18 August 2004

Ulasan Filem : The Village (2004)

The VillageOleh Fadz

"Kampung - Keluar Kempompong"

Masalah yang dihadapi oleh Shyamalan ialah, orang inginkan dia keluarkan filem-filem 'twist ending' berformula 'hitchcock' yang sebenarnya sudah jelas, dia sudah mula bosan dengan gaya itu.

The Village adalah filem Shyamalan tentang jawapannya terhadap Amerika dan dunia tentang apa perasaan mereka terhadap pos 11/9, pos perang Afghanistan dan perang Iraq. Maka filem itu sebenarnya cuba dikupaskan ke arah itu. Mungkin ramai sangat yang masih inginkan elemen 'kepelanan dan tiba-tiba sentuhan mengejutkan' Shyamalan, maka Touchstone menyuruh Shyamalan untuk 'stick with your magic' dan keluarkan sebuah lagi klon The Sixth Sense.

Bukan maknanya The Village tidak bagus. Malah, gerak-gerak getirnya ada (lebih-lebih lagi waktu Bryce Howard sedari si'raksaksa' sedang mengejarnya di tengah hutan) walaupun kita sudah boleh agak 'akhir'nya. Mungkin kerana kita terlalu inginkan 'kejutan' itu dari Shyamalan, kita lupa inti filem ini.

The Village sebenarnya sebuah filem pelbagai lapisan. Pertamanya kita sedar mesej filem ini tentang kebobrokan 'membenci dan saling tidak memahami manusia lain' dalam manusia, yang dipertonjolkan dalam peperangan kita, diskriminasi kita terhadap satu-satu kaum kerana mereka di'space goat' oleh kerajaan. Maka filem ini ingin memberitahu (dengan sentuhan romantisme yang sangat terasa) bahawa hanya dengan CINTA sahaja kita boleh dan masih hidup (dan juganya berpecah dan membunuh..ini dipertonjolkan dalam satu simbol halus Cain & Abel antara Jaquin Pheonix dan Adrien Brody).

Malah Ivy (lakonan sangat baik dan penuh kekuatan pelakon baru Bryce Howard) yang buta, kerana hatinya yang tulus, ingin dan ingin mencapai keinginannya yang murni (semangat heroisme), dia berjaya bertemu dengan 'dunia luar' dan mencapai keinginannya, walaupun dia buta!

Kemudian kita sedar lagi, kampung yang dilukiskan ini amat sama dengan sebuah sistem Utopia yang sama bentuk dalam filem The Mosquito Coast, Logan's Run, The Truman Show (maknanya, ia satu ciptaan institusi tertutup)..tapi dalam filem ini, notanya agak optimistik, mengatakan (walaupun kita sedar, betapa rapuh institusi yang dicipta itu, boleh jatuh pada bila-bila waktu) sistem itu terjaga bila mitos/kepercayaan/pegangan/dogma padanya terjaga dan diperturunkan dengan baik.

Ia adalah pembelajaran Fundemental Agama 101. Dalam setiap agama apa pun, atau sistem kerajaan manapun, ia perlukan 'mitos' untuk berjaya dan berjalan. Malah filem ini sangat 'pandai' apabila si bodoh (simbolisme setial yang 'foolish' dalam dunia ini memang perosak dunia dan takkan hidup lama) yang dibunuh menyebabkan mitos yang dicipta telah dicipta kembali, menyelamatkan komuniti itu dari 'terbongkar'. Malah, dari kejadian itu, berlaku sebuah lagi 'ibadah' (sepertimana Hajar berlari dari Safa ke Marwa, perkara itu jadi syarat dalam menunaikan Haji, atau bagaimana umat Nasrani memakan 'roti' dan 'arak' sebagai badan dan darah Christ, atau bagaimana Kuan Yin seorang puteri dahulunya, kerana keramatannya, dia menjadi dewa yang dipuja oleh orang Cina).

Filem ini juga mempunyai mesej sindiran paling pedas, tentang bagaimana orang melihat realiti hidup. Apakah yang kita lihat dan percaya dan hidup dalam itu satu realiti (seperti Matrix), atau sebenarnya fana? Ini lebih menggetarkan, apabila sindiran 'realiti sebenar dan realiti kabur' disamakan dengan pentadbiran dan pelaksanaan agenda-agenda Bush dalam 'memerangi Terrorisme' yang disampaikan dalam filem Farenheit 9/11.



Filem ini agak lembab dalam pembentukan plotnya. Walaupun aku agak suka budaya 'quaker' yang ditonjolkan dalam filem ini, bahasa yang mereka guna, walaupun sungguh cantik dan kuno (seakan zaman pilgrim Amerika), kadang-kala amat mengambil kesabaran kita.

Kalau kita sedar lagi, filem ini antara filem-filem barisan pos 9/11 yang mengusik tema itu yang tidak begitu berjaya dengan penonton Amerika (kecuali Farenheit 9/11 dan Elephant)- The Babarian Invasion, The Day After Tommorow, Mean Girls. Ada sesuatu yang amat realiti dalam pertontonan rakyat Amerika, bahawa sesuatu yang mengibarkan patriotisme, khayalan dan kejayaan melawan 'kuasa asing yang tidak kita kenal dan benci' lebih mendapat tempat dan hati (seperti Lord of The Rings, Spiderman) dari filem-filem yang cuba mengutarakan kebenaran realiti pos 9/11.

Mungkin sebuah filem yang aku pernah tontoni, The Wicker Man sebenarnya lebih berjaya dan lebih menakutkan dari The Village. Sama seperti filem ini, ia menonjolkan satu sub-budaya di negara UK dan bagaimana 'cerdik'nya komuniti itu, dalam pemahaman mereka dalam agama mereka untuk mengembalikan 'kerosakan' dalam sistem mereka dalam mengorbankan seorang Nasrani Suci dari Tanah Besar. Dalam filem itu, realiti dan penipuan makin samar dan menjadi..

No comments: