24 August 2008

The Cellar Door (2007)


Ini antara banyak-banyak filem yang aku tertinggal tahun lepas, dapat aku tonton semalam. Memang ekspektasi agak tinggi aku letakkan, semuanya atas sebab beberapa rebiu positif dari pengkritik/pemerhati horror di laman-laman web yang menjadi kunjungan aku (dan aku juga sedar akan rating 'gagal' di imdb oleh para pembaca - itu biasa bagi aku). Ya memang benar, tiada apa yang spesial dalam konteks horror-slasher untuk filem ini. Stail, teknik, malah boleh katakan semuanya sudah pernah aku tonton sebelum ini. Satu tema pengulangan.

Walaubagaimanapun, seperkara yang unik, ialah filem ini memberi ruang besar terhadap perkembangan karakternya (ala watak Henry (Portrait of Serial Killer), Harold (Masters of Horror – Family, masih ingat orang tua itu?), Watak si penculik/serial killer itu dapat kita dekati sedalam-dalamnya melalui struktur drama yang diatur pembikinnya. Maka ia menjadi agak unik (berbeza dari filem subgenre seangkatan dengannya sebelum ini). Barangkali ada emosi yang ingin dibentuk. Tetapi segalanya masih tidak kuat secara keseluruhan.

Dalam filem ini, kita kita akan kenal watak Herman, seorang pembunuh bersiri yang lazimnya tidak pernah digambarkan seperti ini, yang seolah-olah memiliki split personaliti, tampak retarded (maka sesetengah sekuens agak sukses dalam terma komedi gelapnya) tetapi masih tetap sadistik, brutal secara total. Sekuens awal, agak cantik dibikin (walaupun teknik handheld agak mengagau-ngagau, bingar, serabut, tak nampak kemas segala shot yang dibuat). Mangsa pertama dalam filem ini yang awalnya berjaya meloloskan diri akhirnya dibunuh juga. Boleh tahan sadis. Tapi masih di tahap biasa. Sejurus kemudian, mangsa kedua kita kenali dan dialah protagonis filem ini.

Filem ini barangkali cacat di pengakhirannya. Pada aku entah apa apa. Tak perlu ada tema dendam kesumat itu. Elok kalau di twist kan sahaja plot. Tak perlu mengada-ngada dengan gaya Bride ala Uma Thurman dalam Kill Bill. Buruk. Yang cantik mungkin muzik heavy metal latarnya sewaktu penutup filem ini.

No comments: