09 February 2007

Pan's Labyrinth (2006)

(El Laberinto Del Fauno)
Oleh Mahhass

Sebenarnya aku sendiri tak tahu bagaimana untuk mulakan. Boleh sahaja aku cerita tentang pengarahnya terlebih dahulu, tentang struktur plotnya, tentang fairy-tales serta magiknya, tentang realisme, tentang melodramanya, tentang ketahyulannya, tentang horror serta keganasan ekstremnya, tentang politiknya, tentang fasisme, tentang kepercayaannya, tentang keunikannya, tentang emosinya, tentang kasih sayang, tentang sinematografinya, tentang jukstaposisinya, tentang moralnya, tentang interpretasi serta falsafahnya, tentang pencalonannya di Oscar 2007, pendek kata macam-macam boleh aku mulakan.

Baiklah, oleh sebab persepsi utama aku ialah horror, menonton filem ini dari sudut horror juga sebagai peminat horror, maka aku mulakan sedikit sebanyak tentang horror.

'Horror-expectation' barangkali terlalu tinggi aku pertaruhkan, kerana aku sedar filem ini diklasifikasikan "R" (atau MA15++ di Australia - versi tontonan aku). Di Malaysia pula ia berstatus "Banned". Khabarnya, diberi alasan mudah - terlalu "violence".

Tetapi aku percaya, kebarangkalian sebab utamanya ialah kerana tema yang ada menyentuh sedikit sebanyak tentang keagamaan serta kepercayaan. Mungkin juga terikat dengan undang-undang penapisan filem Malaysia, sebarang tahyul atau mistik, ataupun yang bertemakan keagamaan boleh sahaja mengganggu atau menyesatkan (seperti yang berlaku pada filem Passion Of The Christ - hanya sebagai contoh). Bagaimanapun, jika ia sekalipun diluluskan dengan potongan, tidak mendatangkan sebarang makna, kerana kekuatan filem ini sudah pastinya hilang. Maka adalah lebih molek kalau tidak ditayang langsung.

Sememangnya, seperti yang diakui Guillermo Del Toro sendiri, ia sebuah "kisah pari-pari" untuk tontonan dewasa sahaja, berikutan subtemanya ialah politik (fasisme serta Perang Sivil), serta beberapa elemen keganasan yang diserapkan. Beliau juga berpesan agar tidak membawa anak-anak sekali untuk menonton filemnya, kerana khuatir, ibu bapa akan jenuhlah untuk menerangkan satu persatu. Tambahan lagi, filem ini berbahasa Spanish. Dikhuatiri mengganggu audiens. Lagipun, tiada sebarang fantasi yang indah-indah, kerana yang ada cuma kegelapan (darkness), - mungkin makhluk-makhluk atau monster itu semua bisa memberikan keseronokan kanak-kanak. Tetapi ia dibikin bukan untuk golongan itu, tidak seperti Wizard of Oz, malah jauh sekali Narnia, Big Fish, Peter Pan serta episod Harry Potter.

Beberapa sekuens violence (yang penting untuk filem ini) agak mengejutkan aku, malah aku letakkan ia sebuah fairy tales paling ganas pernah dibikin. Memang ada seksaan graphic-violence – hentakan ke muka sehingga hancur (sepertimana kau tonton Irreversible) sudah tentu amat mengerikan. Tikam menikam (perhatikan bagaimana Mercedes merobek mulut si fasis itu), tembak menembak, segala macam seksaan brutal ala fasis. Maka sekali lagi, babak-babak itu penting dalam pembentukan plot serta pengkontrasan watak-watak hitam, putih dan juga kelabu.

Perjalanan plotnya terbahagi dua, iaitu naratif kisah magis fantasi Efolia bersama Pan, makhluk gothic bertanduk berupa kambing yang fasih bertutur, dan kisah realiti getir Perang Sivil di Madrid sekitar 1944. Kedua-duanya bergerak seiringan, berselang-seli, walaupun agak mendatar pada setengah jam pertama, namun atas nama pembentukan watak, aku relakan walaupun kebosanan, kegelisahan amat ketara aku rasai. Aku cuba bertahan dan ironinya aku berjaya.

Misi utama Del Toro untuk filem ini ialah mewujudkan rasa. Seperti juga Cronos, Hell Boy (bagaimana Hellboy sayangkan tuannya) tema kasih sayang, pembentukan rohaniah (hubungan kekeluargaan) adalah paling sesuai sekali setelah dijukstaposisi dengan segala elemen darkness, fantasi, brutaliti, gore serta (perjalanan menuju) kematian. Bagaimana Del Toro ingin memperkatakan bahawa kanak-kanak itu sangat 'suci'. Barangkali satu proses asimilasi, atau mungkin satu bentuk dakwah Del Toro secara subtle (satu babak yang merujuk kisah “Garden of Eden” dalam kitab bible kristian, bagaimana Efolia tidak dapat mengawal nafsu lalu memetik buah dalam taman larangan, lalu celaka menimpa). Tetapi seperti yang aku katakan, filem ini sangat sukses dalam mewujudkan rasa, dan aku sedar akan kekuatannya. Paling ketara di babak-babak akhirnya. Maka kau akan faham ‘perjalanan’ yang aku maksudkan.

Akhir sekali yang aku boleh ceritakan (aku gali trivia dari sumber imdb), sewaktu di Festival Filem Cannes, sejurus selepas tayangannya, filem ini mendapat tepukan gemuruh serta “standing ovation” selama 22 minit. Hampir setengah jam lamanya - kalau akulah pembikin filem ini dan turut sama disaat itu, sudah pastinya aku menangis keterharuan. Dan mungkin akan menangis lagi apabila terkenangkannya.

No comments: