30 April 2006

Riding The Bullet (2005)

Aku dah tonton lama dah filem ni. Aku dah siap kasi fadz pinjam dengan harapan dia akan tulis lepas dia tonton. Sampai sekarang aku tak nampak dia tulis kat tontonfilem pasal filem ni. Jadi aku tulislah apa yang ada dalam kepala otak aku pasal filem ni.

Ini filem hasil tulisan 'Papa' King. Kau barangkali tak pernah tahu-menahu pasal filem ni sebab King tulis sekadar short-story. Biasanya screenplay macam ni keluar kat TV series macam Tales from The Crypt atau Twilight Zone dan jugak Amazing Stories - ingat lagi?. Tapi Mick Garris tulis semula dan filemkan (dia juga cameo untuk filem ni). Sapa Mick Garris?

Direktor Mick Garris - Mamat ni banyak buat TV series King macam yang aku sebut di atas tadi. Filem terbaru dia bikin ialah Masters of Horror (Kompilasi filem-filem pendek seram) - Filem "Chocolate". Kau boleh baca kat blog Reza.

Filem ni menceritakan tentang pergolakan hidup-mati. Kontradiksi watak utamanya dalam memilih satu jalan, yang mana satu kau pilih. Salah pilih - kau mati. Falsafah King ialah hidup ini bermetaforakan rollercoaster (bullet) (cliche? M Nasir pernah cakap bukan?). Kau cuma perlu harungi tunggangan rollercoaster itu maka kau boleh teruskan kehidupan kau. Hilangkan segala duka lara (trauma) yang dulu.

Senang cerita, samada kau suka atau tak filem ni. Dalam erti kata lain juga, kalau kau boleh layan horror surealisme-supernatural-ambiguiti atau apa saja, maka kau takkan tidur di pertengahan jalan.

Disebabkan filem ni disuntik komedi, maka kau akan perasan homage filem-filem King seperti Sometimes They Come Back, Cujo, Carrie, dan jugak watak hantu 'double' (doppelganger) sepertimana kau tonton Secret Window. Tapi kalau kau bukan peminat King, mungkin kau tak perasan semua tu. Pun begitu, filem ni agak seimbang. Kau mungkin boleh ketawa untuk sesatu babak tapi 'terperanjat-kodok' dalam sekuens seterusnya.



Bagaimanapun, aku tidak akan meletakkan Riding The Bullet sebaris dengan filem-filem terbaik Papa King. Lalu jika kau katakan filem ni sungguh membosankan, aku angguk je.

Nota tambahan : Sorry fadz..!! Lepas aku post, baru aku jumpa kat blog kau ciss bedebah. Kau dah tulis hehe sori. Tapi pendek sangat. Aku yang lupa.
Riding The Bullet @ tontonfilem

No comments: