21 December 2004

Ulasan Filem : The Manchurian Candidate (2004)

Oleh Fadz

Jonathan Demme adalah antara pengarah kegemaran aku.

Menonton filem ini yang agak panjang, dan tertidur kerana dialognya yang berjela dan berpolitik (atau mungkin sebab aku berpuasa) pada awalnya dan akan dipersoalkan peminjaman 'political correctness'nya tentang era 'korperat besar seperti kes Microsoft ingin menakluk dunia', '9/11 dan paranoia benda-benda asing (di sini, arabisasi)', 'komersialisme vs. kebenaran' dan 'perang mengundi Bush-Kerry'.

Tetapi ia semestinya satu thriller yang baik dan agak mencengkam, lebih-lebih lagi pada waktu Washington sedar akan 'konspirasi' yang sedang dan akan berlaku.

GAIA berkata pada aku bahawa dia agak seronok menonton 'twist' yang dilakukan dalam filem ini apabila 'terrorisme' bukan disalah-hitamkan tetapi kuasa-kuasa besar (di sini, korperat besar) yang disalahkan (ingat skandal Enron?). Bagi aku, ini adalah dasar biasa peneroka sci-fi (lihat Alien) yang mengatakan korperat besar pada masa depan yang akan menakluk dunia, maka persoalan filem ini yang agak realistik (lihat gaya paparan watak mendepani fokus kamera, gaya biasa filem Demme.

Ini ditinggikan tahapnya dengan penggunaan berita untuk membawa plot filem ini. Maka realiti dan fantasi berbaur seperti Independence Day) dan fantasi dibawa ke depan. Ia mungkin boleh terjadi, ia mungkin tidak. Aku tak tahu, tetapi kalau ingin membandingkan 'fantasi' konspirasi dan drama manusia filem ini dengan Farenheit 9/11, filem Micheal Moore itu lebih berjaya, dan ia juga penuh paparan watak 'sebenar' di depan kamera.

Apapun, aku masih boleh teringat tenungan mata Anthony Hopkins yang menakutkan serta mendalam dalam Silence of the Lambs, mengarah kita menjadi si 'diperhatikan' dari memerhatikan (Jonathan Demme mahu kita persoalkan fungsi menonton di sini. Adakah kita hanya menonton atau dipertontonkan?

Tenungan mata itu juga untuk kita 'berinteraksi' dengan watak di layar maka kita tidak lagi hanya menonton, tetapi bersama mengambil bahagian dalam filem itu. Tidak ada lagi istilah penonton, kerana masing-masing merenung antara satu sama lain. Masing-masing sepatutnya berkomunikasi tetapi di sini, watak filem itu mempunyai 'upper hand' dalam membuat pilihan, dan kata-kata.

Maka kita sebagai penonton 'membisu'. Kita perlu membalas sebenarnya, sekuarang-kurangnya selepas filem itu berakhir). Dan itulah agenda Demme sebenarnya dalam Manchurian Candidate, mengarah penonton Amerika untuk bertanya, persoalkan, adakah polisi politik era mereka ini semata-mata realiti atau khayalan yang dicipta oleh manusia-manusia yang terpampang memenuhi kotak bodoh mereka?

Ulasan Manchurian Candidate 1962 (versi klasik) oleh Mahhass

No comments: