24 June 2008

Sweeney Todd, See No Evil & Catacombs

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)



Filem muzikal paling gory pernah aku tonton. Aku tak ingat filem muzikal terakhir yang aku tonton (barangkali sedekad lalu). Tetapi, filem Tim Burton ini sangat memikat dan sememangnya atas nama beliau (juga Depp) membuatkan aku menontonnya selepas Big Fish (manakala Corpse Bride serta Charlie & Chocolate Factory tidak berjaya meraih perhatian aku).

Pun begitu, seperti aku katakan tadi, sarat dengan gore maka kalau kau mabuk darah (serta violent), jauhkan je lah. Dan sememangnya tak kusangka Depp boleh nyanyi (well, not that bad, sekurangnya dia tak buta tone haha). Paling best Helena - aku suka waktu Worst Pies In London - hebat gila improvisasi dia. Oh cuma satu je, watak Sacha Baron (takkan kau dah lupa Borat?) cepat sgt di'sembelih'kan Burton. Baru je start nak gelak, dah kena !@#$%. Apapun Depp memang patutpun menang Golden Globe last year. Tidak boleh kau sangkal lagi.

See No Evil (2006)



Kalau kau minat Undertaker suatu masa dulu (melalui WWE) maknanya kau akan kenal siapa Kane - penggusti Amerika yang fizikalnya tegap lagi sasa 7 kaki tingginya. Maka selepas (Hulk) Hogan, The Rock, Shaun Austin lalu akhirnya muncul si Kane lantas dibawa juga ke arena filem.

Secara keseluruhannya aku boleh kata bolehlaaaahh tahan (maknanya bukanlah B-movie yang kau akan menyesal lalu rasa nak patah-patahkan DVD dia tu), walaupun penuh klise slasher itu ini, tapi filem slasher MTV ni ada 'gaya'nya tersendiri. Watak yang dibawa Kane si psikotik dari keluarga disfungsi agak menjadi apalagi di penghujung sekuens (oh ada twist!).

Cuma plot endingnya... alahaaii..lemaaah mana boleh filem slasher habis lagu tu? (mana boleh happy ending??) ..tak boleh tak boleh..

Catacombs (2006)



Aku masih ingat seketika dulu aku pernah menonton sebuah program TV berjudul Scariest Places on Earth, (kau tak ingat sudah) yang mana Catacombs merupakan salah satu tempat yang tersenarai antaranya.

Pun begitu, segala bentuk keseraman tidaklah terlalu terserlah mengikut terma "Scariest Places on Earth" (kerana rumah usang kosong kat kampung aku lagi seram aku rasa). Overall, yang meraih perhatian aku hanyalah Shannyn Sossamon (aku kenal minah ini sejak menonton The Rules of Attraction lagi). Tapi minah ni kaku ya amat dlm filem ni (horror bukan genre nya aku rasa). Baik lagi si Pink walaupun first debut dia.

Pretty intense, gory, dan yg pastinya kau akan tahu kenapa 'bodoh' sgt si pembunuh tu (sepanjang plot) di penghujung justifikasi ceritanya (twist la apa lagi..)

No comments: