30 June 2004

Ulasan Filem : The Ages of Lulu (1990)

Oleh Mahhass

The Ages of Lulu saya boleh klasifikasikannya sebagai 'soft-porn'. Jadi ia hanya sesuai untuk tontonan 18 tahun ke atas atau pasangan yang sudahpun berkahwin sahaja. Filem 'dark-erotic' ini begitu sarat dengan paparan seksual malah juga homoseksual yang sememangnya menjadi tema filem ini. Saya sendiri tidak tahu kenapa minggu ini terlalu banyak genre sebegini (klasik) menjadi tontonan saya. (Mungkinkah ulasan filem 'dark-crime-erotic' Blue Velvet pula akan menyusul selepas ini?)

Struktur filem ini bergerak melalui penceritaan semula (voice-narration) seorang wanita bernama Lulu (lakonan Francesca Neri) bermula dari zaman beliau masih dara lagi sehinggalah bertemu seterusnya berkahwin dengan Pablo (lakonan penuh sensual Oscar Ladoire).

Hubungan erotik mereka pada mulanya seperti biasa sehinggalah suatu tragedi berlaku yang juga menukarkan atau menghasilkan elemen 'dark-side' dalam filem ini. Jika 'Kamasutra' cuba memvisualisasikan erotisme orang Asia ke dalam filem, maka Ages of Lulu seolah-olah memberikan paparan 'wild desire' sensualisme orang-orang barat yang lebih menjurus kepada 'kerakusan' nafsu seks tanpa batasan mereka yang sememangnya 'liar'.

The Ages of Lulu yang juga menggunakan tajuk 'Edades de LulĂș, Las' di Sepanyol telah meraih nominasi di GOYA Awards (Festival filem Nasional Sepanyol) 1991 untuk Lakonlayar Terbaik serta merangkul anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik melalui lakonan Maria Barranco yang mendukung watak Ely – seorang 'nyah' antara salah satu yang dijadikan pasangan 'ketiga' (trio) dalam mencapai kepuasan nafsu maksima pasangan tersebut. Sememangnya lakonan beliau cukup berkesan dalam filem ini. Agak terkejut juga saya kerana beliau sebenarnya seorang wanita, saya menyangkakan beliau benar-benar khunsa!

Filem ini sebenarnya jujur. Menontonnya kita perlu berfikiran lebih dewasa dan terbuka. Bigas Luna (sutradara) cuba berlaku jujur dalam segala paparan 'hangat' untuk sesetengah adegan-adegannya. Ia merupakan satu 'eksplorasi' tentang jiwa manusia yang cuba mengungkap perbedaan di antara cinta dan seks.

Apa sekalipun paparan jijik lagi 'menyakitkan' di akhir babak dalam filem ini, saya pasti mesej yang disampaikan begitu jelas iaitu kesetiaan haruslah dihargai oleh setiap pasangan dan jangan cuba 'melangkaui' nafsu. Direkomendasikan untuk pasangan suami isteri menontonnya tetapi awas, pasangan anda atau anda sendiri juga harus berfikiran terbuka.

Sutradara & Lakon layar : J.J Bigas Luna
Adaptasi novel The Ages of Lulu oleh Almudena Grandes
Genre : Drama erotik, Thriller
Bahasa : Sepanyol
Durasi : 1 jam 35 minit


Keseluruhan kualiti DVD : 4.5/5 – Visual skrin lebar, Color, Sarikata (English, Chinese, Spanish), Dolby Digital.

No comments: