14 June 2004

Ulasan Filem : BICARA HATI (2004)

Bicara Hati"BICARA HATI ROSNANI - GAYA LAMA KITA BIKIN FILEM"

oleh Fadz


Tadi aku gi TGV. Dah takde kelas. Kawan aku la ajak, tapi dia mintak tonton filem 'Lusa' tu. Tu aku dah tengok. Walaupun setengah. Jadi aku buat dajal besar kat dia, aku buat perangai (sebab dia lewat datang, ada kerja ngan mak dia), aku kata aku dah penat beratur lah, apa-apa lah. Sebab aku tak tau nak tonton apa pun (aku ingat nak balik tido je). Aku ternampaklah BICARA HATI.

Oleh kerana aku dah janji pada diri aku, balik Malaysia, Erra ke Razak ke, lantak je lah, aku berani-beranikan diri tonton filem ni. Yang mengarah pun Datin Rosnani, isteri pada Datuk Jamil Sulong, juga penulis lakon layar filem ni. Masa aku masuk panggung pun, bole tahan, ramai budak-budak (aku kira, budak sekolah menengah) Melayu penuhkan 3-5 baris belakang panggung. Seronok. Ada juga penontonnya.

Terfikir aku, masa aku tonton Kaki Bakar. Ada 5 je penonton. Sedih, sedih betul. Tapi biasalah, tu semua pengalaman (dan harap ia akan berubah masa hadapan). Macam tonton filem ni juga, satu pengalaman. Dah lama aku tak menjerit, tak marah, tak ketawa, tak tutup telinga siksa menonton filem ni. Agak 'azab' juga lah aku melaluinya, sekurang-kurangnya Rosnani buat aku terhibur. Itu pun dah kira cukup walaupun bagi orang macam aku, masih rasa dangkal bila keluar panggung.

Filem ni memang untuk 'niche crowd'nya sahaja, adik-adik remaja Melayu luar bandar yang suka bebenor baca buku jenis Creative keluarkan tu (dan juga yang suka berangan-angan). Minah KL yang moden dan kebaratan tentu tengok filem ni serong, busuk dan lesu. Ni memang filem yang khas pada orang-orang tertentu sahaja, dan orang-orang tertentu ni lah yang ingin dihiburkan. Masa aku lihat posternya, aku dah agak, ni mesti jenis filem berplot yang dicedok dari novel Creative tu. Tapi, dengan 'terbeliaknya' aku masa aku baca pembukaan kredit filem ni. Rupa-rupanya filem ni diadaptasikan dari novel 'Pelangi Pagi' Khadijah Hashim!

Aku kena terus terang. Aku benci Khadijah Hashim, juga iri. Sampai hari ni aku tak berani sentuh novel (berhantu) 'Badai Semalam'nya. Bayangkan, adik perempuan aku yang layan Jane Austen, Little Women, Shakespeare boleh layan Badai Semalam (untuk kelas sasteranya waktu tu) dan terikat terus dengan novel tu, siap nangis-nangis lagi. Aku sedar, si Khadijah ni boleh 'permain-mainkan' hati engkau, menggerakkan hati engkau. Maka, aku tonton filem ni dengan penuh optimis (juga takut kalau aku menangis). Lagipun, aku perlu 'respek' pada pembikin veteren kita yang cuba mengadaptasikan kerja karya penulis kita ke filem (paling akhir, novel Mira Edoranya difilemkan). Mana nak cari orang buat kerja begini lagi (yang sebenarnya, kalau kita lihat, banyak novel kita memang boleh difilemkan/ditele-dramakan)?

Pembukaan shot filem ini, sekurang-kurangnya jujur pada aku, apa yang akan aku hadapi dari filem ni:- air terjun mengalir lalu melintari seorang gadis yang sedang sayu, terlantar atas batu, menyanyi mimik ala hindustan tapi lagu Melayu. Aku sedar, kita akan tonton hindustan-gaya sembilu yusof haslam-gaya melodrama jins shamsuddin 'esok' dalam filem ni.

Elemen-elemen ini, walaupun aku boleh terima, tapi, jauh dalam hati, masih bertempur dengan ego aku yang inginkan perubahan dari klise-klise biasa filem Melayu. At least, it has it's moment. Walaupun beberapa dialog yang diucapkan oleh watak-wataknya sangat-sangat-sangat klise, Jamil Sulong (atau memang dari Khadijah, improvisi pelakonnya?) telah menyuntik dengan beberapa 'witty & cynical' dialog ke dalamnya, lebih-lebih lagi bila ia diucapkan oleh adik nakal pada pendukung utama filem ini (Nur) dan juga keluarganya.

Filem ni senang je. Ia sebenarnya satu propoganda dari suami isteri veteran ni (juga Khadijah?) pada anak-anak remaja Melayu bahawa, kita yang hidup dalam era Afundi dan globalisasi, janganlah lupakan pada pelajaran, walaupun halangannya mungkin cinta dan angan-angan.

Filem ini dikontrakan dengan dua kehidupan; seorang, kehidupan seorang remaja bernama Nur yang sedang melalui konflik remaja (yang aku kira semua remaja melaluinya) tentang cita-cita mereka, cinta dan kenyataan & hakikat dunia; dan seorang pula F ("alah, macam A B C D E F") atau Farid, anak seorang YB (wakil rakyat) yang nakal dan hanya tahu merosak dan memperguna orang (klise habis kan?).

Bicara HatiDalam filem ini, ia menonjolkan bagaimana dua manusia ini tertipu, seorang oleh manusia (Nur), dan seorang oleh Tuhan (Farid) kerana ia juga sebenarnya untuk kebaikan mereka. Nur, seorang remaja, jatuh cinta pada gurunya Encik Hadi, lalu dia ubah sikapnya yang degil, malas dan menipu pada seorang yang boleh mendapat 8A dalam SPM (untuk hanya 6 bulan, wow! The teacher must be damn good, or damn sexy!) hanya kerana CINTAnya pada gurunya. Farid pula, bekas lelaki pada Nur, ter'kongkek' seorang gadis ("Kau perempuan, easy come easy go!") bernama Norita (i kid u not!) lalu dia dipaksa kahwin dengan gadis itu oleh ayahnya yang baru nak sedar anak dia 'kurang ajar', itupun bila (dalam plot!) dia dapat tahu, namanya 'tercemar' kerana perangai anak dia yang suka bawa 'kontrak persendirian' ke rumah untuk menggemukkannya.

Mana kau nak dapat plot macam tu lagi dalam dunia serba canggih ni!!

Peliknya, ia semua pengkhabaran realiti (tentang sistem KBSM kini SPM yang guna Inggeris untuk matapelajaran sains dan matematik, hidup orang Melayu di kampung sekarang), dan agak 'real' pada aku. Aku tahu, Rosnani cuba bermain dengan simbol di sini. Lebih-lebih dengan Farid. Farid tu ibarat kuncu pada seseorang menteri yang memburukkan nama dan imejnya, punca sebenar membuat orang kerajaan kita dicela kronisme dan segalanya. Tapi mainan ironi (ironi cintakan guru dimainkan di sini) paling OTT terletak pada jalan hidup Nur. Walaupun ia 'real', filem ini membuatkan ia nampak seperti satu filem seram jenis 'menyedar' (and a sick joke at that). Lebih lagi bila Nur yang berkata pada gurunya, dia tentu ada GF di US (bayangkan, penat-penat belajar di US, jadi cikgu inggeris je. I wonder, bagaimana pula dengan TESL di UK?

Filem ni tunjuk, bahawa walaupun dari segi politik kita membeci US, secara budayanya, kita menyanjunginya mati-matian) dan cikgunya 'malu-malu kucing' nak jawab (dia kadang-kala merenung Nur seakan mahu dibahamnya). Dan tiba-tiba, bila Nur datang nak jumpa cikgunya, cikgunya memang dah berkahwin, dengan MAT SALLEH dari US! Pelik gila! Cult gila! Tapi, aku suka pelakon yang bawa watak Nur tu. Dia bawa watak 'kampung-berangan-manja' dengan 'cool' saja dalam filem ni, lebih-lebih lagi pada babak ini. Budak ni, kalau diasah lagi bakat dia, boleh jadi bintang ni.

Seorang lagi pelakon yang agak 'menggegarkan' filem ni ialah Zahid ("Zahid lagi.." ada orang mencelah masa tonton). Dia boleh saja disamakan dengan semua watak 'abang yang mengongkongi adik' seperti dalam Sembilu, tapi peliknya, dia membawa wataknya dengan penuh seksual. Aku tak pernah menonton seorang sepertinya. Dia mengingatkan pada aku siapa James Dean, Marlon Brando dan Brad Pitt dalam filem-filem mereka. Aku rasa, bagus kalau Zahid ni diberi watak-watak yang lebih menjurus pada 'character study' semacam Raging Bull, Rebel Without A Cause tu. Aku tahu dia boleh buat.

Yang jadi Encik Hadi, guru Nur. Ya Allah!! Manala diorang dapat budak tu. Muka berbedak, lip gloss, kening dicat, telinga bertindik, dan dia seorang guru! Aku tak tau, nak bantai 'make-up artist'nya atau pelakon tu sendiri atau kedua-duanya sebab wataknya dimainkan dengan sangat telus sebagai seorang guru yang cuba membawa perubahan moral dan semangat pada para pelajarnya (50% bolehlah dipercayai).
Rosnani juga ada gunakan nama-nama 'kawannya', seperti Badul, Latifah Omar. Paling memelikkan bila watak pengetua dalam filem ini di'cast' menyerupai Saadiah!

Walaupun aku respek Rosnani, aku juga nak 'sula' dia dalam beberapa scene dalam filem ni. Banyak 'continuity' dalam filem ni macam dibuat main-main. Scene pelajar perkenalkan diri mereka, scene berdialog antara kawan, scene dalam disko, nampak sangat 'menipu' dan diambil dari shot yang tiada kesinambungan (adakah ini disengajakan?).

Paling menjelekkan adalah (aku memang tutup telinga, mata) waktu scene Nor menyanyi 'mimik'. Satu lagi scene waktu ibu Nor berkata (dilakonkan oleh Connie. Dia OK juga) "Dah Maghrib pun", sedangkan kat luar siang terik. Rosnani macam nak main-main pula dengan 'bicara hati' aku, marah gila tengok scene-scene tu. Mungkin gaya bikin filem kita lain dengan Barat.

Kalau di Barat, lebih lama, tua dan banyak membikin filem, lebih 'mature' dan 'menjadi' filemnya. Di Malaysia, lebih tua kita, filem dalam saku pun banyak, lebih tunggang terbalik filemnya. Aku ingatkan, dengan kepandaian orang-orang berpengalaman, teknik-teknik yang mereka pelajari dulu, dengan teknologi kini, tentulah ia jadi lebih baik. Peliknya, Bicara Hati jadi hanya sebuah lagi filem 'melodrama' yang cuba (juga) bersungguh-sungguh menghiburkan untuk 'menggegar bicara jiwa'.

Yang hanya ia berjaya gegarkan ialah, mulut aku yang tak boleh diam mengutuknya. Tapi, sekurang-kurangnya, aku tetap 'ketawa' dalam beberapa babak, juga latar di Kelantan yang dipilih (lagi-lagi scene tepi pantai waktu hujan tu) agak cantik dan redup di pandang.

No comments: