08 September 2003

Ulasan Filem : Identity (2003)

Minggu lepas aku berkesempatan menonton sebuah filem bertajuk "Identity".

Filem ini merupakan sebuah filem berkonsepkan seram/cemas arahan director James Mangold, (penulis/pengarah filem Girl Interrupted, Cop Land dan Heavy), penerbit Cathy Konrad (Scream 1, 2 & 3, Cop Land, Girl Interrupted), ditulis oleh Michael Cooney, dan menampilkan bintang Hollywood terkemuka seperti John Cusack, Ray Liotta, Amanda Peet, Alfred Molina, Jake Busey, Clea DuVall and Rebecca De Mornay.

Sinopsis

Berkisahkan mengenai 10 orang travellers (masing2 tidak mengenali satu sama lain) - stranded dalam hujan lebat & banjir, terpaksa berpatah balik dan bermalam di sebuah motel yang terpencil. Mereka kemudian menyedari seorang demi seorang daripada mereka dibunuh dengan penuh misteri meninggalkan seribu persoalan tentang identiti pembunuh tersebut.

Ulasan (dikemaskini)

Identity merupakan filem yang bertanggungjawab 'membawa' aku ke alam blog, filem pencetus idea, pembakar semangat aku untuk menulis tentang filem di SKRIN (walaupun aku sedar aku tidak pandai mengolah sebuah cerita secara komprehensif, apatah lagi aku tidak punya apa-apa ilmu tentang filem waktu itu, berikutan cetek serta kurangnya filem yang pernah aku tonton).

Antara filem surreal sangat baik dibikin, memberi kesan psikologi yang dalam terhadap aku. Twisted-ending nya sangat 'kuat', elemen provokasi minda yang sangat efektif, menjadikan ia berstatus 'modern-cult' dalam sub-genre nya.

No comments: