15 December 2006

Dead Meat (2004)

"Weii bila kau nak update blog?" ; "Apsal kau dah taknak menulis lagi ke?".."SKRIN kau dah mati ek?"...

Blog aku kira macam zombie lah senang. Dah mati hidup balik pastu mati balik pastu hidup balik. Kena tetak 3-4 kali, hidup balik. (melampau la pulak).

Seperti biasa - aku 80% sibuk + 10% malas + 8% tidur + 2% lain2. Memang aku takde masa kat Perth ni.

Ha ha dan seperti biasa sediakala - zombie horror flick jugak yang membawa aku semula (menulis) ke sini. Filem-filem lain buat aku 'lagi' malas nak tulis.

Dead Meat ni datang dari pengarah muda Conor McMohan - Irish. (Dialek Irish memenuhi segala ruang filem ni - sepertimana kelakarnya filem Undead dengan accent Aussie). Maka, (memetik kata2 seorang pengkritik filem ni) negara Ireland bolehlah kiranya masuk sekutu 'United Nation of Zombiehood'.

Filem ni, (seperti biasa) pinjam-meminjam pelbagai teknik klasik zombie, namun 'berjaya' mengolah serta membentuk suasana seram, gore, saspens ala tersendiri. Di awal babak kau akan tahu (kalau kau peminat hardcore zombie) bahawa kau sedang menonton satu lagi zombie flick, apabila protagonisnya telah pun 'berjaya' secara tidak sengaja melanggar seorang lelaki yang sedang berdiri di tengah jalan. Dia mati dan hidup balik. Maka filem ini pun bermula...

Aku suka akan gaya ala 28 Days Later, serta teknik wideshot angle walaupun aku dah bosan akan teknik handheld, namun filem ni taklah kelam kabut sangat. Ada satu babak yang sungguh baik - satu keluarga yang bertukar zombie, anak-anak sedang memakan mak-bapak mereka. Lagi satu, tatkala mereka sedang melintasi kumpulan zombie-zombie yang sedang tidur... haha.




Keseluruhannya, hampir semua interpretasi filem zombie adalah sama- iaitu visi atau matlamat penulisnya melihat dari satu sudut apa atau bagaimana suatu bentuk 'neraka' dunia (yang berpunca dari manusia sendiri) itu boleh divisualisasikan ke layar. Dan apabila manusia akan atau masih lagi berperang dan berbunuh-bunuhan dengan manusia hingga akhir zaman. Bukanlah sekadar orang makan orang, kau kejar aku, aku kejar kau.

Haa satu lagi babak yang aku suka gila, waktu si anu 1 kena gigit di tangan, lantas si anu 2 ambil tindakan drastik - kasi potong tangan! Last2 mati katak jugak.



Ok aku dah malas dah nak tulis. Nanti kalau aku tonton lain2 zombie flick atau mana2 horror, slasher etc. (banyak aku sewa ni), aku tulis lagi.

No comments: