Seorang yang agak ‘gila-gila’ sedikit, gemar bergurau dan sangat manja dengan ibu. Selain itu, beliau juga amat penyayang dan ‘simple’ orangnya. Moto hidupnya adalah ‘ceriakan hidup anda dengan senyuman.’ Pandai menulis puisi. Fobia dengan binatang reptilia terutamanya ular dan cicak. Berhasrat untuk menurunkan berat badan di Akademi Fantasia.

Mohd Fitri Zainal Abidin FITRI 25, Kuala Lumpur
Seorang yang suka mengusik dan bergurau, serta mencuba sesuatu yang baru. Sayang pada binatang tetapi agak cerewet. Anak ketiga daripada 4 orang adik beradik. Mempunyai bakat dalam mereka pakaian, sehingga terpilih mewakili Malaysia ke Milan, Itali untuk kursus rekaan fesyen 2001. Walaupun nampak macho, beliau adalah peminat siri kartun anime Crayon Shin Chan.

Wan Mohammad Khair Wan Azami KAER 19, Petaling Jaya, Selangor
Seluruh keluarganya berkecimpung dalam bidang Arkitek. Beliau tidak suka makan menggunakan tangan, dan seringkali ditemani bantal busuknya semasa tidur. Anak kedua daripada 4 orang adik beradik. Manja dan tegas dalam keluarga. Juga seorang yang pemalu dan menghormati orang tua. Pernah menjadi johan dalam peraduan melukis ‘Malaysia International Japan.’

Anding Indrawani Zaini ANDING 21, Kuching, Sarawak
Anak ketiga daripada 5 orang adik-beradik ini sangat manja dengan ibunya. Seorang yang ceria, pendiam, mudah didekati, lurus dan kadang-kadang emosional. Beliau amat sensitif dengan persekitaran yang sejuk. Boleh menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa Tagalog dan Spanish. Sikap buruknya suka bertangguh dalam melakukan kerja.

Farah Diana Anuar FARAH 19, Kuala Lumpur
Seorang yang periang, tidak sombong, dan pandai ambil hati sesiapa sahaja. Peminat setia Pasukan Hoki Lelaki Kebangsaan. Pengarang majalah idolanya ialah Mama Juwie. Berpendirian tegas dalam membuat keputusan dan mempunyai pandangan jauh dalam kehidupan. Anak ketiga daripada 6 orang adik beradik. Jika berseorangan di rumah, beliau akan berkaraoke sendiri.

Edlin Abdul Rahim EDLIN 21, Melaka
Anak pertama daripada 2 orang adik beradik. Seorang gadis yang lemah lembut, peramah dan penyayang. Awas! Walaupun nampak ayu dan sopan tetapi tersembunyi sifat panas barannya. Berasa bangga kerana mampu berdikari semasa melanjutkan pelajaran di Melbourne, Australia. Sangat sensitif dan mudah menangis terutamanya ketika hero atau heroin mati dalam filem.

Nurullah Abd Hamid NURUL 22, Kuching, Sarawak
Wajahnya seiras Fauziah Latif, gayanya semanja Ella. Sekali pandang seolah-olah ‘mengada-ngada’ tetapi realitinya dia seorang yang lemah-lembut. Pakar memasak masakan ‘mee segera campur kari dan ikan.’ Menyimpan impian untuk menjadi penyanyi berjaya suatu hari nanti. Anak sulung daripada 6 orang adik beradik.

Asma Ghani MAS 23, Tawau, Sabah
Suka bercakap, mesra, manja dan mengamalkan kesederhanaan dalam segala hal. Seorang yang pakar dalam bidang bakar-membakar sate kerana membantu bapanya berniaga sate. Anak bongsu daripada 6 orang adik-beradik.Teringin untuk melakonkan watak-watak jahat dalam filem. Tidak suka orang yang suka tabur fitnah dan mengata orang lain.

Zarina Zainoordin ZARINA 20, Johor Bahru
Berkebolehan menyanyikan lagu-lagu ghazal dan mempunyai asas dalam bidang kesenian tradisional. Seorang yang jujur, dan memendam rasa. Sesekali beliau keras kepala dan panas baran. Namun, beliau boleh bergaul dengan sesiapa sahaja tak kira usia dan jantina. Masa lapangnya diluangkan dengan bermain bowling dan menonton wayang.

Norlinda Nanuwil LINDA 21, Ranau, Sabah
Anak ketujuh daripada 8 orang adik-beradik. Kemasukannya ke AF disokong oleh seluruh penduduk kampung Tudangan Ranau, iaitu tempat asalnya. Berbangsa Dusun, pandai bermain gitar dan seorang yang periang, suka ketawa dan bergaul mesra.

Siaran Akhbar

SATU harapan, SATU tujuan, SATU destinasi;
Mengubah impian menjadi realiti
DEMAM AKADEMI FANTASIA MELANDA LAGI

Kuala Lumpur, 26 Mei 2004:

Setelah mengadakan ujibakat di seluruh pelusuk negara dalam pencarian pelajar-pelajar Akademi Fantasia musim kedua, stesen televisyen satelit Astro hari ini mengumumkan nama 12 peserta yang bakal menerima asuhan dari Akademi tersebut.

Terdiri dari enam lelaki dan enam perempuan, pelajar-pelajar ini amat menyerlah untuk mengatasi lebih 4000 peserta ujibakat yang menyimpan impian untuk bergelar artis.

Menurut Zainir Aminullah, Ketua Program Astro, 12 pelajar yang terpilih mempunyai keunikan tersendiri. Mereka diyakini memiliki pakej - bakat, penampilan dan personaliti – untuk diketengahkan sebagai penghibur yang mampu menyerikan persada seni tempatan.

“Tujuan penganjuran Akademi Fantasia adalah untuk mengetengahkan bakat-bakat baru sebagai pelapis kepada penghibur dan karyawan seni di Malaysia. Untuk kemajuan industri hiburan kita harus bersedia untuk menampilkan lebih ramai bakat baru,” tambah Zainir lagi.

Seperti di musim yang lalu, Akademi Fantasia menawarkan pakej yang menyeluruh kepada bakat-bakat baru untuk menjadi penghibur. Mereka akan diberi kursus vokal, teknik kawalan suara, kursus tarian dan seni persembahan pentas. Pelajar-pelajar baru ini akan dibimbing oleh tenaga pengajar seperti Adnan Abu Hassan (vokal), Siti Hajar (nada suara), Fauziah Nawi (seni pentas), Linda Jasmin (tarian) dan Corrie (tarian) selain menerima bimbingan dari Dr. Sher (motivasi) dan Fatimah Abu Bakar (penasihat). Komposer, pemuzik dan pengubah lagu terkenal, Ramli MS bertindak sebagai pengetua.

Pelajar-pelajar ini mula mendaftar diri di Akademi yang terletak di Kajang, Selangor pada 5hb. Jun. Mereka perlu berada di Akademi untuk tempoh maksimum 10 minggu. Keperluan penginapan dan makan minum peserta ditanggung sepenuhnya. Sewaktu di Akademi, peserta-peserta tidak dibenarkan berhubung dengan dunia luar agar mereka dapat menumpukan perhatian terhadap pembelajaran harian serta tidak terdedah kepada reaksi atau undian penonton.

Setiap pelajar dikehendaki mengikuti kursus dari Isnin hingga Jumaat untuk mempersiapkan diri bagi konsert mingguan yang akan disiarkan secara langsung dari Dewan Sivik MPPJ selama sepuluh minggu berturut-turut di Astro RIA setiap Sabtu bermuda 12hb Jun. Konsert akhir pada 14 Ogos pula akan mengambil tempat di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur dan bakal disiarkan secara langsung serentak di Astro RIA dan Radio ERA.

Masih mengekalkan format rancangan, keputusan siapakah pelajar yang akan terkeluar dari Akademi ditentukan oleh sistem pesanan ringkas (SMS) premium yang dihantar penonton. Undian SMS akan bermula pada pukul 9 pagi mulai 7hb. Jun 2004. Pelajar pertama akan disingkir keluar dari Akademi pada konsert ketiga iaitu pada 26hb. Jun. Walaupun begitu, undian daripada 7hb Jun akan tetap diambil kira. Ini memberi peluang kepada para penonton untuk mengenali personaliti peserta dengan lebih dekat, termasuklah bakat nyanyian mereka.

Selain Astro, Radio Era selaku penyiar rasmi, akan memainkan peranan dalam mempromosikan kesemua pelajar Akademi Fantasia musim kedua. Setiap pelajar yang tersingkir keluar dari Akademi akan ditemuramah oleh DJ Era setiap hari Isnin dari pukul 4 – 5 petang, mulai 28hb. Jun. Selain itu, pendengar setia ERA berpeluang untuk mengetahui informasi terkini dan cerita-cerita ‘hangat’ melalui siaran ekslusif setiap Isnin hingga Jumaat dari minggu pertama lagi.

Juara Akademi Fantasia akan menerima hadiah lumayan berupa sebuah kereta Citroen C3 bernilai RM120,000 tajaan DIRECTIONAL (M) Sdn. Bhd., sistem AV tajaan Audio Planet AV Sdn. Bhd. dan pakej percutian tajaan Empire Hotel & Country Club. Naib Juara pula bakal menerima sistem AV tajaan Audio Planet AV Sdn. Bhd. dan pakej percutian tajaan Empire Hotel & Country Club. Tempat ketiga, keempat dan kelima masing-masing akan menerima kamera digital tajaan Canon selain itu mereka juga akan berpeluang memenangi pakej percutian tajaan Empire Hotel & Country Club.

Semua pelajar-pelajar Akademi Fantasia akan ditawarkan kontrak sebagai artis baru di bawah pengurusan Maestro, anak syarikat Astro. Kontrak ini membuka peluang untuk mereka mengembangkan bakat sebagai penyanyi, pengacara TV, penyampai radio atau pelakon berdasarkan kebolehan masing-masing.

Akademi Fantasia musim kedua dibawakan khas oleh Penyiar Rasmi Astro RIA dan Radio ERA serta diaktifkan oleh Hotlink selaku Penaja Utama.

Nota: Abdul dan Ijan, TQ

25 May 2004

Ulasan filem dokumentari : Tragedi Jakarta 1998

Oleh Mahhass

Ini adalah sebuah filem dokumentari realiti (atau disingkatkan menjadi dokurealiti) karya Tino Saroengallo yang menyingkap tragedi rusuhan mahasiswa dan orang awam di Jakarta sekitar Mei 1998 hingga Disember 1998.

Dokumentari ini diterbitkan oleh Jakarta Media Syndication (saya fikir ia adalah sebuah syarikat yang mungkin tidak berdaftar di Indonesia disebabkan tiada sebarang informasi yang boleh saya dapati tentangnya di internet).

Ia memaparkan kesemua rakaman sebenar di beberapa lokasi berlakunya perhimpunan besar mahasiswa dan mahasiswi universiti seluruh Jakarta. Filem dokumentari ini dikeluarkan bagi mengimbas kembali saat-saat pergolakan politik, ekonomi dan sosial di Indonesia pada tahun 1998, iaitu tahun 'gelap' dalam sejarah Indonesia moden pernah dicatatkan.

Ia juga bertujuan bagi membuka mata seluruh masyarakat dunia tentang konfrontasi rakyat Indonesia terhadap pemilihan semula Soeharto di dalam pilihanraya pada bulan April 1998. Mereka mengadakan demonstrasi besar-besaran menuntut agar diadakan semula pilihanraya yang lebih 'bersih', bebas dari sebarang anasir rasuah serta memberi tekanan terhadap pemerintah dalam mengatasi krisis ekonomi yang menyaksikan kenaikan kadar pengangguran yang melampau.

Demonstrasi ini berlanjutan walaupun selepas perletakan jawatan beliau sebagai Presiden, iaitu selepas B.J Habibie (timbalannya) dilantik menjadi presiden.

Tirai doku-filem ini dibuka dengan paparan tragedi di Universiti Trisakti yang mengorbankan empat orang pelajar. Berikutan dari peristiwa inilah, tercetusnya rusuhan besar-besaran di Jakarta sehingga mengorbankan ratusan orang awam (tidak disiarkan dalam VCD). Presiden Suharto dikecam oleh majoriti rakyat yang sebahagian besarnya ialah mahasiswa fundamentalis kerana gagal mengawal keadaan porak peranda selama beberapa hari waktu itu. Ada juga yang berpendapat bahawa mereka (mahasiswa) sebenarnya diperalatkan oleh militan anti-kerajaan.

Seterusnya berlangsung pula Tragedi Semanggi (November 1998) yang menyaksikan angka korban meningkat iaitu seramai tujuh orang mahasiswa, seorang remaja yang masih bersekolah, seorang saksi (yang tidak terlibat) dan seorang polis dan beratus-ratus lagi cedera.

Paparan visual realiti begitu getir ditonjolkan dengan berlatarbelakangkan muzik yang seolah-olah membawa kita merasai perjuangan menuntut keadilan tanpa henti rakyat pada waktu itu. Begitu banyak paparan pelajar dibelasah, dipijak, ditendang dan ada juga yang dibiarkan terbaring lesu di tengah jalan tanpa belas kasihan. Ia gambaran sebuah 'medan peperangan' antara militan dengan orang awam.

Kemuncak dokumentari ini adalah pada tanggal 17hb Disember 1998 yang juga berlaku di Semanggi (Semanggi 2). Kali ini, mereka tidak lagi meyuarakan reformasi secara damai tetapi kini digantikan dengan pekikan Revolusi! Revolusi!...laungan yang dibalas dengan 'peluru' oleh jentera suruhan kerajaan. Mereka bertindak untuk membalas dendam atas beberapa kematian serta perlakuan kasar yang dilakukan kerajaan terhadap rakan seperjuangan mereka.

Mereka mendesak agar keseluruhan struktur organisasi kerajaan ditukar sepenuhnya. Bukan sekadar perubahan minor. Mereka mahu Suharto dan kroninya diadili.

Di sini kita akan menyaksikan buat pertama kali, barisan jentera polis (atau di Malaysia dikenali sebagai FRU) digempur sehingga sebahagian besarnya terpaksa lari menyelamatkan diri dari dibelasah perusuh yang mengamuk (secara fizikalnya mereka kelihatan menutup muka dan bersenjatakan kayu).

Keseluruhan naratifnya diceritakan dalam bentuk lisan, malah tidak pula dinyatakan kredit tenaga produksi yang terlibat dalam mengeluarkan doku-filem ini atas sebab-sebab keselamatan.

Difahamkan bahawa filem dokumentari ini telah merangkul anugerah di 47th Asia Pasific Film Festival 2002. Tetapi, jika difikirkan kembali, siapa pula yang menerima trofi tersebut sedangkan tenaga produksinya tidak didedahkan?

Apapun, filem dokurealiti yang durasinya hanya sekitar 30-40 minit ini saya sarankan untuk tontonan.

24 May 2004

Sebelum dan Selepas (Realiti TV ganas terbaru Malaysia)

Perhatikan rupa Nirmala yang begitu ceria sebelum beliau diserang oleh seekor anjing gila (spesis kacukan babi)... berbeza bukan?



Ulasan Filem : You Got Served (2004)

...Breakdance - kegemilangan 80an kini muncul kembaliOleh Mahhass

Untuk menghasilkan sebuah filem yang berkonsepkan tarian, para pembikinnya pasti akan menemui dua kriteria pilihan, iaitu samada mengambil penari yang langsung tidak ada latar belakang sebagai pelakon atau mengambil beberapa orang pelakon (yang sudah terkenal) yang juga pada dasarnya tidak tahu menari... mana satu yang lebih ideal dalam pembikinan sesebuah genre ini? Jadi dalam filem yang sarat dengan tarian hip-hop, breakdance dan aksi ekstrem gimnastik ini, pemilihan pelakon dibuat berdasarkan kriteria pertama tadi, iaitu penari sebenar diberikan keutamaan. Maka, apa yang jadi pada lakonan dalam filem tersebut? Jawabnya kaku (tiada dinamik, mendatar bak kata kata Ramli MS dalam konsert akhir akademi fantasia terhadap... - err...cukup -)

Saya akui, filem ini boleh dianggap hebat jika dinilai dari segi persembahan tarian dan setidak-tidaknya kita kagum dengan setiap gerak tari anak-anak muda tersebut. Tetapi, terlalu banyak kelemahan dalam plot hasil kerja penulis yang juga merangkap sutradaranya, iaitu Christopher B. Stokes.

You Got Served mengisahkan kegilaan anak-anak muda LA dalam tarian. Mereka terdiri dari golongan pertengahan dan BUKAN seperti anak-anak remaja (black) tipikal di Los Angeles. Watak-watak utama dalam filem ini ialah David (atau singkatan 'D') dan Elgin ('L') bersama kumpulan penarinya. Mereka seringkali mengadakan persembahan disamping bertaruh sejumlah wang di sebuah gudang yang dijadikan tempat berlangsungnya pertandingan gelap itu (dikelolakan oleh Mr. Rad).

Di sana, mereka adalah juara bertahan sehinggalah suatu hari mereka dicabar oleh sekumpulan anak muda (berkulit putih). Wang $5000 jadi pertaruhan.

Apa yang jadi? Seperti kelaziman filem-filem genre ini, sudah tentulah mereka kalah dahulu berikutan salah seorang anggotanya berpaling tadah dengan menyertai kumpulan tersebut. Maka, untuk melengkapkan ceritanya, satu pertandingan tarian yang menawarkan wang sebanyak $50,000 diadakan. Bukan itu sahaja, pemenangnya akan muncul dalam klip video terbaru artis terkenal Lil’ Kim.

Terlampau banyak kelemahan dalam filem ini. Serba-serbi dilihat tidak menjadi. Christopher B. Stokes tidak berjaya memberikan satu paparan realisme kehidupan anak-anak muda ke dalam filem ini sebagaimana Scott Silver dan Curtis Hanson melayarkan kisah B-Rabbit (Eminem) dalam filem 8 Mile.

Selain plot yang langsung tidak menarik, paling ketara ialah teknik fotografinya sehinggakan kita tidak pasti sesetengah tarian itu dilakukan oleh anggota kumpulan mana. Saya kira, teknik fotografi dalam filem Honey lebih cantik.

Namun, bagi mereka yang gemar menikmati alunan muzik hip-hop di saluran MTV atau Hitz.TV Astro, You Got Served mungkin boleh menyajikan sebuah hiburan. Bagaimanapun, saya cuma boleh sarankan agar anda nantikan soundtrack filem ini dikeluarkan kerana ia lebih berbaloi untuk wang anda.

Sutradara & lakon layar : Christopher B. Stokes
Genre : Drama/Muzikal
Barisan Pelakon : Marques Houston, Omari Grandberry, Jarell Houston, DeMario
Durasi : 1 jam 34 minit
Tahun keluaran : 2004 (January)
SKRIN Rating : C (1.5/5)

22 May 2004

Ulasan Filem : American Splendor (2003)

..Hero komik AmerikaOleh Mahhass

American Splendor merupakan gabungan filem dan dokumentari. Kisah seorang penulis komik bernama Harvey Pekar. Namanya begitu terkenal di serantau Amerika, kerana keunikan penulisan yang bertemakan 'kehidupan normal seharian'. Beliau hanya menulis dan hasil penulisannya itu diilustrasikan oleh orang lain. Kisah hidupnya (yang bersahaja) yang diadaptasi dari sebahagian besar komik-komiknya itu di layarkan ke skrin oleh sutradara yang juga merupakan pasangan suami isteri, Robert Pulcini dan Shari Springer Berman. Lakon layarnya pula ditulis sendiri oleh Harvey Pekar dan dibantu oleh Joyce Brabner.

Apa yang menarik di sini ialah, walaupun kisah-kisah beliau itu boleh dianggap 'kisah normaliti orang biasa', tetapi gambaran yang cukup menarik dan humoristik, telah dipersembahkan dengan penuh artistik ke dalam filem ini.

Watak Harvey Pekar (sewaktu muda) didukung dengan penuh dinamik oleh Paul Giamatti. Namun, seperti yang saya katakan sebelum ini (gabungan filem dan dokumentari), maka Harvey Pekar (yang sebenar) juga muncul dalam filem ini dalam bentuk temubual.

Dalam struktur temubualnya, Pekar seolah-olah menceritakan kembali kisah hidupnya, bermula dari saat beliau kecil hinggalah bersara dari pekerjaannya sebagai kerani di sebuah hospital.

Lantaran kehidupan harian yang digambarkan ke dalam komik itu, akhirnya berjaya meraih minat penggemar komik di serata Amerika dan beliau menjadi terkenal sehingga diundang ke beberapa talk show khususnya David Letterman Show (segmen ini merupakan wawancara sebenar – bukan lakonan Giamatti). Beliau juga akhirnya 'berjaya' bertemu jodoh dengan pembaca komiknya sendiri dan kisah pertemuan ini digambarkan dengan penuh dramatis kejenakaan dalam filem ini.

Pada hemat saya, filem ini sebenarnya tidak 'menjulang' nama Harvey Pekar kerana tiada apa yang istimewa pada dirinya. Apatah lagi, Pekar (yang sebenar - bukan watak yang dibawakan Giamatti) memiliki karakter biasa walaupun kadang-kadang terlalu sarkastik dan celupar terhadap sesetengah orang. Watak Pekar (dalam filem) juga agak tidak konsisten dengan karakter sebenar Harvey Pekar, mengikut pemerhatian saya.

Sebenarnya, agak rumit bagi saya untuk mengulas filem ini. Ini kerana elemen humor atau jenaka yang digambarkan begitu sukar untuk saya sampaikan dalam bentuk ulasan. Mungkin juga kerana apa yang tersirat dalam hatinya banyak divisualisasikan kepada penontonnya dalam bentuk ilustrasi. Jadi, anda sendiri harus menonton filem yang penuh dengan kejenakaan ini.

Saya menyukai filem ini kerana keunikan teknik persembahannya termasuk pengolahan watak yang dibawa oleh Paul Giamatti, tetapi bukan kepada Harvey Pekar yang 'sebenar'…. Agak rumit bukan?

Sutradara : Robert Pulcini dan Shari Springer Berman
Lakon layar : Harvey Pekar dan Joyce Brabner
Barisan Pelakon : Paul Giamatti, Harvey Pekar, Earl Billings
Durasi : 1 jam 41 minit
Tahun keluaran : 2003 (Ogos)
SKRIN Rating : B+ (3.5/5)

19 May 2004

Battle Royale (2000)

...Asian 'Cult' CinemaOleh http://garugaru.textamerica.com

Pernahkah anda bayangkan ketika anda berada di sekolah dan dalam rombongan bersama rakan sekelas anda, anda dan rakan-rakan anda secara tanpa sedar dipaksa menyertai satu 'survival program yang berkonsepkan 'Last Man Standing'? Ya... anda terpaksa membunuh kesemua rakan sekelas anda hanya untuk pulang kembali ke rumah. Filem yang penuh kontroversi ini ditayangkan pada tahun 2000. Ia menggambarkan pada masa tersebut orang dewasa mula berasa takut dengan gejala sosial remaja yang semakin ganas dan sukar dikawal.

Oleh itu kerajaan Jepun telah mencipta satu akta bertujuan untuk 'mengurangkan' remaja bermasalah ini dengan menghantar mereka ke suatu program yang dinamakan Battle Royale. Setiap tahun satu kelas dari seluruh Jepun akan dipilih (tanpa pengetahuan pelajar) untuk menyertai program tersebut. Peserta dipakaikan (juga tanpa sedar) rantai yang mempunyai bom jangka dan diberi masa 72 jam untuk memenangi program tersebut. Jika tiada pemenang selepas masa yang diberikan rantai yang disematkan ke leher mereka akan meletup (matilah tu). Program didahulukan dengan penerangan secara rakaman video oleh penyampai yang cantik, comel dengan cara yang menghiburkan.

Mereka ditempatkan di sebuah pulau sebesar 10km yang dikosongkan dan jauh dari orang ramai untuk mengelakkan mereka melarikan diri. Peserta juga dibekalkan 'survival kit' bersama-sama senjata yang diberi secara rawak, kerana ada pelajar yang hanya mendapat tutup periuk, teropong juga senapang automatik bergantung kepada nasib mereka sebagai senjata. Dalam masa 6 jam pertama selepas program dimulakan 14 orang peserta maut dalam usaha mereka untuk pulang ke rumah.

Bagaimana program (filem) ini berakhir aku dah lupa korang pi tengok sendirilah….

Klik sini untuk ke laman web rasmi Battle Royale

18 May 2004

Ulasan Filem : Shaun of the Dead (2004)

Oleh Mahhass

British sememangnya kaya dengan filem-filem 'nakal'. Kali ini, zombie klasik Romero dinakalkannya. Tetapi apa yang boleh saya katakan ialah 'spoof' zombie ini sememangnya menjadi kerana filem Shaun of The Dead, walaupun sebuah genre komedi (gelap), namun lengkap dengan segala macam elemen gore serta cemasnya. Pengarah Edgar Wright bersama pelakonnya Simon Pegg, berganding bahu menulis skrip filem ini dan bagi saya, mereka berjaya menghasilkan sebuah genre yang betul-betul menggeletek hati.

Shaun of The Dead, mengambil nama wataknya sendiri iaitu Shaun, bekerjaya sebagai senior salesman di sebuah kedai menjual barangan elektrik. Istilah 'Dead' itu pula sebenarnya merujuk kepada kerjayanya, hubungan dengan teman wanita serta ibunya yang 'membengangkannya' dengan seribu kerenah. Beliau berkawan baik dengan Ed dan mereka berdua seringkali menenangkan emosinya di Winchester Pub sambil menikmati bir sampai mabuk.

Beliau memang tidak peduli tentang isu semasa - 'channel news' ditukarkannya, menyebabkan kewujudan zombie yang merayau-rayau di kawasannya itu langsung tidak disedarinya. Sehinggalah ada satu zombie perempuan yang tersesat di dalam halaman rumahnya, itupun disangkanya perempuan mabuk!

Lantaran bermulalah peperangan Shaun dengan zombie tersebut dalam usaha menyelamatkan teman wanita serta ibunya.

Bermacam-macam aksi 'spoof' yang dipetik dari kombinasi trilogi klasik Romero seperti Night of The Living Dead, Dawn of The Dead serta Day of The Dead. Ada juga beberapa aksi yang di’spoof’ dari filem 28 Days Later dan Resident Evil saya kira.

Dalam pada kelucuan tersebut, apa yang menarik ialah filem ini tidak lupa pada elemen gore dan saspen sehingga kadang-kadang berjaya membuat saya 'terpelanting' dari tempat duduk!

Edgar Wright mengekalkan elemen klasik zombie (pergerakan) dan bukan speed-zombie, kerana jika tidak, saya pasti tiada unsur komedi yang akan timbul dalam filem ini. (adakah ini mainan sinikal Wright yang bermaksud pergerakan klasik ala perlahan zombie dianggap tidak lagi relevan atau menakutkan malah boleh dianggap suatu yang melucukan?)

Babak paling lucu ialah sewaktu Shaun dan Ed 'berbincang' mana satu koleksi piring hitam untuk dibaling ke arah zombie yang cuba memasuki rumahnya.

Tidak kurang juga lawak sewaktu mereka berlakon (berjalan) ala ala zombie untuk masuk ke dalam pub tersebut. Mereka harus melintasi ratusan zombie yang berkeliaran di tengah jalan raya. Tiba-tiba telefon bimbit Ed berdering dan…. hahahaha. (Kelakar sebab Ed masih boleh 'layan' bersembang lagi…)

Pendek kata, memang menyeronokkan menonton sebuah genre horror dalam suasana komedi. Di babak akhir filem ini, sekali lagi saya terketawa dalam keterperanjatan!

Saya memberikan 3/5 bintang untuk keseluruhan Shaun of The Dead termasuk kecemerlangan skrip serta lakonan Simon Pegg.

Tagline : A Romantic Comedy. With Zombies
Sutradara: Edgar Wright
Lakon layar: Simon Pegg, Edgar Wright
Genre : Komedi/Seram/Aksi/Romance
Pelakon : Simon Pegg, Kate Ashfield, Nick Frost, Lucy Davis
Durasi : 1 jam 39 minit
Tarikh keluaran : 9hb April 2004

SKRIN Rating : B

14 May 2004

Filem Kafir (2003)

Oleh Mahhass

Jika saya rujuk kepada garis panduan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF), maka jelas sekali, filem Kafir (atau judul lainnya "Satanic") keluaran negara seberang ini (Indonesia) tidak memenuhi syarat yang ditetapkan kerana :-

1. Filem ini ADA beberapa adegan ganas seperti darah bersembur-semburan.
2. Filem ini ADA mengandungi adegan keluar masuk kubur.
3. Filem ini TIDAK diakhiri dengan MIMPI, maksudnya, bukan mimpilah!

Jadi, saya tidak pasti samada (VCD) filem ini ada dipasarkan atau tidak di Malaysia, kerana saya memperolehinya melalui teman saya di Jakarta.

Kafir menceritakan tentang seorang dukun santet (santau) yang bernama Kuntet (didukung oleh Sujiwo Tejo). Beliau mempunyai isteri yang bernama Nyi Syariah (lakonan Meriam Bellina) dan seorang anak lelaki.

Bagaimanapun, di awal babak filem ini, telahpun dipaparkan kepada kita akan kematian dukun itu (mayatnya diusung untuk dikebumikan). Pengkebumian ini bagaimanapun ditentang orang kampung yang rata-ratanya begitu membenci dukun tersebut, sehingga mereka mengharamkan mayatnya berada di kampung tersebut.

Maka, kita akan faham kenapa dukun tersebut terlalu dibenci penduduk setelah satu persatu ceritanya dikupas melalui struktur imbasan (yang diceritakan oleh isterinya).

Sebenarnya, saya bukan bertujuan untuk memberi penilaian untuk filem ini, kerana sememangnya filem-filem klasik yang berteraskan unsur kebomohan, mistik atau ilmu hitam ini agak sinonim dengan filem keluaran negara Indonesia.

Namun, apa yang saya cuba tekankan ialah walaupun elemen-elemen seperti 'kuasa sakti' atau 'kebal' yang dipaparkan, pengarah atau penulis skripnya masih lagi memberi sebuah kontras atau perbedaan yang baik.

Sebagai contoh, watak hitam si dukun tersebut yang percaya bahawa kononnya beliau adalah Wali yang akan hidup kekal, maka akan wujud juga watak putih tipikalnya, seperti orang-orang alim (secara fizikalnya mempunyai janggut panjang, berserban, memegang tasbih sambil memuji nama-nama Allah) yang akan menentangnya.

Maka, mesej sebenar yang cuba disampaikan ialah tiada kuasa lain (iblis, setan dan sebagainya) yang dapat menandingi kebesaran Tuhan. Ini sebenarnya diperjelaskan dengan baik (biasanya di akhir babak) dan sebab itulah tidak sepatutnya wujud sama sekali garis panduan di atas SELAGI mesej keTUHANan itu sampai kepada penontonnya.

Apa yang lebih menarik, filem ini terang-terangan mengutuk perbuatan syirik sehinggakan 'tagline' untuk filem ini berbunyi : "Kematiannya Tidak Diterima Bumi".

Jadi, walaupun ia tidak diakhiri dengan elemen mimpi sekalipun, mesejnya jelas – Tuhan lebih Berkuasa – Tidakkah itu lebih baik dari mimpi?

Tayangan Filem-Filem Jepun di MTC

Susunan OCA

Pada 15 Mei 2004, Japan Foundation Kuala Lumpur(JFKL) akan menayangkan dua filem Jepun yang paling digemari pada tahun lepas bertempat di Malaysia Tourist Center (MTC), Jalan Ampang (Bersebelahan Saloma Bistro). Kemasukan adalah PERCUMA. Kedua-dua filem ini dijayakan oleh barisan pelakon terkenal Jepun termasuklah Hiroyuki Sanada yang pernah muncul dalam filem Hollywood The Last Samurai dan Yuko Tanaka yang pernah membawakan watak utama dalam siri drama Oshin. Maklumat ringkas dan sinopsis filem berkenaan adalah seperti berikut...

Osaka Monogatari (Osaka Story)
Arahan : Jun Ichikawa
Genre : Drama, Family
Tahun Produksi : 1999
Bahasa : Jepun dengan English Subtitles
Barisan Pelakon : Chizuru Ikewaki, Kosuke Minamino, Kenji Sawada, Yuko Tanaka...
Durasi : 1 Jam 59 Minit
Waktu Tayangan : 4.30 ptg (15 Mei)
Lokasi : Mini Auditorium, MTC


Pasangan suami-isteri Kosuke dan Harumi telah bersama lebih 20 tahun dalam menjayakan persembahan komedi pentas sekitar kota Osaka, namun situasi rumah tangga mereka tidaklah begitu baik. Hampir setiap hari mereka bertengkar sedangkan anak gadis remaja mereka - Wakana yang berusia 14 tahun sedang menghampiri peperiksaan kemasukan ke sekolah tinggi.

Kosuke telah jatuh cinta dengan seorang pelayan bar, dan suatu hari telah mengakibatkan wanita muda itu mengandung. Setelah sekian lama bersabar, Harumi akhirnya memutuskan untuk bercerai dengan Kosuke. Kosuke akhirnya keluar dari rumah itu dan berpindah ke apartmen berhampiran. Walaubagaimanapun, Kosuke dan Harumi masih kekal sebagai rakan sekerja dimana mereka sering juga meluangkan masa bersama untuk membincangkan urusan kerja. Suatu hari, isteri muda Kosuke telah meningalkannya secara tiba-tiba.

Dalam masa yang sama dia meninggalkan bayinya kepada Harumi dan Wakana untuk dijaga. Semenjak itu, Kosuke yang dilanda perasaan kecewa telah menjadi kaki botol dan selepas itu dia menghilangkan diri. Wakana yang masih menyayangi bapanya mengambil keputusan keluar dari rumah, menjelajah ke seluruh kota Osaka untuk mencari Kosuke. Dari setiap orang yang pernah mengenali Kosuke, Wakana mula mempelajari seberapa banyak perkara baik tentang bapanya di usia muda, yang mana jauh berbeza dengan apa yang pernah diceritakan oleh ibunya...

Hatsukoi (First Love)
Arahan : Tetsuo Shinohara
Genre : Drama, Romance, Comedy
Tahun Produksi : 2000
Bahasa : Jepun dengan English Subtitles
Barisan Pelakon : Rena Tanaka, Hiroyuki Sanada, Mieko Harada, Mitsuru Harata...
Durasi : 1 Jam 19 Minit
Waktu Tayangan : 7.00 mlm (15 Mei)
Lokasi : Mini Auditorium, MTC


Seperti lazimnya keluarga Jepun moden, hubungan antara Satoka Aida dengan bapanya tidaklah begitu baik. Selalunya si ibu akan berperanan sebagai individu perantara.

Malangnya suatu hari ibu Satoka telah dimasukkan ke hospital akibat serangan kanser yang agak kronik. Ketiadaan ibunya secara tiba-tiba telah memberikan kejutan yang besar kepada Satoka. Hubungan dengan bapanya menjadi semakin keruh dimana mereka sukar untuk memahami antara satu sama lain.

Secara tidak sengaja, Satoka telah menemui surat cinta ibunya yang menyuarakan harapan untuk bertemu dengan cinta pertamanya di bawah pohon Sakura sewaktu malam bulan mengambang. Didorongi rasa ingin tahu, Satoka berusaha sedaya upaya mencari Shinichiro Fujiki yang pernah menjadi buah hati ibunya. Malangnya setelah mengenali Shinichiro, dia bukan lagi seorang pemuda yang menarik sebagaimana yang tercatat dalam surat cinta ibunya, sebaliknya seorang lelaki bengis yang tinggal dalam sebuah apartmen kotor. Satoka bagaimanapun tidak berhenti setakat itu sahaja...dia terus berusaha untuk memulihkan imej Shinichiro dan berhasrat untuk menemukan semula ibunya dengan Shinichiro di bawah pohon Sakura di kampung halaman ibunya sewaktu malam bulan purnama. Namun, rancangan rapi Satoka tidaklah berjalan seperti yang dia harapkan. Kemuncak filem ini berlangsung dengan penuh emosi apabila si ibu menyuarakan pengakuan yang langsung tidak dijangka...

*Untuk maklumat lanjut, sila rujuk laman web JFKL di http://www.jfkl.org.my/may04.htm
Ruang tempat duduk di Mini Auditorium adalah terhad, oleh itu digalakkan agar hadir seawal pukul 4 petang untuk mudah mendapatkan tempat duduk.
Plan lokasi MTC boleh dilihat di laman web berikut http://www.mtc.gov.my/BM/MAKLUMATAM/peta_lokasi.html
Tempat letak kenderaan adalah percuma

11 May 2004

Reviu filem Van Helsing (2004)

Oleh ELYA

Disclaimer : Reviu ini mengandungi spoiler yang mana sesiapa yang belum menontonnya adalah dinasihatkan supaya tidak membacanya untuk menambahkan saspen didada. Reviu ini juga telah dikarang oleh seorang 'beginner' yang selalu dapat markah paras hidung dalam setiap karangan mahupun essay semasa zaman persekolahan dulu. Pembaca diharap dapat mengabaikan segala ayat – ayat tunggang terbalik dan buang yang keruh, ambil yang jernih sahaja.

Van Helsing, macam pernah kudengar, tapi dimana ya? Setelah ku ingat-ingat, Van Helsing, seperti yang diceritakan oleh Bram Stoker’s didalam novelnya dan beberapa versi filem Dracula , adalah pemburu pontianak. Nama penuhnya adalah Abraham Van Helsing. Tetapi, dalam filem ini, nama penuhnya ialah Gabriel Van Helsing. Beliau bukan sekadar memburu pontianak, tetapi juga serigala jadian, mambang – mambang (kuning dan biru air laut) dan berbagai lagi jenis jadi-jadian yang bukan manusia ataupun makhluk jelmaan manusia.

Maka, saya mengambil kesimpulan disini, Van Helsing kepunyaan Bram Stoker dan Van Helsing untuk filem ini bukan orang yang sama, barangkali saudara-maranya sahaja. (Anda boleh menyangkal dakwaan saya ini)

Kisah Van Helsing lakonan Hugh Jackman (Saya paling suka lakonannya sebagai Wolverine dalam filem X-Men) ini dimulakan dengan pemburuannya terhadap Dr Jackyl and Hyde di kota Paris yang pada akhirnya, menyaksikan terbunuhnya Dr. Jackyl yang amat digeruni itu. Oleh kerana banyak jelmaan makhluk yang dibunuh oleh Van Helsing ini berubah menjadi manusia semula setelah mati, Van Helsing dikatakan seorang pembunuh dan gambar ala-ala Jesse James beserta namanya terpampang di poster-poster sebagai orang yang paling di kehendaki di seluruh Eropah. Kehadiran Van Helsing sebagai penyelamat dunia hanya diketahui oleh satu Gerakan Rahsia Vatican yang mana sebahagian besar ahlinya ialah ahli gereja dan paderi-paderi.

Ibu Pejabat Gerakan Rahsia ini mengingatkan saya kepada Ibu Pejabat James Bond di mana terdapat saintis yang sedang mengkaji dan mengetest gadget baru untuk kegunaan Van Helsing.

Pereka utama gadget ini, Carl yang dilakonkan oleh David Wenham adalah satu karektor yang berlainan sekali dengan lakonannya sebagai Faramir dalam Lord of The Ring. Beliau memberi elemen humor yang lucu tetapi bersahaja dalam filem ini yang pada hemat saya sungguh mencuit hati . (Sebagai Faramir, beliau mencairkan hati.)Hmm…

Misi Van Helsing yang terbaru ialah untuk membunuh Count Drakula (lakonan Richard Roxburgh) sekaligus melindungi keluarga Valerious yang semakin pupus kerana dibunuh oleh Count Drakula dan tiga isterinya yang cantik jelita tetapi berubah menjadi huduh setelah menjadi pontianak. Misteri mengapa keluarga Valerious ini mahu dipupuskan oleh Count Drakula ini saya serahkan kepada pembaca untuk menontonnya sendiri. Ini adalah kerana, seperti kata saya sebelumnya, untuk menambah saspen dan pertanyaan didada.

Maka bermulalah pengembaraan Van Helsing ke Transylvania dan beliau telah mengheret Carl (pereka gadget) sama untuk misi kali ini tanpa alasan yang munasabah. Sepertimana kisah pengembaraan berbentuk aksi ini perlukan seorang heroin, maka wujudlah Anna (lakonan Kate Beckinsale), waris terakhir keluarga Valerious yang berganding bahu dengan Van Helsing untuk membunuh Count Drakula.

Count Drakula pula bukan sahaja mahu membunuh keluarga Valerious, rupa-rupanya mempunyai rancangan untuk menghidupkan anak-anak beliau hasil perkahwinannya dengan tiga isterinya dengan pertolongan Dr. Frankestein. Apabila monster ciptaan Frankestein telah berjaya dihasilkan, Dr. Franskestein telah dibunuh. Makhluk ciptaan Frankestein, sebagai kunci kepada kehidupan anak-anaknya, telah melarikan diri setelah Dr Frankestein dibunuh oleh Count Drakula.

Bermulalah kisah Van Helsing, Anna Valerious, Makhluk ciptaan Frankestein yang memburu dan diburu Count Drakula dan kuncu-kuncunya. Jika saya boleh petik salah satu dialog Van Helsing : "Who’s hunting who?"

Secara peribadi, filem ini hanyalah sebuah lagi filem Stephen Sommers (Tuan Direktor bagi The Mummy dan Mummy Returns) yang lebih menumpukan filemnya kepada elemen aksi, diselang –selikan dengan humor ringan, dan yang paling penting, menyeronokkan dan padat dengan aksi. Ia tidak menyentuh sedikitpun emosi, tidak ketahap nangis tersedu-sedan sebagaimana tengok citer Hindustan. Saya rasakan, watak Count Drakula pun boleh digantikan oleh Keanu Reeves kerana kurang bercakap, lebih aksi dan aksi itu pula lebih kepada menggunakan teknik CGI atau Grafik Komputer. Boleh dikatakan 60-70% cerita ini dibantu oleh teknik CGI yang tak boleh dielakkan kerana watak makhluk-makhluk jelmaan tersebut.

Babak menceritakan perihal bermulanya hidup Frankestein’s monster digarap dengan style filem lama, sungguh menjadi. Dan dari segi monster pontianak, dan serigala jadian, saya kira cukup sesuai dengan gambaran yang biasa ditonjolkan oleh filem lain sebelum ini. Apa yang menarik bagi saya ialah bagaimana makhluk pontianak itu tangkas terbang ke udara dan transformasi kepada bentuk manusia dibuat dengan kemas dan berkesan. Begitu juga dengan transformasi serigala jadian yang saya kira berlainan daripada yang pernah ditampilkan sebelum ini .

Jika anda mengharapkan ini adalah 'horror film' anda silap, ianya hanyalah sebuah lagi filem aksi yang sama kelasnya dengan "League of Extraordinary Gentlemen". Walaubagaimanapun, saya agak kecewa dengan ending yang saya kira amat cheesy dan melodramatic, (Paling menghampehkan, siap ada posing yang biasa kita nampak dalam cover buku cerita cinta oleh Judith McNaught, Nora Roberts dan yang sewaktu dengannya) Anda akan faham jika anda menonton cerita ini. Apapun, kekecewaan ending itu dapat saya lupakan jika saya mengingati babak-babak penuh aksi dan mencemaskan yang dipaparkan sebelumnya. (Perasaan yang sama bagi saya juga untuk filem Lord Of the Ring, Return of The King)

Filem ini, yang "kurang cakap, lebih eksen" seolah mencorak kepada pattern filem aksi sekarang yang cuba menjadikannya sesuai untuk diadaptasikan kepada permainan video. Secara keseluruhannya, filem ini saya rasakan lebih bagus daripada LXG dan saya masih mencari game PS2 Van Helsing yang dikatakan sudah berada dipasaran.

(Elya memberikan 3/5 bintang untuk Van Helsing)

10 May 2004

Ulasan Filem : Man On Fire (2004)

... Lelaki dalam AmarahOleh Mahhass

Difahamkan, satu penculikan kanak-kanak berlaku setiap 60 minit di Amerika Latin. Hanya 30% kes dapat diselesaikan, manakala 70% lagi, mangsa akan berakhir dengan kehilangan atau kematian. Persoalannya, bagaimana harus diselesaikan, jika pihak polis sendiri terbabit dalam penculikan tersebut?

Jadi, sekali lagi, akan ada hero yang membanteras jenayah ini. Kali ini, watak hero itu didukung dengan cemerlang oleh Denzel Washington sebagai Creasy, seorang bekas polis alkoholik yang sering dilanda trauma kisah-kisah lampaunya.

Man Of Fire, sebuah kisah bermotifkan dendam yang cukup lazim dalam produksi Hollywood. Filem ini serentak dikeluarkan dengan Kill Bill Vol. 2 dan The Punisher. Jadi, sudah tentu filem ini saya kira kurang mendapat tumpuan walaupun dipengaruhi nama Denzel Washington sendiri.

Filem ini memakan masa hampir 2 jam ½ (itupun tidak termasuk end-credits). Saya kira ia satu durasi yang agak tidak bersesuaian bagi genrenya. Maka, untuk menceritakan filem ini, saya bahagikan ia pada dua bahagian.

Untuk seawal jam pertamanya, filem ini bergerak mendatar. Pengarahnya, Tony Scott hanya menumpukan perkembangan watak-watak dalam plotnya. Watak Creasy yang alkoholik tetapi tenang, berganding dengan Pita (lakonan comel tetapi serius, Dakota Fanning – masih ingat Uptown Girls?).

Oleh kerana masalah penculikan seperti yang saya sebutkan tadi, maka Creasy diambil berkerja sebagai bodyguard Pita, anak hartawan Samuel (lakonan penyanyi yang terkenal dengan lagu I Want To Spend My Lifetime Loving You - Marc Anthony) di El Paso berdekatan sempadan Mexico/Texas.

Hubungan kasih sayang antara Pita dan Creasy dibentuk dengan baik untuk bahagian awal filem ini, dan ia amat penting bagi menjana emosi penontonnya kerana malangnya Pita berjaya diculik juga malah hero kita ditembak berdas-das seolah-olah filem ini sudahpun berakhir.

Bagaimanapun, tanpa pulih sepenuhnya dari kecederaan, Creasy bangkit untuk membalas dendam kerana Pita dipercayai telah mati dibunuh akibat tindakan polis yang membabi-buta dalam operasi menyelamatkan si kecil tersebut.

Teknik kamera ala MTV seperti kita lihat dalam filem 21 Grams dan juga City of God, ditambah lagi dengan pop-up 'subtitle' dari dialog-dialognya, Tony Scott saya kira berjaya memberi paparan hebat, khususnya ketika misi balas dendam Creasy yang begitu sadis sekali. --- Masih ingat Charles Bronson dalam Death Wish? ---

Maka, apabila filem ini masuk jam keduanya, paparan keganasan mula menyelubungi filem ini. Jadi, ia baru 'kena' dengan judulnya - Man On Fire atau Amarah Seorang Lelaki.

..Dakota sebagai Pita Satu persatu penjenayah yang terlibat dalam penculikan Pita diamuk, diseksa dan akhirnya dibunuh (sudah tentu istilah 'seksa' itu merujuk 'dengan tanpa belas kasihan') – sehingga adakalanya ingin saja saya bangun dan bersorak melihat aksi-aksi 'balas dendam' itu kerana hati saya begitu puas sekali!

Paling ketara, ialah sewaktu Creasy mendapatkan maklumat dari konconya, tentang dalang utama yang bertanggungjawab ke atas pembunuhan Pita – jari konconya itu (seorang polis yang telah dirasuah) dipotong satu persatu dan akhirnya BANG! – ditembak ke kepala (saya dah pun menganggaknya).

Filem-filem Hollywood sememangnya berkonsep propaganda Amerika. Bagaimanapun, saya tidak lihat Man On Fire mempunyai propaganda sedemikian (walaupun watak Creasy merupakan bekas 'CIA' ataupun bekas 'pejuang anti-terrorism'). Ia agak berbeza dengan filem A Man Apart kerana Vin Diesel sememangnya cuba memberi 'imej baik' kerajaan amerika dalam filem itu.

Sememangnya saya menyukai filem ini kerana kombinasi hubungan ke'bapa'an (walaupun wataknya hanyalah bodyguard) sehingga menerbitkan emosi dan mencetusnya amarah yang memuncak. Hasilnya, kita akan lihat pengkontrasan watak Creasy sewaktu sebelum dan selepas kehilangan Pita.

Maka tidak hairanlah kenapa watak ini diberikan kepada Denzel Washington kerana penghayatan penuh dramatiknya itu, meninggalkan kesan di akhir babak filem ini.

Selepas kegagalan filem Out of Time, Man on Fire saya kira mungkin mengangkat kembali nama Denzel Washington di persada Hollywood.

Saya hadiahkan 3½/5 bintang untuk keseluruhan Man On Fire termasuk amukan Denzel Washington serta kecomelan/kepetahan Dakota Fanning.

Judul : Man On Fire
Sutradara : Tony Scott
Lakon layar : Brian Helgeland & A.J. Quinnell
Pendukung utama : Denzel Washington, Dakota Fanning, Christopher Walken, Marc Anthony, Radha Mitchell
Durasi : 2 jam 26 minit
Klasifikasi : "R" (US)
Tarikh keluaran : 23hb April 2004
Distributor : 20th Century Fox


SKRIN Rating : B+

07 May 2004

Ulasan Filem : The Dreamers (2004)

Oleh Mahhass

Ada tiga perkara getir yang membentuk filem ini, iaitu seks, politik dan sinema. Tiga perkara ini merupakan asas yang membentuk keseluruhan plot filem The Dreamers arahan sutradara veteran Italy, Bernardo Bertolucci. Lakon layarnya ditulis oleh Gilbert Adair yang diinspirasi dari novelnya yang berjudul "The Holy Innocents".

Ia menceritakan tentang tiga watak, iaitu Matthew (lakonan Michael Pitt) dan pasangan kembar yang berlainan jantina iaitu Isabelle (Eva Green) dan Theo (Louis Garrel). Filem ini berlatarbelakangkan kota Paris sekitar tahun 1968, iaitu sewaktu tercetusnya rusuhan besar dalam lipatan sejarah Perancis ketika itu. Ia diolah dalam bentuk penceritaan semula atau voice-over narration oleh Matthew sendiri.

Matthew, (mengingatkan saya kepada Leornado DiCaprio berikutan keseirasan wajahnya) seorang pelajar berbangsa amerika yang begitu fanatik terhadap filem, telah bertemu Isabelle sewaktu tunjuk perasaan di perkarangan Cinematheque Francaise. Pertemuan yang tidak disengajakan itu merupakan titik-tolak filem ini. Seterusnya, Isabelle memperkenalkan Theo, iaitu kembarnya kepada Matthew. Ketika itu, Matthew langsung tidak mengetahui yang mereka berdua adalah pasangan kembar.

Matthew kemudian dijemput untuk menghadiri makan malam bersama keluarga kembar tersebut. Di sini, kita akan faham bahawa mereka terdiri dari keluarga seni. Si ayah merupakan seorang penulis terkenal. Manakala pasangan kembar 'aneh' tersebut merupakan 'penggila' filem (bukan setakat peminat lagi) sehingga hampir setiap skrip filem dihafal mereka.

Saya katakan 'aneh' kerana hubungan songsang atau 'sumbang mahram' di antara kedua-duanya telah terjalin sejak mereka kecil lagi. Matthew pula 'terperangkap' dalam hubungan tersebut dan kini menjadikan atau melengkapkan hubungan 'trio'. Ini berlanjutan setelah Matthew berpindah untuk tinggal bersama pasangan kembar tersebut. Namun, saya tidak faham kenapa Matthew 'terlalu disukai' pasangan ini.

Di sini, hubungan 'cinta' terjalin antara ketiga-tiga mereka walaupun kontradiksi Matthew agak ketara tetapi ia tetap berlangsung secara normaliti walaupun dalam kejanggalan. Hubungan paradoksi ini amat penting untuk filem ini bagi penulisnya mengutarakan mesej dan tema realisme duniawi era 60an, khususnya di kota Paris, walaupun elemen seksual erotik serta 'kebogelan' yang ditayangkan agak mengejutkan saya. Saya belum pernah menonton sebuah filem yang membentangkan paparan seksual ‘seberani’ ini. Paparannya lebih ketara dari filem Irreversible lakonan ranjang Monica Belluci.

Adegan yang agak mengejutkan saya ialah sewaktu Theo 'didenda' Isabelle kerana tidak dapat mengingati tajuk filem melalui sebuah adegan yang dilakonkannya. Sebagai hukuman, Theo mesti melakukan masturbasi di depannya dan Matthew (dan Theo melakukannya tanpa kedengaran sebarang bantahan). Apa yang bertambah pelik lagi, ialah sewaktu giliran Isabelle menerima hukuman (juga kerana lupa tajuk filem!). Beliau dihukum supaya melakukan persetubuhan dengan Matthew dengan disaksikannya di ruang dapur (dan Isabelle merelakannya) – adegan ini melengkapkan lagi sebuah realisme dalam sebuah kekotoran.

Ketiga-tiga watak ini memberikan lakonan yang hebat bagi menghasilkan kesan keseluruhan filem ini. Berbekalkan begitu banyak falsafah-falsafah dalam dialognya, filem ini bergantung kepada moraliti watak-wataknya yang mencetuskan ketegangan konflik sebuah hubungan akibat dari kealpaan keluarga.

Saya bukan bertujuan untuk 'mengangkat' filem ini oleh kerana paparan seksualnya, tetapi yang nyata kerana filem ini cuba mengenengahkan kisah sebenar golongan fanatik filem dengan berkesan sekali (walaupun keseluruhan filem-filem klasik yang diselitkan tidak satupun pernah saya tonton).

Dan apa yang lebih penting, ia mendedahkan sebuah kehidupan misteri tetapi penuh realiti yang agak jarang kedengaran oleh kita semua, sekurang-kurangnya memberi peluang untuk kita menginterpretasi.

Judul asal : Les Innocents (Perancis)
Sutradara : Bernardo Bertolucci
Lakon layar : Gilbert Adair (inspirasi novel "The Holy Innocents")
Genre : Drama
Barisan Pelakon : Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel, Anna Chancellor, Robin Renucci
Tahun keluaran : 2003 (Perancis), 2004, Feb 6 (tayangan seluruh dunia)
Bahasa : Inggeris/Perancis
Durasi filem : 2 jam 10 minit
Distributor : Fox Searchlight


Rating : A- (4/5)

05 May 2004

Ulasan Filem : Zatoichi (2004)

Oleh Mahhass

"Buta Mata Celik Hati"

Sebenarnya saya bukanlah seorang yang terlalu 'memilih' untuk menonton filem. Genre apa sekalipun saya masih boleh menonton dan menghayatinya asalkan filem itu yang getir-getir. Maksud saya, kalau keganasan yang ditonjolkan, tidaklah perlu keganasan atau 'gore' yang terlalu ekstrem (tampak bodoh), cukup sekadar kita merasakan kehebatannya beserta deruan adrenalin.

Begitu juga genre romantik/muzikal/cinta, tidak perlu menangis meraung-raung, kerana bagi saya, jika jiwa sudah tersentuh atau mengalir setitis dua air mata pun sudah memadai. Jika seram, juga tidak perlu terlalu berusaha untuk meluruhkan jantung dalam apa jua suasana panik, cukup sekadar kita terpelanting dari tempat duduk pun sudah memadai!

Sama juga keadaannya dengan komedi, tetapi tidak perlu terlalu slapstikal hingga memaksa kita ketawa terbahak-bahak, kerana komedi sinikal dan komedi gelap lebih menggeletek hati.

Filem-filem yang menimbulkan kebingungan dan juga mengundang seribu persoalan juga menarik minat saya tetapi biar ada tema dan falsafahnya, bukan sekadar lesu tanpa ada semangat keghairahan dalam naratifnya. Jika tidak, hati saya saya akan mengatakan tidur adalah lebih baik dari menonton. (Saya biasa menonton di tengah-tengah malam)

Maka, Zatoichi saya fikir ada mengandungi beberapa elemen yang saya sebutkan di atas. Zatoichi asalnya merupakan sebuah 'cult' 60an yang diberi nafas baru oleh Takeshi Kitano berdasarkan novelis Kan Shimozawa. Ia juga merupakan versi TV dari awal 60an sehingga akhir 80an. Banyak juga versi Zatoichi difilemkan sebelum ini namun saya hanya berpeluang untuk menonton versi ini (2004).

Zatoichi merupakan filem yang sarat dengan tema melalui naratif yang membentuk struktur teatrikal yang berteraskan jiwa. Kisah seorang pahlawan buta yang begitu memikat hati saya. Ia bukan sekadar filem aksi kosong, tetapi mengungkap budaya seni samurai jepun. Dilakonkan dengan penuh ciri-ciri kepahlawan samurai oleh pengarah, penulis lakon layar (adaptasi) nya sendiri iaitu Takeshi Kitano. Maka, penghayatan watak Zatoichi lebih berkesan, ditambah dengan elemen komedi seperti yang saya katakan tadi – menggeletek hati.

Watak Zatoichi sememangnya 'cool'. Berpotongan rambut pendek berwarna perang, dengan mata tertutup rapat seolah-olah boleh ‘celik’ pada bila-bila masa. Karakternya begitu tenang bersama pedangnya yang sentiasa tersembunyi di sebalik sarung buluh merahnya. Paparan koreografi lawan pedangnya begitu menyerlahkan lagi perwatakannya yang begitu mengujakan.

Teknik CGI (darah berpancut-pancutan di sana sini hasil dari libasan pedang) sememangnya menjadi satu teknik lazim dalam genre sebegini seperti mana saya kita dihiburkan dalam filem-filem Tarantino. Maka ia agak 'hidup' walaupun kadang-kadang menampakkan ketidakseriusan (komedi), namun pada dasarnya, protagonis tua ini berjaya memberikan nyawa untuk filem ini.

Watak-watak dalam Zatoichi didukung hebat bagi menggerakkan plot filem ini. Kita diperkenalkan dengan watak Hattori (lakonan Tadanobu Asano), samurai muda yang terpaksa mencari wang bagi mengubati isterinya yang sedang sakit, sebelum diupah Ginzo (lakonan Ittoku Kishibe) sebagai pengawal peribadi bersama watak-watak gengsternya mengganas dalam filem ini.

Seterusnya, watak dua wanita 'geisha', yang berusaha untuk membalas dendam terhadap kumpulan Ginzo tersebut. Struktur imbasan (diselang-selikan) sewaktu beliau sedang menari hingga ke dewasa begitu penuh bermakna. Keperitan hidup kedua-duanya walaupun tampak kejam pada mulanya akhirnya terjawab. Lantaran adegan amuk Zatoichi di meja judi dan sewaktu menyelamatkan dua wanita ini begitu hebat sekali divisualisasikan.

Yang menarik lagi tentang filem ini ialah latar belakang muziknya yang membentuk serta membangkitkan suasana. Paling mengejutkan, ialah tap-dance di saat sebelum tirai filem ini berlabuh. Amat menarik sekali sehingga saya tersenyum sendirian dengan koreografi tarian yang begitu memukau, seperti kata fadz - ala "Riverdance". Tarian tersebut seolah-olah gambaran keriangan manusiawi setelah segala bentuk kejahatan terhapus dek samurai buta yang 'cool' itu. Tarian penutup ini juga seperti megimbangi atau meneutralisasikan segala bentuk paparan keganasan dalam babak awal Zatoichi dan saya pasti terbitnya kepuasan menonton filem ini di sini.

Saya sarankan anda untuk menonton sebuah filem aksi/drama/musikal/komedi hebat ini.

Judul lain : The Blind Swordsman: Zatoichi
Sutradara & lakonlayar : Takeshi Kitano
Genre : Aksi/Drama/Komedi/Musikal
Barisan Pelakon : Takeshi Kitano, Tadanobu Asano, Yui Natsukawa, Michiyo Ookusu, Gadarukanaru Taka
Durasi : 1 jam 42 minit
Tahun keluaran : 10hb April 2004 (limited)
Distributor : Miramax Films


Rating : A- (4/5)

Ulasan terdahulu Zatoichi oleh Mr. Fadzz

01 May 2004

Ulasan Filem : Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1999)

Lock, Stock and Two Smoking BarrelsOleh Mahhass

Saya percaya, oleh kerana terlalu banyak sekatan terhadap sesetengah filem, maka sedikit sebanyak telah memberi satu kongkongan besar kepada majoriti peminat filem tempatan. Kadang-kadang saya terfikir apalah gunanya klasifikasi 18 tahun ke atas jika sekatan atau penapisan terlalu giat diperlakukan oleh pihak berkuasa sedangkan inilah sebenarnya faktor (walau bukan yang utama) yang mendorong pasaran VCD/DVD gelap beroperasi sekitar Malaysia. Jelas sekali minda rakyat Malaysia (18 tahun 'ke atas' tetapi 'dikebawahkan') bukanlah terlalu sempit untuk menilai segala bentuk keganasan, tahyul, dongeng atau mistik dalam sesebuah filem.

Bukankah filem hanya sekadar apresiasi? Kita bukan terlalu ekstrem untuk menuruti segala macam bentuk falsafah yang diperjuangkan dalam sesuatu filem itu. Pastinya, filem hanyalah variasi hiburan. Maka, apa salahnya jika kita mempelbagaikan bentuk hiburan itu dalam suatu konteks filem?

Lock, Stock and Two Smoking Barrels adalah satu dari puluhan (atau mungkin ratusan) filem yang tidak berjaya melepasi 'sekatan' tersebut. Filem ini sudah agak lama dikeluarkan iaitu sekitar tahun 1999, dan hanya baru-baru ini saya sempat menontonnya (terima kasih sekali lagi untuk saudara P kita!)

Filem keluaran UK yang bertemakan jenayah, keganasan, dadah dan gangsterisme ini saya kategorikan sebagai sebuah filem yang 'serius' tetapi penuh kejenakaan (atau boleh juga dikatakan 'komedi dalam keseriusan').

Ia membariskan pelakon seperti Nick Moran (Eddy) Jason Flemyng (Tom), Jason Statham (Bacon), Dexter Fletcher (Soap), Vinnie Jones (Big Chris), Sting (JD), P.H. Moriarty (Harry) dan Vas Blackwood (Rory Breaker).

Struktur plot filem ini agak rumit berikutan watak-wataknya yang mengelirukan saya. Saya hampir ingin menontonnya sekali lagi. Tetapi biarlah saya ceritakan serba sedikit al-kisahnya. Ia menampilkan empat sekawan yang mungkin saya boleh kategorikan 'hero' walaupun berwatak kelabu, iaitu Eddy, Bacon, Tom dan Soap.

Eddy, seorang kaki judi yang juga anak kepada pemilik bar, telah mengalami kekalahan sebanyak £500, 000. Beliau diberi tempoh selama satu minggu oleh Harry (pemilik 'sex shop') untuk menyelesaikan hutang judinya. Beliau juga diugut, jika kelewatan, akan kehilangan satu demi satu jarinya mengikut bilangan hari.

Maka, keempat-empat sekawan mula mencari jalan untuk melangsaikan hutang Eddy terhadap Harry (kebetulan Harry sememangnya menaruh dendam terhadap JD, iaitu ayah kepada Eddy).

Dalam pada itu, jiran Eddy merupakan sekumpulan penjenayah yang merancang untuk merompak seorang pengedar dadah kaya. Maka, keempat sekawan itu mula merancang untuk merompak penjenayah tersebut selepas rompakan itu dilakukan. Jadi, di sinilah 'kenakalan' filem ini bermula.

Apa yang paling menarik bagi saya ialah teknik fotografinya yang diselang-selikan 'freeze-slomo-speed' iaitu sewaktu adegan Bacon dan Tom dikejar polis (pada awal babak filem) kerana menjual barangan curi secara lelong di kaki lima.

Lock Stock saya kira bukan sebuah filem yang sengaja dikomedikan. Filem ini nyata serius dengan penampilan tema 'British Gangster' serta beberapa adegan getir dari segi gore, violence dan juga dialognya. Ia begitu sesuai dengan berlatar belakangkan rentak muzik 70an dari James Brown, dan kadang-kadang diselitkan muzik 'ska' yang begitu ketara dengan konsepnya.

Lock Stock tidak menampilkan lakonan-lakonan yang 'bermoral', maka ia dilihat agak 'sempurna' dalam genrenya. Ini menjadikan watak-wataknya 'bernyawa' dalam suasana brutalisme.

Filem yang diarahkan Guy Ritchie ini telahpun mendapat pengiktirafan di beberapa festival awards sekitar tahun 1998-2000.

Sutradara & lakonlayar : Guy Ritchie
Genre : Thriller/Komedi/Jenayah
Barisan Pelakon : Nick Moran, Jason Flemyng, Jason Statham, Dexter Fletcher
Durasi : 1 jam 48 minit
Tahun keluaran : 1998 (UK); 1999 (worldwide)
Distributor : Gramercy Pictures


SKRIN Rating : B+ (3.5/5)

GEGARAN AKADEMI FANTASIA 2: DAH SEDIA?




Oleh Malique

Gegaran AF kembali bergegar. Nadi Afundi mula berdenyut kencang menanti siapakah 12 pelajar baru yang akan dipamerkan di kaca TV Astro Ria. Fenomena yang sudah semusim meninggalkan bait memori penuh 'sadis' kini bakal memulakan bahangnya.

Pada 28 April, Rabu lalu, satu sidang akhbar telah diadakan di Hotel Palace Of Golden Horses untuk menjawab persoalan terbuku ini. Kini persoalan tersimpul rapi terungkai sudah:

PENGACARA : AZNIL HJ NAWAWI

Beliau menerima tawaran daripada astro pada 24 April (Sabtu) dengan rasa terharu. Malique tidak terkejut dengan pengumuman 'Kerusi Panas' itu kerana Aznil sememangnya layak. Walaupun khabar angin taufan kencang melanda mengatakan kononnya 'Pak Nil' akan digantikan dengan pengacara yang lain seperti Najib Ali, Raja Azura, Afdlin Shauki dan sebagainya, namun hakikatnya sukar untuk mencari pengacara berkaliber yang pandai menonjolkan emosi spontan seperti Aznil.

Kredibiliti karier yang dilihat pada Aznil ialah beliau pandai membuat kita sebak, kita sedih, haru, sayu, pilu, lalu digeletek pula dengan lawak spontannya menukar wajah rupa kembali gembira dan berdekah-dekah ketawa sampai pecah perut. Saya perhatikan, kewibawaan sebegitulah yang perlu diadun dengan sempurna dalam rancangan realiti TV yang kini rancak dikelolakan olah TV yang lain. (Maka timbul Audition-NTV7 dan Malaysian Idol-8TV.)

Satu pemilihan tepat di lensa saya. Aznil yang masih bugar dengan merangkul Anugerah Pengacara TV Lelaki Popular di ABP-BH 2003 baru-baru ini pastinya menjanjikan pengacaraan yang lebih jitu berbanding persembahan beliau pada musim yang lalu. Itu janji beliau ketika berucap di sidang akhbar dimana kata beliau:

“Sebenarnya saya agak iri hati apabila sebelum ini nama calon lain disebut-sebut. Saya yang memulakan, apa salahnya saya kembali lagi memperbaiki kekurangan terdahulu. Saya menanti penuh debaran dan hanya beberapa hari lalu Astro menyerahkan kontrak,”

Diharapkan, sesayu dan sebaknya perasaan Aznil saat itu, sesayu itu juga kita menanti kekuatan yang bakal diperah untuk mengendalikan AF 2 ini. Syabas, Aznil kerana masih berada didalam carta! Yang penting, duit masyuuukkkk!

Ketika diumumkan di press conference, satu gimik yang bagus dibuat bagi mengimbau tradisi dimana menyaksikan pengacara sensasi itu masuk ke dewan sambil menarik beg besar seperti mana pelajar yang terkeluar dulu.

PENGETUA: RAMLI MS

Orang yang paling senang mendengar pengumuman ini ialah para wartawan dan jurugambar kerana mereka secara tidak langsung dapat mengambil foto Ramli MS tanpa kebenaran beliau. Selama ini, Ramli MS selalu menolak untuk bergambar. Tidak tahu pula kenapa.
Kemungkinan keputusan ini mengejutkan semua pihak. Masih teringat lagi komentar 'laser+nuklear' Ramli MS tatkala mengemudi pasukan komentar di Konsert Kemuncak AF musim pertama yang menimbulkan kontroversi. Walaupun komennya cuma beberapa patah kata, cukup mencucuk hati mengalahkan 'laser' Simon Cowell-American Idol lagaknya. Berbisa dan bernanah dalam hati sehingga menjangkiti emosi penonton sendiri. Ramai yang membangkang. Sekaligus menjadi pemadam bara pada semangat para peserta akhir AF.

Namun, sekiranya ditilik dengan cermin kewarasan, direnung dengan aqli kebenaran, kehadiran Ramli MS sebagai ketua 'famili' AF kali ini bakal memberi impak yang bukan sekelumit. Pengalaman beliau dalam industri seni muzik bukan secangkir. Malah nama beliau yang banyak melahirkan bintang yang tersohor juga memimpin orkestra dan konsert termasuk menjadi konduktor AIM2004 dua tiga hari lalu tidak boleh dipertikaikan. Semua itu pastinya mengentalkan sistem pembelajaran AF dengan lebih efisien, efektif dan berkesan (tiga perkataan yang sama ertinya).

Semoga wajah serius Ramli MS diterima oleh kita sebagaimana kita menerima ketelusan 'ex-principal', Freddie Fernandez yang kini mengepalai Maestro Talent sebagai Ketua Pegawai Operasi. Sama-samalah kita tunggu apakah perubahan impak Pakcik Ramli.

PENASIHAT PELAJAR: FATIMAH ABU BAKAR

Kehidupan ini serba berkemungkinan. Apa-apa boleh terjadi dalam masa 24 jam. Bertepatan dengan itu, karektor keibuan yang tertanam dalam diri Puan Fatty pastinya menjadi kayu pengukur bagi merawat segala penyakit yang bersarang. Terutamanya kejutan 'culture', pengawalan emosi, kekuatan fizikal dan ketahanan mental menghadapi setiap rintangan sepanjang 'berguru' di AF.

AF sememangnya memerlukan nasihat dari setiap aspek kehidupan pelajar. Pengisian rohaniah (spiritual) mahupun jasmaniah penting sekali. Saya lebih menyarankan keutamaan AF 2 kali ini lebih menekankan aspek kerohanian berganda-ganda kerana masyarakat malaysia terlalu sensitif dengan isu sebagini. Tidak hairanlah dulu, kita banyak disogokkan dengan kritikan masyarakat tentang hal kerohanian didalam AF yang memang mengecewakan. Isu pergaulan bebas (memang bebas pun...)berpelukan, mencium pipi bukan muhrim dan sebagainya perlu diambil kira termasuk etika berpakaian.

Bukan untuk mengambil hati masyarakat Islam, tetapi realitinya kita wajib berpegang kepada hakikat situasi angin sekitar. Budaya adat dan sopan, tatasusila rakyat timur melayu kerana kita bukan berkiblatkan barat 100 peratus. Lagi pun, rancangan yang dicedok dari 'La Academia' dari Mexico ini tidak semestinya cacat sekiranya diolah sedikit dengan acuan budaya timur kita sendiri.

BARISAN TENAGA PENGAJAR KEKAL DAN KEBAL:

1. SITI HAJAR ISMAIL-NADA SUARA
2. LINDA JASMINE-TARIAN DAN KAREOGRAFI
3. ADNAN ABU HASSAN-VOKAL
Khidmat ketiga-tiga mereka yang penuh berpengalaman ini masih diperlukan. Tiada galang gantinya. Semoga mereka bertiga lebih berperanan untuk membina karismatik pelajar, pembakar obor semangat waja disamping memperkayakan lenggok seni nyanyian, kekuatan vokal serta tarian yang lebih agresif seiring revolusi dunia seni. Kejayaan pelajar juga bergantung bagaimana ramuan ini dibancuh untuk menghasilkan resepi yang sedap dihidangkan buat penonton astro nanti. Tentunya pelanggan astro akan bertambah sejuta lagi?

BARISAN TENAGA PENGAJAR EXTRA:

1. FAUZIAH NAWI-SENI PERSEMBAHAN
2. CORRIE LEE-TARIAN DAN KAREOGRAFI
Patutlah mereka banyak kali kita saksikan berada di lokasi ujibakat AF musim kedua ini. Kedua-duanya merupakan pelopor atau sifu dalam bidang masing-masing. Siapa yang tidak kenal dengan Fauziah Nawi yang mengarah berpuluh-puluh teater termasuk juga berlakon dalam drama TV dan filem. Cukup berkarektor dan berkualiti. Beliau tentunya akan mencurahkan segala kudrat ilmu yang ada untuk pelajar AF dengan sehabis maksimum yang mungkin. Moga kesan pada pelajar optimum juga. Bertuah pelajar AF 2 ini kerana mempunyai sifu seperti mereka. Semoga yang terpilih tidak mempersiakan peluang yang ada.

Dahulunya, Corrie pernah hadir menjenguk pelajar AF musim pertama. Harapan dengan gabungan tenaga Jasmine dan Corrie ini bakal kita saksikan gerak tarian 'Menuju Puncak yang lebih dinamik!

PAKAR MOTIVASI: DR ABDULLAH SHER KAWI

Tidak cukup dengan tambahan dua tenaga pengajar, diusung masuk lagi pakar 'penaik tepung' motivasi. Mungkin 3 sebab mengapa Astro memandang pakar motivasi penting:

a. Ramai pelajar lemah semangat kerana tidak dapat membawa lagu yang diberikan sebagai tugasan. Contoh terdekat-Nana mencurah tangisan disaat mendapat lagu 'Halaman Cinta'. Rosma ketika sukar ber'Ting-Ting'. Atie disaat hiba mencari inspirasi untuk lagu 'Save The Best For Last'.

b. Perpisahan dengan keluarga tercinta membuahkan bibit kerinduan. Lantas kekadang 'hilang fokus' terhadap matlamat sebenar. Contoh? Anda berikanlah sendiri....

c. Inferiority Complex (perasaan rendah diri) yang sukar dibendung tatkala terlalu memandang kelemahan diri sebagai penghalang kejayaan. Contoh: Azizi dengan kesan parut diwajahnya. Sahri yang tidak senang dengan fizikalnya sendiri.

Semua permasalahan yang melibatkan tekanan perasaan atau penyakit jiwa ini perlu ditangani dengan positif dengan bantuan pakar 'jiwa-jiwa' ini. Dengan itu, tenaga pengajar yang lain mempunyai lebih masa untuk menumpukan kepada vokal dan persembahan.

PENGKRITIK TETAP: KUDSIA KAHAR

Memang beliau tidak pernah keluar carta! Beliau umpamakan Paula Abdul-American Idol. Kritik dalam memuji seakan sinonim dengan Kudsia. Kritik membina perlu juga. Apa-apa pun, syabas dan selamat mem'buli'....Go, Kudsia Go!

TEMPOH PERTAPAAN PELAJAR: 10 MINGGU

Tempoh dilanjutkan lebih satu minggu berbanding tempoh musim pertama yang memakan masa sembilan minggu. Rasanya tidak cukup sesuai untuk bilangan pelajar seramai 12 orang itu difokuskan karektor dan personaliti mereka dikaca TV.

MINGGU PELAJAR DIKELUARKAN: MINGGU KE-3

Rasa saya, ini bertujuan untuk memudahkan pelajar mengenali serta menyesuaikan diri dengan situasi sebenar di Akademi. Mungkin juga untuk penumpuan yang jitu untuk konsert pertama mereka. Cukup untuk mereka merancang strategi atau memancing afundi supaya mengundi mereka. Perlu diingatkan, undian SMS memang penting dalam AF.

PENEMPATAN: SEBUAH KOLEJ DI KAJANG?

Elok atau tidak lokasi penempatan mereka ditukar, itu saya tidak tahu. Tunggu siaran AF bermula pada 29 Mei.

LOKASI KONSERT: DEWAN SIVIK MPPJ, PETALING JAYA

Bertuah orang PJ kerana dapat menyaksikan kemunculan pelajar AF secara live. Tetapi tidak mengapa, walaupun persepsi berbeda, yang penting kita terhibur.

LOKASI KONSERT AKHIR: STADIUM PUTRA BUKIT JALIL

Wow... mesti seronok. Sekurang-kurangnya peristiwa yang 'sadis' di menara PGRM seperti penganjuran Konsert Kemuncak AF dulu mungkin tidak berulang lagi. Dewan yang dapat memuatkan 10,000 penonton sudah pasti keselesaan dititik beratkan. Moga-moga... tersampai hajat.

FAKTA MENARIK AF MUSIM KEDUA

1. Sebanyak 4,000 peserta yang hadir ujibakat berbanding 1,000 peserta pada AF musim pertama.

2. Cuma 100 peserta ditapis dengan teliti oleh panel mewujudkan 12 orang yang bakal menjadi pelajar seterusnya bakal berkelip sebagaibintang. Pengumuman akan dibuat penghujung Mei 2004.

3. Wujudnya 'Group Yahoo' pastinya akan bertambah sejajar dengan pertambahan kesemua pelajar AF.

4. Sana-sini orang bercakap pasal Akademi Fantasia termasuk di pejabat dan di pejabat guru besar?? (itu kata seorang kawan saya. Ada budak darjah 3 kena tangkap sebab bawa cd konsert AF ke sekolah?Kesian...)

5. Terbitnya ulasan serta komentar daripada pemerhati seni tidak terkecuali anda boleh ikuti semuanya di blogger atau homepage Malique!

Selamat menonton dan mengundi pelajar AF 2.
Semoga terhibur!
p/s: Undilah dengan bijak. Segalanya di tangan ANDA!