03 February 2007

Rest Stop (2006)

Oleh Mahhass

Sewaktu munculnya House of 1000 Corpses, filem itu jelas dilabelkan "rip-off" Texas Chainsaw Massacre serta filem-filem slasher seangkatan sebelumnya. Namun apabila Rob Zombie membikin sekuelnya (Devil's Rejects), kutukan terhadap filem pertamanya itu hampir sahaja dapat dilenyapkan, kerana apabila kedua-dua filem itu disatukan, ia menjadi sebuah naskhah asli, lalu berjaya menutup segala lubang-lubang yang ada. Barangkali, keadaan yang sama dengan Rest Stop – sebuah produksi Raw Feed yang diterbitkan oleh pengarah The Blair Witch Project. Mungkin akan ada sekuelnya atau mungkin juga akan berkubur begitu sahaja.

Sebagai peminat "hardcore" sub-genre slasher ini, aku sedar, membaca sinopsisnya sahaja cukup membangkitkan selera menonton aku. Rentetetan pengulangan kisah, klise, stereotaip itu semua itu tak berjaya menahan aku untuk menonton filem ini. Aku tetap menonton walaupun perasaan aku tidaklah seteruja mana, ditambah dengan skeptisme yang menyelubungi. Tetapi agak memeranjatkan juga kerana filem ini, berjaya menahan aku dari awal sehingga ke konklusinya. Maka objektif tontonan aku tercapai kerana segala situasi cemas, suspens, thrill, violence, gore semuanya terkandung dalam filem versi direct to DVD ini (walaupun ia tampak seperti sebuah versi sinema).

Segala-galanya tentang slasher dipinjam Rest Stop, namun ironinya, debut pengarahnya John Shiban, ada menyuntik beberapa elemen surreal serta twist yang agak jarang kita jumpa dalam subgenre tersebut. Lalu ia menjadi lebih menarik walaupun dipengakhirannya membuatkan kita rasa tidak dihargai sebagai penonton kerana penjelasannya agak kabur (merujuk kepada pembaca IMDB), namun tidak pula bagi aku. Ada 3 alternate endings, maka kau boleh pilih yang mana satu idaman kalbu. Bagi aku, aku lebih memilih versi asal.

Aku mengharapkan sekuelnya diterbitkan, kerana ada subplot tentang misteri sebuah keluarga disfungsi yang belum terungkai dan aku sendiri tidak pasti akan kaitan dalam plot asalnya, kerana ia tampak agak menarik. Walaupun kesemuanya (tentang keluarga itu) ada terkandung dalam Special Features (segmen "Scotty’s Blog"), namun ia tidak menjustifikasikan apa-apa. Begitu juga akan segmen "Yellow Bus" – yang memaparkan brutaliti, seksaan ganas terhadap mangsa-mangsa sebelumnya.

Pun begitu, Rest Stop masih dilihat mampu berdiri untuk sebuah filem tunggal, walaupun tanpa sekuelnya. Sekurang-kurangnya untuk peminat slasher macam aku.

No comments: