11 June 2004

Ulasan Filem : Shrek 2 (2004)

Shrek 2 oleh Fadz"Shrek 2 - Seronok" oleh Fadz

Sebenarnya aku tidak suka bahagian pertama filem ini. There's nothing to shout about selain kutukan yang dikenakan pada animasi Disney. Untuk kali ini, sekurang-kurangnya aku terbahak habis, apabila segalanya tentang Hollywood dan filemnya dimain-mainkan.

Semua tentang filem dikenakan, LOTR tidak terkecuali. Paling kelakar bagi aku adalah babak di meja makan, mengingatkan aku pada babak The Little Mermaid berserta keluarga disfungsi American Beauty. Ada juga beberapa line yang aku ketawa sendiri kerana hanya orang yang gila menonton filem (Hollywood) akan memahami 'lawak mengena' yang diutarakan.

Walaupun filem ini agak mengikut formula yang aku katakan dalam Troy (the CNN article), sekurang-kurangnya ia agak segar dalam penyampaiaanya.

Kalau filem pertamanya mencuba menukar persepsi penonton tentang apa itu 'happy ending' dan apa itu kecantikan yang sebenar, filem ini pula membawa kita lihat (agak dewasa temanya), segala impian yang kita beli dan percaya, bukan semuanya indah dan benar, ia tetap 'mass production' dengan campuran kimia, sinonim pada fungsi filem Hollywood itu sendiri (juga media).

Tema itu agak berat tapi animasi ini agak berjaya membawa mesejnya. Lebih-lebih lagi bila bapa kepada si puteri sedar tentang kelemahan manusia yang menutup malu dengan membawa dirinya mencari impian lalu cuba menghilangkan penyedaran tentang kecacatan yang dirahsiakan itu.

Agak terkejut juga aku, filem ini boleh dikeluarkan oleh orang Hollywood sendiri, satu satira yang berjaya menceritakan, apa itu Hollywood dan dibawahnya.

No comments: