28 April 2006

5 x 2 (2004)


Aku tonton filem ni sebab nama Francois Ozon (penulis & pengarah) yang tertera kat cover DVDnya. Arahan sebelumnya ialah Swimming Pool dan juga 8 Women.

Kalau aku pendekkan, filem ini memdekonstruksikan kisah satu pasangan suami isteri yang diceritakan secara 'reverse' kronologi. Sepertimana kau tonton Memento dan juga Irreversible.

Oleh sebab struktur naratifnya terbalik, walaupun kau dah tahu konklusinya, tetapi Ozon secara subtle mengajak kau 'mendekati' dan cuba 'membentuk' kembali strukturnya walaupun kau tak seteruja-mana disebabkan faktor konklusi antiklimatik.

Tidakkah kau bayangkan betapa konvensionalnya kisah pasangan ini kalau pengolahan ceritanya secara 'lurus'? Tetapi oleh sebab keunikan filem ini maka awal-awal lagi kau akan tonton pasangan ini sedang dalam proses menuntut cerai, lalu kita dibawa melwati satu persatu babaknya, sehinggalah ke saat awal pertemuan mereka.

5 x 2 sebenarnya membawa maksud 5 'keadaan' atau segmen yang diceritakan bermula dari babak 'bercerai', seterusnya sekuensi 'makan malam', 'kelahiran anak', 'hari perkahwinan' dan akhirnya (walaupun hakikatnya satu permulaan) ialah ketika saat pertemuan/perkenalan mereka di pantai.

5 x 2 tercalon di Venice Film Festival dan menang dalam kategori Pelakon Wanita Terbaik.

No comments: