26 June 2008

Furnace, Dark Ride & The Cabin Movie

Furnace (2006)



Haha aku sendiri pun tak tau kenapa aku tak boleh kata TAK kepada horror flick. Walaupun aku tau akan ketipikalan ceritanya, lalu masa aku terbuang lagi sejam setengah.

Tidak ada apa yg menarik lagi tertarik tentang al kisah dendam sang mati pasal jepun dah buat lama dulu. Bedanya, filem ini berkisar di penjara. Tak pasal-pasal roh sang mati 'amuk' bunuh semua orang (lebih tepatnya bikin orang bunuh diri). Lagi satu kau jgn terpengaruh dgn nama2 spt Ja Rule, Sizemore dll (itupun kalau kau suka diorang).

Secara totalnya, ia adalah sebuah filem horror-supernatural yang.. aduhhh.. jelek sekali.

Dark Ride (2006)



Salah satu Afterdark Horrorfest. Gaya tipikal slasher flick (oh mungkin sebuah rip-off filem slasher Tobe Hooper berjudul Funhouse). Filem ini mengikut tradisi yg tak sudah2, penuh klise sana sini, but it was pretty fun n gory (teknik kamera dan skor buat aku melekat di skrin, kalau tidak aku dah tido).

Kurangnya elemen saspen (yang banyaknya dialog crappy entah hapa-hapa), intensiti yang mana sangatlah diperlukan untuk genre ini, malah paling ketara ialah endingnya - boleh diletakkan antara twisted ending yang paling boleh dijangkakan dan ia gaya penutupannya (bagaimana si pembunuh itu akhirnya mati sangatlah tidak masuk akal).

Lebih baik takyah ada twist langsung (oh dia tu ke yang jahat? oh bangangnya)... Pendeknya - Twist bodoh lagi menjengkelkan haha.

The Cabin Movie (2006)



Kisah 3 pasangan yg bermasalah (atau sebenarnya mencari pengalaman), lalu mewujudkan idea tidak bermoral untuk bertukar-tukar pasangan melalui "sex-games". Oh aku rasa idea itu belum pernah dipertonjolkan lagi dalam mana2 filem (selama aku mula menonton filem haha).

Apapun, garapannya agak getir, (oh ada paparan grafik seks serta genital lalu menjadikan filem ini rating R18 di Australia - tetapi paparan itu amat penting dalam memberi 'nadi' keseluruhan filem ini). Lakonan aku kira agak 'handal', simplisiti lagi 'bernyawa' - itupun, kalau kau 'selam dan masuk' ke dalam watak si suami (bodoh) itu. Kau boleh cuba kalau mahu haha, soalnya jangan menyesal di kemudian.

Memetik komen ringkas seorang pembaca IMDB : "Could be an excellent movie if they were more realistic". Itu benar kerana filem ini sepatutnya boleh disempurnakan lagi.

No comments: