12 August 2005

Ulasan Filem : Land of The Dead (2005)

Land of the deadOleh Mahhass

Gaya kontemporari, lebih gore namun tetap subtle!

Petang semalam untuk pertama kalinya aku menonton wayang di perth. Aku tonton jam 4.30 petang (itupun aku keluar rumah jam 4.15 tapi sempat lagi). Harga tiket $AUD15 dollar (lebih kurang RM45 - mahal jugak tuh).

Dan untuk pertama kalinya jugak aku tonton sorang-sorang. Kau bayangkan sorang manusia pun takde dalam panggung. Aku ingatkan aku tersalah masuk panggung. Dalam hati aku kata sorang pun soranglah. Lagi best layan horror sorang-sorang - kalau aku jerit, terlompat, terpelanting sekalipun taklah segan dengan mat-mat & minah-minah saleh oz haha!

Land of the Dead memang aku tunggu gila2. Aku memang fanatik Romero. Dan untuk filem ini, aku memang dah agak - memang meleret-leret, bla-bla-bla cakap banyak, 3-4 kali aku menguap 'kemengantukan'. Tapi itulah cara atau gaya Papa Dead Romero. Kalau kau baru pertama kali tonton filem orang tua ni, kau mungkin kebosanan. Tapi aku dah kenal gaya dia. Walaupun slow (kalau kau bandingkan dengan 28 Days Later atau versi Dawn of The Dead Zack Snyder ataupun juga Resident Evil Apocalypse) tapi mesej Romero tetap berbaur politikal (Romero kutuk habis Republikan Amerika - rujuk ungkapan "we will not bow down to terrorists" oleh Dennis Hopper), racism, kapitalisme, sosio budaya dan lain-lain.

Dalam filem ini, kau takkan diterujakan dengan efek-efek kamera canggih ala2 snyder atau stunt-stunt gila ala Resident Evil ataupun adegan bomb-blasting 'cikai-cikai'. Aku cakap kau - itulah Romero. Apa yang lebih penting dalam filemnya ialah tema humanisme. Kau akan lihat bagaimana satu masa nanti manusia semakin sombong, yang kaya tindas si miskin (yang akhirnya menyaksikan sekumpulan zombie 'intelek' meratah manusia-manusia ini hidup-hidup.

Land of The Dead seakan sebuah gabungan daripada Dawn dan Day of The Dead. Aku percaya sudah lama Romero tunggu untuk gabung dua filem ni. Sejujurnya aku agak kecewa jugak sebab filem ini semacam tak cukup untuk aku. Semacam ada banyak ruang-ruang kosong. Kurang babak-babak lucu. Banyak karekter tak berkembang 'seemosi-emosinya'. Sebab kau tahu Romero memang handal menerbitkan kesan emosi pada watak-wataknya. Aku suka watak 'pemimpin' zombie tu. Di'suntik' dengan akal (oleh Romero) namun ada logiknya. Haha kau akan perasan yang sebenarnya Romero sangat sayangkan watak zombienya. Dia (Romero) tak nak kita labelkan watak-watak zombienya walaupun masih secara klasiknya slow-moving, lembab, bodoh (rujuk adegan bunga api di endingnya). Haha aku baru ingat ada satu watak zombie yang pegang pisau potong daging 'homage' filem Night of The Living Dead.

Aku rasa inilah filem Romero paling gore tahap hard-core pernah dia bikin. Banyak adegan manusia diratah hidup-hidup. Paling happening masa dalam shopping complex - apabila manusia-manusia kapitalis durjana itu diserang zombie.

Kesimpulan, seperti yang aku katakan tadi, walaupun (secara peribadinya) agak 'kurang' terutamanya dari segi dark-comedy, bagaimanapun Romero masih berjaya mencipta sebuah lagi horror masterpiece zombie untuk dekad ini.


Antara adegan paling 'klasik' ala Lucio Fulci - Zombie keluar dari laut! Yesssza!


No comments: