05 August 2008

The Cottage (2008)




Dalam filem, sinopsis (atau kadang-kadang tagline) yang tertera itu ibarat ‘janji’. Janji cerita yang bakal disajikan pembikinnya terhadap target audiennya. Persoalan samada ia dibikin baik atau tidak, itu terlalu awal dan agak subjektif untuk dirumuskan. Itu soal lain. Justeru apa yang dijanjikan haruslah ditepati.

Bagaimanapun, filem ini sebenarnya tidak menepati janjinya seawal 50 minit ia berlangsung (ya, hampir sejam). Serius, tidak ada apa-apa selain lawak humornya yang kosong, slapstik (yang tiada makna), entah apa-apa dan segalanya tidak mampu membuatkan aku ketawa (barangkali outtakes atau blooper reel yang dimuatkan dalam DVD di segmen Special Features jauh lebih lucu) dan apa-apa lagi. Malahan, filem Fido yang aku tonton sebelum ini lebih banyak mencuit hati aku (walaupun aku sedar sebilangan besar audien mainstream tidak ‘nampak’ kelucuannya), kerana humor satiranya yang gelap lagi menggelapkan.

Sebenarnya, ini adalah filem horror-slasher-komedi (maka aku sedar, ia bakal menjadi sub-genre splatter – antara genre kegemaran aku). Seperti yang aku katakan awal tadi, tiada apa yang menguja, malah aku sudah hampir putus asa meneruskannya. Sehinggalah ke fragmen akhir (oh mungkin 30 minit terakhir) lalu barulah janji filem ini ditepati.

Untuk itu, aku percaya, momentum tontonan serta kejelekan (atau sebenarnya aku yang rasa mengantuk ya amat) di awalnya, berjaya dilitupi dengan baik walaupun tidak sepenuhnya. Lebih tepat lagi, aku dikejutkan dari buai lena oleh si slasher yang akhirnya muncul juga seperti yang aku harapkan (hey, ini bukan pertama kali kita menonton genre slasher sebegini bukan? Jadi tidak perlu kita tanya soalan-soalan dari mana asalnya klise pembunuh ala Mike Myers dalam Halloween ataupun Leatherface dalam Texas Chainsaw Massacre itu dan juga kenapa dia membunuh).

Paul Andrew Williams, yang aku kenal namanya sebelum ini dalam filem London to Brighton, barangkali tidak terlalu menumpukan pengimbangan cerita dan watak-wataknya, walaupun segala sub-plot yang ada sebenarnya bukanlah susah untuk difahami. Filem ini dilihat bebas mengeksploitasi (oh “gorefikasi” dan brutalisme untuk filem ini di tahap tinggi), menghukum kesemua watak-watak kelabunya, tetapi masih mewujudkan justifikasi tentang moral yang baik, lebih-lebih lagi di saat-saat akhir. Ya, aku benar-benar maksudkan minit terakhir, yang pada aku original dan sangat ‘gelap’, sebelum skrin digelapkan sepenuhnya dengan kredit filem ini.

No comments: