27 October 2011

Race With the Devil (1975) - Berlari Dari Neraka

Oleh Nazim Masnawi

Aku tak tahu macam mana filem ini boleh terlepas dari pandangan aku selama ni. Kali pertama aku menonton Race with the Devil, yang Warren Oates dan Peter Fonda naik RV dan bergasak dengan geng sembah syaitan di sepanjang Texas, adalah pada hujung minggu lalu; apabila aku cuba memuat turun Beat the Devil (1953) tapi sebaliknya dapat filem ini.

Bagaimanapun, itu tidak menjadi masalah kerana aku suka gila hasil yang aku dapat. Maksud aku, c'mon la, ada Warren Oates, okey? Seperti biasa, dia secara praktikalnya berkubang dalam arak sepanjang filem ini. Dan seperti biasa, dia bertutur dengan penuh lalok, tak ikut rentak dan macam aneh-aneh. Dia berkahwin dengan Loretta Swit (dengan isteri sehodoh itu, patutlah dia mabuk memanjang), dan berkawan baik dengan Peter Fonda. Kedua-dua sahabat itu merupakan pelumba motor lasak*. Suatu hari, mereka semua (termasuk bini Fonda) membuat keputusan untuk pergi bercuti dengan meng-RV dari San Antonia ke Aspen, Colorado.

Tapi belum sempat mereka betul-betul nak berhedonis, keadaan bertukar sebaliknya - setelah berhenti di tepi jalan untuk melelapkan mata dan layan alkohol sepam dua, Oates dan Fonda menyaksikan satu upacara penyembahan syaitan yang berakhir dengan penyembelihan seorang wanita. Mereka melaporkan perkara itu kepada polis, namun tiada siapa yang dapat membantu. Hatta, perjalanan diteruskan dengan setiap langkah yang mereka ambil diikuti rapat oleh para penyembah syaitan berkenaan.

Plot Race with the Devil sebenarnya tak masuk dek akal langung, tapi ia sarat dengan momen-momen lawak lagi pelik yang akhirnya membawa kita ke adegan kerja-mengejar cukup hebat - RV yang dinaiki para hero diserang oleh 20 bijik kereta. Stunt klimaksnya aku kira di antara yang terbaik pada era itu, dan jika filem ini agak lembap terkadang waktu (meskipun jarang kerana keanehan Oates dan Fonda gerenti akan kekal memaut perhatian kau), segalanya berbaloi dihadam untuk sampai ke konklusi ini.

Race with the Devil jelas dibikin ketika fenomena sembah syaitan ni semua naik sekejap sekitar 70-an dulu. Ia keluar tak lama selepas The Exorcist (1973) dan beberapa tahun selepas Rosemary's Baby (1968). Visi sembah syaitan dalam filem ini agak pening kepala, kabur dan tak realistik; tapi dalam masa yang sama cukup seram dan cool. Meskipun bertemakan kesyaitanan, jangan berharap sesuatu yang menduga iman sangat dengan elemen seks dan ganas melampau - Race with the Devil adalah sebuah filem untuk tontonan umum, dan boleh saja ditayang di Golden @ 2 tanpa banyak sangat tapisan; kecuali bila tiba close up muka Loretta Swit.

*Yakni dirt bike. Filem ini ditulis oleh Lee Frost yang turut menghasilkan filem The Thing with Two Heads (1972) dan Dixie Dynamite (1976). Kedua-dua filem itu juga mempunyai tema dirt bike berpusar di sana sini. Bak kata orang putih, what a weird fucking fixation.

2 comments:

zulazahari said...

Dan pada tahun 2011 kita ada filem The Bleeding, konsep filem dan poster lebih kurang sama, cuma kali ini bergasak dengan geng pontianak.

Anonymous said...

Video Lawak Bila Ultraman Tak Cukup Kalsium...
http://tinyurl.com/nomilksmallfryultramanzero