23 August 2004

Tinto Brass, Bertolucci, Seks dan Sinema

Oleh Mahhass

Saya percaya bahawa pembaca blog ini semuanya sudah matang-matang belaka dan majoritinya berada di dalam lingkungan 20an ke atas semuanya. Oleh sebab itu, saya agak 'berani' untuk mengulas atau memaparkan penulisan tentang filem-filem seksual, horror, ganas dan sebagainya. Bagaimanapun, jika anda berasa 'kurang selesa' untuk terus melayari laman ini, terpulang sepenuhnya pada anda kerana filem-filem yang akan saya paparkan berikutnya lebih menjurus tentang seks yang barangkali boleh 'mengganggu'.

Tinto BrassSepanjang minggu lepas, (entah kenapa) saya asyik memborong beberapa keping DVD filem-filem seksual/erotik keluaran pengarah Tinto Brass sebagai koleksi. Nama Tinto Brass mungkin terlalu asing bagi kita namun jika saya sebutkan judul Caligula, barangkali ramai yang sudah tonton atau 'tahu' akan kewujudan filem tersebut. Sebenarnya, begitu banyak sekali filem keluaran Tinto Brass sejak awal 60an sehinggalah ke abad ini. Beliau adalah seorang penulis/pengarah/penerbit berbangsa Itali yang sudahpun menjangkau usia 71 tahun tetapi masih aktif membikin filem sehingga kini.

Filem pertama arahannya yang saya tonton sudah tentulah Caligula (1979)– yang katanya filem epik kontroversi yang sehingga kini masih lagi dianggap kontroversi. Filem ini diklasifikasikan X di USA oleh sebab mengandungi paparan lucah (mungkin apabila saya kategorikan "lucah" agak kurang 'kena', jadi saya gunakan "sexual explicit" berikutan terlalu kerap sekali kamera memfokuskan "genital").

Tinto Brass tidak mahu mengkreditkan namanya sebagai pengarah dalam filem ini, barangkali atas sebab-sebab kontroversi, walaupun sebelum itu, beliau pernah mengarah filem Nazi berjudul Salon Kitty (1976) yang juga bertemakan seks (softcore), cinta, fasisme, perang serta keganasan. Namun paparan keganasannya tidaklah segetir yang ditonjolkan Pasolini dalam Salo : 120 days of Sodom. Ironisnya, filem ini serentak dikeluarkan di tahun yang sama walaupun Salo terlebih dahulu siap pembikinannya. Dan oleh sebab garapan Pasolini lebih mencetuskan kemarahan dan ancaman dunia sehinggalah Pasolini sendiri dibunuh, maka Salo dipasarkan juga pada tahun 1976 selepas kematiannya (itupun diterhadkan tayangannya di negara Perancis dan Itali sahaja waktu itu kemudian ia diharamkan semula). Ini memberi ruang yang lebih selesa untuk Tinto Brass memasarkan Salon Kitty ke serata dunia.

Baca ulasan filem Salo : 120 Days of Sodom

Sedikit fakta menarik tentang Salo : Tahukah anda bahawa DVD Salo sehingga kini merupakan DVD paling dikehendaki diseluruh dunia sehingga ada yang sanggup menghabiskan lebih USD1000 semata-mata untuk memilikinya. Jadi anda tidak perlu risau jika anda TIDAK memilikinya kerana sememangnya ia sangat susah untuk didapati. Saya antara yang bertuah yang sudah menontonnya dan untuk itu, sekali lagi saya harus ucapkan terima kasih buat sahabat saya Fadz.

DVD Caligula dan Salon Kitty agak senang dijumpai (bersepah-sepahan) di pasaran gelap (lanun). Bagi yang belum menonton dan berkeinginan mencarinya (ha ha ber'alasan'kan "koleksi"), sebut sahaja judulnya pasti taukey DVD itu akan tahu. Tidak perlu susah-susah.

Dari tema epik, Tinto Brass beralih sedikit demi sedikit ke arah komedi seksual yang lebih 'soft' dan lebih 'mesra' seawal dekad 80an. Boleh dikatakan inilah 'cubaan sebenar' Tinto Brass membawa seks ke sinema antarabangsa. Seperti juga Bigas Luna, pengarah Sepanyol yang juga seangkatan dengan beliau dalam memperjuangkan erotika ke layar antarabangsa. (filem Bigas Luna yang sempat saya tonton hanyalah The Ages of Lulu). Kedua-dua 'cult directors' ini sememangnya banyak memberi pengaruh yang besar ke atas dunia perfileman seks/erotika khususnya di eropah dan seringkali menjadi idola pengarah-pengarah baru masakini.

Baca ulasan filem The Ages of Lulu

Berbalik kepada Tinto Brass, filem pertamanya di dekad tersebut berjudul The Action (1980). Filem ini dikeluarkan sejurus selepas Caligula diterbitkan oleh Bob Guccione (dengar khabarnya, berlaku sedikit perselisihan di antara kedua-duanya sehingga membuatkan Brass tidak mahu meletakkan namanya sebagai pengarah Caligula). Untuk filem ini, Brass mula menyuntik elemen surreal atau halusinasi seks ke dalam filemnya. Maka disinilah mula menampakkan 'cult' sebenar Brass yang sering menjadikan watak-watak dalam filemnya berimaginasikan seks.

Filem L' Uomo che guarda (1994) (atau judul The Voyuer pada DVD) juga merupakan contoh terbaik – Kisah suami yang 'gila talak' walaupun tahu isterinya curang dengan menjalinkan hubungan dengan bapa mertuanya. Begitu juga dengan filem Trasgredire (2000) (atau berjudul The Cheeky), iaitu kisah seorang kekasih yang terlalu cemburukan teman wanita sehingga seringkali berimaginasikan teman wanitanya menjalinkan hubungan seks dengan lelaki lain. Brass sememangnya suka menjenakakan seks tetapi segala skripnya digarap dalam penuh keseriusan. Bermakna, ada tema yang cukup "gelap" disebalik jenaka serta elemen lucu dalam filem-filemnya. Kebanyakannya berkisarkan tentang kecurangan. Namun apa yang dapat saya lihat, semakin hari semakin hilang 'bisa' Brass khususnya dalam paparan horror atau sadistik atau 'violence' grafik sejak Salon Kitty dan Caligula. Ini membuatkan filemnya semakin kosong dan seolah-olah bertumpukan seks semata-mata. Adakah kerana beliau sudah bosan atau benci dengan keganasan? Seperti juga Irama dan Lagu, bukankah Sex & Horror juga adalah gandingan yang tidak bisa dipisahkan?

Dalam pada mencari-cari DVD filem-filem horror (err.. dan Sex) klasik, saya terjumpa Lucio Fulci's Zombie 2 aka Zombie Flesh-Eaters – salah satu filem 'cult' zombie yang sememangnya sudah dicari berkurun lamanya. Terus saya sambar untuk dijadikan koleksi). Dalam masa yang sama juga, terjumpalah pula dengan Bertolucci's Last Tango In ParisUncut/Uncensored Version. (Seperti yang saya katakan : Sex & Horror mana boleh dipisahkan!). Maka Dari Tinto Brass saya beralih pula ke Bernardo Bertolucci... (Fulci's Zombie 2 akan saya ulas kemudian).

Last Tango In Paris (1972)

Tentu ramai yang masih ingat dengan filem kontroversi (Last Tango In Paris) ini. Filem yang telah menyebabkan Bertolucci, Alberto Grimaldi, Marlon Brando dan Maria Shneider dihadapkan ke mahkamah akibat dituduh dibawah akta "ultalitarian pornography" (saya sendiripun kurang pasti apa yang dimaksudkan dengan "ultalitarian" tersebut). Bagaimanapun, kesemuanya dibebaskan tidak lama kemudian, dan hasilnya, Bertolucci telah hilang hak untuk mengundi untuk tempoh waktu yang pendek.

Apa yang boleh saya katakan ialah filem Last Tango In Paris merupakan filem sub-genre erotik terbaik pernah dihasilkan (barangkali juga yang terbaik pernah saya tonton). Ia mengisahkan Paul (lakonan paling 'memukau' Marlon Brando) yang baru sahaja kehilangan isterinya yang membunuh diri. Beliau bertemu Jeanne (lakonan penuh sensual tetapi jujur Maria Shneider). Watak melankolik Paul begitu cemerlang, paling ketara sewaktu dialognya dihadapan mayat isterinya. Saya hampir menangis tatkala babak ini. Ia sangat-sangat berkesan sekali.

Mungkin ramai yang 'membenci' filem ini oleh kerana paparan ranjangnya yang keterlaluan, yang membuatkan mereka lupa intipati filem ini. Tetapi sebenarnya filem ini sangat cantik, jujur dan tidak terlalu bermelodrama. Kisah pertemuan dua insan yang biasa tetapi melalui proses yang unik. Kisah Paul yang tidak mahu mengenali siapa dan apa latarbelakang perempuan yang dijumpai itu sehinggakan nama Jeanne pun beliau enggan tahu.

Filem ini tidak menyindir sesiapa mahupun organisasi, jauh sekali politikal. Ia sekadar sebuah kisah yang terbit dari fantasi seksual Bertolucci sendiri, yang mengidamkan pertemuan dengan seorang wanita tanpa mengenali siapa perempuan itu. Bermakna, apa yang dibawakan Marlon Brando amat menjadi. Ia adalah sebuah filem eksplorasi dark-art-erotic yang berjaya dinominasikan di Oscar tahun 1974 (untuk Pengarah Terbaik dan Pelakon Lelaki Terbaik) serta memasuki beberapa festival filem seluruh dunia.

Setakat ini hanya dua filem Bertolucci iaitu Last Tango In Paris dan The Dreamers (2003) ada dalam koleksi saya, (The Last Emperor dan Little Buddha juga karya epik Bertolucci belum saya miliki, juga termasuk dalam kategori ‘mesti-ada’) manakala koleksi filem Tinto Brass pula (yang mendapat gelaran Maestro of Eroticism) cuma ada empat, iaitu Salon Kitty, Caligola, L' Uomo che guarda (The Voyeur) dan Trasgredire (The Cheeky). Bagi sesiapa yang ingin bertukar-pinjam suka-sama-suka, sila-silalah hubungi saya.

Baca ulasan filem The Dreamers

No comments: