07 December 2004

Ulasan Filem : The Forgotten (2004)

The ForgottenOleh Walids

Filem dari genre thriller, sci - fi dan drama arahan Joseph Ruben ini merupakan filem yang anti - klimaks. Semangat untuk menonton luntur apabila sampai ke babak pada waktu - waktu akhir filem. Pada mulanya, dengan berbekalkan sedutan - sedutan yang disaksikan sewaktu iklan sebelum filem - filem lain ditayangkan memaparkan The Forgotten sebagai sebuah filem yang perlu ditonton kerana babak - babak suspen yang cukup ramuannya.
Jika dibandingkan filem The Forgotten dengan filem - filem suspen atau thriller arahan M. Night Shayamalan, pengarah yang cukup terkenal dengan penyudah cerita yang tidak dapat dijangka, The Forgotten mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Terutama sekali pada permulaan cerita yang cukup kuat jalan penceritaannya.

The Forgotten mengisahkan mengenai kisah seorang wanita, Telly Paretta (Julianne Moore) yang mengalami 'dilusi' sepertimana yang ditegaskan oleh pakar psikiatrinya. 'Dilusi' tentang seorang kanak - kanak lelaki yang menurut Telly merupakan anak beliau, Sam Paretta (Christopher Kovaleski). Menurut Dr. Jack Munce (Gary Sinise), Sam cuma merupakan khayalan Telly. Individu yang cuma diwujudkan di dalam diri Telly akibat trauma yang dialaminya. Tetapi menurut Telly, Sam wujud. Dia wujud dalam dirinya. Dia yang mengandungkan Telly. Semua memori Sam wujud dalam dirinya. Namun, hari demi hari Telly menyedari gambar - gambar dan rakaman video Sam mula hilang. Suspek utama tuduhan Telly ialah suaminya sendiri, Jim Paretta (Anthony Edwards). Jim dan Dr. Munce cuba menerangkan kepada Telly bahawa Sam cuma satu ilusi akibat trauma yang beliau alami selepas keguguran.

Telly tidak dapat menerima kenyataan tersebut. Telly tahu bahawa Sam mati dalam kemalangan yang melibatkan kapal terbang yang membawa sekumpulan kanak - kanak untuk ke sebuah kem waktu cuti. Telly cuba untuk meyakinkan dirinya bahawa dia tidak gila. Namun, semua teman - temannya juga tidak pernah tahu dia mempunyai seorang anak lelaki yang bernama Sam. Namun, setelah bertemu Ash Cornell (Dominic West) secara tidak sengaja di taman permainan rumahnya, Telly tahu bahawa Ash merupakan ayah kepada Elliot teman Sam yang juga menaiki pesawat yang sama. Namun, Ash menafikan yang beliau pernah mempunyai seorang anak perempuan dan tidak pernah berkahwin.

The ForgottenTelly mula mendekati Ash kerana Telly tahu apa yang berlaku pada dirinya berlaku pada diri Ash cuma yang berbeza Ash menggunakan arak untuk menghilangkan ingatannya terhadap anak perempuannya. Setelah Telly menunjukkan bukti kewujudan bilik anak perempuannya, Telly telah ditahan oleh polis setelah Ash rasa Telly benar - benar mengalami tekanan. Dan sewaktu dalam tahanan ini, pihak polis kerajaan mengambil alih dan menahan Telly. Dan pada masa yang sama, Ash yang masuk semula ke bilik tersebut mula mendapat kembali ingatan beliau terhadap anak perempuannya Elliot dan bergegas untuk mendapatkan Telly. Setelah bergelut dengan polis - polis kerajaan dan melepaskan Telly, Ash dan Telly sekarang dalam buruan polis kerajaan.

Apa kena mengena polis kerajaan dalam kes Telly? Telly cuma ingin tahu apa yang terjadi pada anaknya. Ash dan Telly kini dalam misi untuk mengetahui apa yang terjadi pada anak mereka. Apa sebenarnya yang berlaku sehingga menambat minat polis kerajaan untuk turut dalam kes mereka. Sehingga melarut kepada sebuah syarikat penerbangan yang membawa kanak - kanak tersebut. Kapal yang dikatan terhempas dan kanak - kanak tersebut hilang. Konspirasi atau sesuatu yang dirancang? Beberapa perkara yang tidak dapat diterangkan oleh logik akal juga berlaku sewaktu dalam pelarian Telly dan Ash. Dimana mereka juga dikejar atau didatangi oleh seorang lelaki yang mereka tidak kenali.

The ForgottenMenonton The Forgotten seolah - olah menonton salah satu dari siri The X - Files. Ending yang cukup boleh dijangka. Merupakan satu kelemahan yang jelas untuk satu filem yang kuat dari segi jalan ceritanya. The Forgotten pada permulaanya memaksa penonton untuk berfikir mengapa atau kenapa memori mengenai anak Telly dipadam. Namun, sampai dipertengahan filem, penonton sekali lagi dipaksa untuk merubah anggapan mereka. Benarkah kanak - kanak tersebut merupakan plot utama cerita? Atau ada plot lain? Adakah ianya berkaitan dengan makhluk asing? Bagi walid sendiri, setelah menonton sedutan apabila Telly dan Ash menyoal seorang polis kerajaan yang dapat ditangkap oleh mereka, dan polis tersebut secara tiba - tiba 'disedut' dari entah mana, secara otomatik telah tertanam di dalam set pikiran walid bahawa filem ini merupakan sebuah filem yang ada kaitannya dengan makhluk asing! Dan ternyata tekaan walid selalunya tidak salah.

Namun, jangan jadikan ulasan walid ini sebagai satu alasan untuk tidak menonton filem ini. Secara keseluruhan filem ini cukup bagus untuk peminat - peminat filem dari genre thriller. Mungkin, ending yang agak mengecewakan but still worth the ticket that you paid for. Emosi dan persekitaran Telly membuatkan filem ini seolah hidup. Perasaan kasih dan sayang seorang ibu dan anak. Satu jalinan yang cukup suci. Lebih hebat dari jalinan broadband!

Rating walids : 7.5/10

No comments: