12 April 2006

Selamat Datang ke Perth!

Aku dah lama tak menonton. Kau jangan tanya aku filem apa aku tonton. Masuk ni dah dekat 2 bulan satu haram filem pun aku tak tonton. Malas pun ada, tak ada idea pun satu hal.

Jadi untuk menggerakkan entri-entri aku yang sebelum ni ke bawah, maka aku letak gambar kota batu yang terletak di sebelah Australia barat yang di gelar Perth, sebagai penyeri skrin aku. Tapi aku tak duduk di celah-celah batu tu. Aku ada dalam 3km radius dari situ. So jangan cari aku kat situ.

Beberapa fakta pasal bandar Perth kalau kau nak tau :

1. Kod antarabangsa : ++61

2. Populasi penduduk : 1,400,507 (kat dalam bandar). Maka bila kau jalan-jalan beli-belah, kau takkan terlanggar bahu orang lalu lalang.

3. Etnik : 81.3% Australian (termasuk aboriginal), British 12%, New Zealander 2.3%, yang lain2 lebih kurang, termasuk 1% orang Malaysia.

4. Zon Masa : Kat Malaysia sekarang pukul berapa, maka bila kau kat sini, kau tak payah betulkan jam kau.

5. Agama : Lebih 30% orang kat sini tak ada agama. Ironinya, diorang kat sini baik2 belaka.. (How r u going mate? Good day mate!) Pernah abang aku tercicir dompet, siap ada sorang mamat tu siap cari & pulangkan. Kat Malaysia wallet or purse ko hilang? Haha jangan harap beb. Kau buat report kat balai, abang sarjan kat kaunter (err.. mesra, cepat & betul) boleh marah kau lagi..

6. Purata suhu : Januari-Mac dalam 25 degrees (tapi kalau masa summer boleh cecah 40), April-Sep dalam 15 degrees. Kadang2 je bawah 10 atau bawah 5 degrees. Kau jangan mimpi untuk main snowboard. Yang kau takkan boleh tahan ialah ke'ekstrim'an UV. Kalau kau duduk tengah-tengah panas (temp 30 degrees), cukup 5 minit kau dah boleh diklasifikasikan sunburn.

7. Tukaran matawang : 1 dollar australia = RM2.70 (setakat hari ni)

Haa dah tu jom lah datang sini.

No comments: