22 April 2006

The Middle of the World (2003)

Seperkara yang merosakkan filem genre 'road-movie' ini ialah kehilangan momentum, sepertimana aku tonton filem Motorcycle Diaries yang membuatkan aku tertidur di pertengahan jalan.

Tapi aku kira filem ini lebih baik dari Motorcycle Diaries tapi terlalu jauh kalau dibanding dengan Y Tu Mama Tambien.

Aku memang suka filem yang berlandaskan dari real life. Filem ini berkisahkan satu keluarga di Brazil yang berbasikal sejauh 3,000 batu merentasi Brazil menuju ke Rio De Janeiro semata-mata untuk mencari hidup yang lebih baik di sana. Kalau nak diukur, bersamaan 5-6 kali ulang alik dari Johor ke Perlis. Tapi ini kisah benar bukan main-main.

Sepertimana road movie lain yang kau tonton, kau akan jatuh cinta akan sineri dan juga sinematografinya. Cuma tatkala filem ini terlalu memfokuskan karakterisasi, terlalu fokus akan perkembangan watak Antonio (konflik si anak yang semakin dewasa atau terlalu ingin menjadi dewasa)serta tidak menjustifikasikan watak2 lain, intipati filem ini akhirnya seakan hilang punca malah agak kurang sempurna. Sesat mencari pintu keluar. Cuma aku suka watak 'subtle' serta 'spiritual' si ibu dan si ayah.

Walaubagaimanapun, filem ini tetap cantik pembikinannya.

No comments: